« Bloggforum | Startsidan | Personliga funderingar runt Bloggforum 2.0 »

29 maj 2005

Kvinnor är djur

Robert undrade varför jag inte kommenterat den debatt som rasat den senaste tiden. Det är av den enkla anledningen att jag inte sett de två dokumentärfilmerna som visats på TV.

Det enda jag har sett var den oklippta versionen på tre minuter som visades häromdagen i TV då Roks ordförande fick frågor om en artikel i tidningen Kvinnotryck. Artikeln handlade, vad jag kunde se, om SCUM-manifestet.

En sak är säker, sänd Roks ordförande på lite medieträning. Jag tycker att reportern var provocerande på gränsen till psykologisk "krigsföring". Kaka söker maka?

Valerie Solanas (1936-1988), var en lesbisk konstnär som bodde i New York och som till stor del livnärde sig på att prostituera sig. Hon sköt konstnären Andy Warhol 1968. Året innan hade hon skrivit SCUM manifesto. En översättning finns på svenska, översatt av Sara Stridsberg.

Jag kan direkt säga att det är en bok jag inte skulle vilja läsa, lika lite en bok som var av motsatt typ. Jämför de två raderna nedan, så förstår ni kanske vad jag menar.

The SCUM manifesto
Society for Cutting Up Men

"Att kalla en man ett djur är att smickra honom: han är en maskin, en vandrande dildo, en biologisk olycka."

The SCUW manifesto
Society for Cutting Up Women

"Att kalla en kvinna ett djur är att smickra henne: hon är en maskin, en vandrande uppblåsbar knulldocka, en biologisk olycka."

Jag förstår inte stormen kring
ordet djur i den debatt som rasat.
Kvinnan är ett djur.
Mannen är ett djur.
Vi är däggdjur, nära släkt med aporna.

Det talas om könskrig. Könskrig? Det jag, med min livliga fantasi, då ser framför mig är en armé av nakna män och kvinnor, männen slåss med sina erigerade penisar, likt mjuka lansar. Kvinnorna slåss med sina bröst, lite likt boxning, fast de mjuka brösten lär inte heller göra någon större skada. En annan variant jag ser framför mig är att de står formerade i rader med ansiktena vända mot varandra och krigar rent verbalt, med höga röster – som inte når den andra motparten eftersom ingen lyssnar på varandra utan är fullt upptagna med att försöka överrösta varandra.

I mina ögon finns inget könskrig. Varför ska män och kvinnor "slåss" med varandra? Feminism, eller femanism jag skrev om för ett tag sedan, är ett mål att uppnå jämställdhet och jämlikhet, vilket bara kan ske tillsammans, en WIN-WIN-situation för alla. Jag tror att vi kommer dit en dag, men inte tack vare extrem-feministernas eller extrem-antifeministernas "hjälp".

När det gäller kvinnojourerna som Roks har under sig hoppas jag verkligen inte att deras arbete kommer att störas av denna pseudodebatt. Kvinnojourerna både inom Roks ramar och SKR:s kvinnojourer behövs, inte tu tal om annat. Mansjourer behövs också, här kan män få hjälp bland annat med samtalsterapi, gruppsamtal och mycket annat.

För jag är av den åsikten att ett fängelsestraff inte förändrar någons beteende. En person som använder knytnävarna som argument när orden tryter behöver hjälp att komma ur den onda cirkeln, lika mycket som de som blir utsatta för denna argumentationsteknik behöver hjälp.

Nu förenklar jag det lite, men jag hoppas att ni som läser förstår vad jag menar.

Kommunerna har familjerådgivning. Varför är det inte lika självklart att kommunerna ska stå för kvinno- och mansjourer rent ekonomiskt? Av praktiska skäl, skyddsboende och annat gör att kommunen inte kan vara huvudman (offentlighetsprincipen), men kommunerna bör finansiera jourerna och komplettera med att anställa välutbildade medarbetare, samt avlöna de som arbetar frivilligt och som gör ett jättebra jobb.

// Annica Tiger

Annica Tiger maj 29, 2005 07:33 FM

Kommentarer

"Är väl inte riktigt juste av Jinge att tala om för Annica när jag ger mig in i debatter."

