« Stafett mot våldtäkt | Startsidan | Dålig koll av annonsörer »

3 juni 2007

Män kan inte våldtas

För trettio år sedan kom Märta Tikkanen ut med sin roman ”Män kan inte våldtas”. Den väckte stor uppmärksamhet när den kom. Av naturliga skäl är det kanske svårt för en kvinna att våldta en man, rent fysiskt. Motsatta fallet är mer vanligt och mer genomförbart eftersom mannen kan penetrera kvinnan oavsett om hon är med på det eller inte.

Men män kan faktiskt våldtas, av andra män. Det var en problematik som inte var på tapeten för trettio år sedan. Södersjukhuset har öppnat en akutmottagning för våldtagna män och jag hoppas att det är början på att problematiken att män våldtar andra män uppmärksammas och att fler kliniker kommer.

Många män som blir våldtagna polisanmäler inte, främst på grund av skam- och skuldkänslor.

Känns lite igen, så upplever många kvinnor det också. Men fortfarande är det mer vanligt att kvinnor våldtas, men jag tror att problematiken med att män våldtas kommer att eskalera. Jag hoppas att fler och fler män tar mod till sig och anmäler om de utsatts för en våldtäkt.

Men allt tar sin tid. Det svenska rättsväsendet är trögt, alldeles för trögt och framförallt så är det många poliser och åklagare som inte gillar denna typ av mål. Det finns åklagare som ”ligger” på utredningen tills den preskriberas och en del poliser ger inte järnet vid förhör eller eftersök av misstänkt.

Ofta står ord mot ord, men har en kvinna/man dokumenterade skador i underliv och uppenbarligen utsatts för våld finns det väl inget att diskutera. Nu med möjligheten att använda sig av DNA-prov torde det inte vara några problem i sig. När inga fysiska skador finns blir det givetvis svårare, men då ska rättvisans våg fram och bägges utsagor vägas lika.

För inte länge sedan var det helt lagligt för en man att våldföra sig på sin hustru, begreppet våldtäkt rymdes inte inom äktenskapets gränser. Nu har det ändrats. Det var inte länge sedan (och är så även numera beroende på vilken åklagare/domare som sitter i rätten) det fanns en grundsyn att en våldtagen kvinna fick skylla sig själv i viss mån. Helst ska en kvinna gå klädd i burka för att inte misstros och beläggas skuld för det som hänt, typ med frågor:

– Hur var du klädd?
– Hade du druckit sprit?
– Har du haft analsex tidigare?

Kvinnojourer och andra organisationer har jobbat hårt för att ändra på detta. Utvecklingen har inte skett av sig självt. Vad gör de seriösa mansjourerna? De kanske inte är så intresserade då flertalet av de män som våldtas inte har de sexuella preferenser som anses som default i samhället. I mina ögon ska det inte spela någon roll. Men hur är det krasst sett? Kommer männen som polisanmäler att få samma kränkande frågor i rätten? Det är en intressant frågeställning.

Andra bloggar om:
, , och

// Annica Tiger

Annica Tiger juni 3, 2007 11:01 FM

Kommentarer

Ok, eftersom våldtäkt handlar om makt och inte sex så säger det sig själv att alla kombinationer kan förekomma. Liksom för andra former av övergrepp. Att sedan inte rättsväsendet tar vissa varianter på allvar säger mest om rättsväsendet. Har förstahandskunskap att rättsväsendet inte tar det på allvar. Grabben ifråga har inte fått någon hjälp från samhället, ingen förundersökning gjordes.

Skrivet av: Nan datum: juni 4, 2007 11:55 EM

Ja, den borde vara det, uppfattningen om att män alltid vill. Men den omhuldas inte minst av män själva.

Jag bevittnade en gång när en man sa att han hade upplevt nåt väldigt jobbigt med en kvinna som bara inte gav sig. Han var stark nog att freda sig rent fysiskt, men han tyckte det var jävligt obehagligt ändå. Hela situationen.

Reaktionen från de andra männen? Gissa... Hö-hö. Vad är du för en dålig ursäkt till karl! Hon är kåt som en kanin, och du vill inte, är du impotent eller?

Just det. Det blir inte precis lättare då...

Skrivet av: Monica datum: juni 4, 2007 07:26 EM

"Den synen trodde jag var tämligen förlegad. Låter lite kyrkaktigt gammeldags."

Den borde vara det.