Hörrö Robban! Nu är det ju sant till 100% och jag har påpekat att jag lagt märke till ditt specialintresse av feminismen i flera år som du vet.. :-)

Inget fel i det. Jag är oxo intresserad av feminism, men kanske på ett annat sätt..

Men för att inte skräpa ner hos Annica så kan jag ju skriva något om någon av de feminister jag gillar vid tillfälle så kan du få opponera dig hur mycket du vill... :-)

Skrivet av: Jinge datum: maj 30, 2005 06:58 EM

Är väl inte riktigt juste av Jinge att tala om för Annica när jag ger mig in i debatter. De mesta av debatterna fördes med Jinge själv på den tiden han höll till på politik och inte "avancerade" till bloggarnas skara. Enligt den enklare logiken betyder nog det att han själv måste ha kastat sig in i debatterna lika många gånger ungefär.
Man tackar annars för ett utförligt svar. Dock är det väl inte mediaträning som är det väsentliga för Irene vin "någonting", det är hennes grundläggande inställning som är skrämmande, inte hur slimmad hon är. För ett par, något, år sedan hade hon nog kunnat säga det hon sade utan mediaträning, nu har nog vindarna vänt en del.

Skrivet av: Robsten datum: maj 29, 2005 09:12 EM

Din bild av könskriget är underbar och har för alltid fastnat i min hjärna.

Fanastiska människor är alltid tråkiga och ointressanta, egentligen önskar jag att de inte fick så mycket uppmärksamhet som tex Solanas.

Men vi verkar ha en särskild tolerans när människor som hör till en förtryckt grupp själva förtrycker - varför vet jag inte, men vi tenderar att överse mer med exempelvis svartas rasism. Och kvinnors objektifiering av män slinker nästan alltid igenom. Men varför skulle det vara mer ok när en tjej förnedrar en kille?

Jag vill iallafall inte ha någon extra marginal för att jag är kvinna - det är ingen som helst ursäkt för att vara korkad, trångsynt eller fördomsfull.

Skrivet av: Anna datum: maj 29, 2005 12:12 EM

""nära slakt" ?

Freudiansk felsägning?"

Nej, faktiskt inte :).

Mina bandagerade fingrar lever sitt eget liv, jag skrev utan skärmtangentbordet.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: maj 29, 2005 09:12 FM

Ömma modern hoppade av som ordf. för en lokal Kvinnorjour p.g.a. Roks som organisation då man inte är för jämställdhet.

Och alla minns vi väl Roks (Helsingborg) uttalande 1999 om att alla män inom barnomsorgen är pedofiler?

Jag förstår inte livet kring Roks. De är som de alltid varit. Jag förstår heller inte varför inte SKR tagit över som remissinstans.

Skrivet av: Jontas datum: maj 29, 2005 08:52 FM

"nära slakt" ?

Freudiansk felsägning?

Skrivet av: EvilM datum: maj 29, 2005 08:10 FM

En mycket bra text.

Ibland kan extremister vara någon slags katalysator för att föra fram ett problem. Men jag tror inte på att de får någon större påverkan. Det är för svårt att identifiera sig med dem.

Ett negativt generaliserande om att "män är djur". Tror jag snarare leder till reaktionen hos både män och kvinnor att man konstaterar undantagen istället för att instämma eller hitta något som bekräftar det.

Skrivet av: Åsa datum: maj 29, 2005 08:08 FM

Ja, det blir en spännande dag. Vad blir det, ja eller nej? Men Robert frågade i en kommentar och jag tänkte att jag skulle svara honom.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: maj 29, 2005 07:50 FM

Robert brukar ge sig in i debatten när det gäller kvinnor och feminism ska du veta.

Personligen skulle jag inte bry mig speciellt om det.

När det gäller ”Roks” så är jag ju helt TV-lös så jag kan inte annat än konstatera att det blivit lite surr i bikupan. Fast sådant brukar vara bra, det får folk att tänka till.

Det senaste jag hörde (Ekot igår) var att Fi och Gudrun Schyman kommer att förlora på detta. Spekulationerna är mer än lovligt vilda.

Trots allt har vi en ÄKTA intressant mediadag framför oss. Fransoserna går till val och jag håller tummarna så att de är vita.. :-)

Skrivet av: Jinge datum: maj 29, 2005 07:44 FM