Skrivet av: Jerry datum: juni 4, 2007 04:44 EM

"Mannen ska alltid vara tänd. Han betraktas inte som en riktig man om han inte har sex med vemsomhelst, närsomhelst. Kvinnan ska hålla på sig. Hennes sexualitet är inte smutsig som mannens och hennes kropp betraktas nästan som helig."

Den synen trodde jag var tämligen förlegad. Låter lite kyrkaktigt gammeldags.

Van Sinnig - ja, det kommer att bli intressant, om målen kommer att skiljas sig åt i rätten.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: juni 4, 2007 12:47 EM

En liknande diskussion:
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=535862

För den det drabbar är det ett stort problem. Inte minst på grund av folks attityder. Dyker alltid upp någon hjärnbefriad person som tycker han ska känna sig tacksam, vara glad att hon ville med honom etc.

Vad det handlar om är ju inte att kvinnor ej kan tvinga sig på män, för det kan de, utan synen vi har på manlig och kvinnlig sexualitet. Mannen ska alltid vara tänd. Han betraktas inte som en riktig man om han inte har sex med vemsomhelst, närsomhelst. Kvinnan ska hålla på sig. Hennes sexualitet är inte smutsig som mannens och hennes kropp betraktas nästan som helig.

Den man som anmäler en kvinna för övergrepp kommer att tvingas kämpa mot den attityden när han beträder rättssalen.

Skrivet av: Jerry datum: juni 4, 2007 12:29 EM

Intressant inlägg!

Som sagt; det blir intressant att se hur rätten kommer att förhålla sig till våldtagna män, vilka frågor som ställs etc. Förhoppningsvis kan det hela leda till att "man" tar våldtäkter på större allvar. Historiskt sett har ju män tagits på större allvar än kvinnor oftast beroende på att männen haft större inflytande i samhälelt.

Till Jerry vill jag bara säga att problemet med män som våldtas av kvinnor troligtvis är mycket litet. Jag kan ha fel, men jag har inte sett eller hört något som bekräftar det.

Skrivet av: Van Sinnig datum: juni 4, 2007 12:05 EM

Kvantitativt är det väl kvinnor. Man måste ju hålla sig till flertalet procent.
Män har ju mer möjlighet att försvara sig.
Skam/skuld lika.

Skrivet av: bb datum: juni 4, 2007 10:06 FM

Kan inte låta bli att fundera vad det är för män som våldtar andra män. Är det samma typ av män som våldtar oss kvinnor? Hur kan det finnas så många psykotiska våldtäktsmän därute? Hur har de fått sin uppfostran?

Skrivet av: Bettan datum: juni 3, 2007 07:43 EM

Var ett uppmärksammat fall i Norge för några år sedan där en kille anmälde en tjej för våldtäkt. Minns inte hur det gick men hennes attityd var att hon inte gjort något fel. Höll på med honom medan han låg och sov.

Den allmänna attityden tycks vara att män bara ska vara glada om de får till det. Kvinnans kropp är helig och hon har rätt att säga nej, vilket inte han har i samma grad.

Naturligtvis är det ett allvarligt problem med övergrepp mot kvinnor men det råder en viss obalans i debatten. Finns andra sidor som gott kunde tas upp ifall man vågar vara politiskt inkorrekt. Som att tjejer kan tjata sig till sex och bli sura ifall de inte får det. Ett nej är alltid ett nej men de orden riktar sig endast till män.

Skrivet av: Jerry datum: juni 3, 2007 07:33 EM

Känns som att inlägget helt missar att män givetvis kan bli våldtagna av kvinnor. En våldtäkt är ju att ha sex utan att den ene parten vill; så om en man faktiskt inte kan eller vågar säga nej (har hänt, kommer hända fler) så är det också en form av våldtäkt.

Eller har jag missat något? Dags att inse faktum; kvinnor KAN våldta män.

Skrivet av: Daniel datum: juni 3, 2007 03:10 EM

Jo, jag fattar vad du menar. Det tråkigt om den faktorn skulle hindra dem att anmäla. Men jag kan tänka mig att det är än värre för dem.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: juni 3, 2007 12:51 EM

Som jag har förstått det finns det ytterligare en anledning till att män inte anmäler att de blivit våldtagna. Nämligen om de inte är homosexuella. Då tillkommer liksom bögaspekten, de har inte bara blivit våldtagna, de har blivit det av en person av samma kön - och det ses då som dubbelt värre. Om nån fattar hur jag menar. Jag har läst om det här.

Skrivet av: Monica datum: juni 3, 2007 11:20 FM