« Alla ska med sas det i valrörelsen | Startsidan | Död medelst stening »

20 februari 2007

Nu får Citymail ta sig själva i örat!

Räkningar är aldrig roliga att få. Men räkningar är något som tillhör det vardagliga livet och ska betalas, vare sig man vill eller inte. Det går ju inte att strunta i att betala hyran eller skita i att pröjsa elräkningen. Det brukar straffa sig till slut, eller rättare sagt det straffar sig till slut. Vräkning. Elen stängs av.

Jag väntar på en räkning som postades den 4:e februari och den borde ha kommit fram, oavsett hur slöa brevbärare Citymail nu har i det distrikt jag bor. Men nu har jag ringt företaget och bett dem skicka en ny faktura, för den förfaller den 3:e mars och det vore ju behändigt om den kom mig tillhanda lagom tills det är dags att betala månadens räkningar.

Den person jag pratade med sa att det var inte första gången Citymail inte levererat de räkningar de sänt ut. Såklart det går att pressa priserna och få kontrakt om Citymail ger fan i att dela ut posten, men vad är det för vits med att anlita ett sådant företag? Då ställer jag mig frågan, varför inte anlita Posten istället?

// Annica Tiger

Annica Tiger februari 20, 2007 04:11 EM

Kommentarer

Jag har inte påstått att ni är slöa, jag tycker det verkar tvärtom som du skriver att ni har för långa arbetstider. Jag ser i annonser att arbetstiden är när posten är utdelad och som gammal postiljon vet jag hur det kan vara att komma som ny till ett nytt distrikt.

De arbetstider du beskriver är inte mänskliga.

Det är företaget som borde lägga om kurs. De utnyttjar sin personal till max. Det är inte bra.

Men hur som haver, ytterligare ett brev har försvunnit som skulle levererats via City Mail. Så visst är min klagan befogad.

Annica

Skrivet av: Annica datum: augusti 5, 2007 07:55 FM

Otroligt orättvist att säga att vi citymailare skulle vara "slöa människor". Ofta händer det att vi får jobba från 07.00 till 20.00. När vi kommer och delar ut post klockan 7 på kvällen är det inte precis för vårt eget nöjes skull...Vi skulle gärna gå hem i anständig tid. Så lite uppmuntran eller åtminstone ett "hej" hade varit trevligt, istället för ett surt "va fan kommer ni så här sent för". Det är inte som på posten där de har fasta arbetstider. Vi får ofta dela ut hundratals kilo post på halvtaskiga cyklar som knappt fungerar, samtidigt som vi får ta emot både oförskämda kommentarer och utskällningar för saker vi inte ens har gjort. Vi förstör både knän och ryggar. Vi gör vårt jobb så gott vi kan med våra förutsättningar.

Skrivet av: Denne datum: augusti 4, 2007 06:32 EM

Victoria - men det vore ju kul om de levererade posten. Den avi som de sände igen har ännu inte kommit.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: februari 25, 2007 04:41 EM

Blir förvånad över osakligheten i både inlägg och kommentarer.

1. Russinplockare? CityMail arbetar med industriell post. Industriell post tillsammans med odr står för mer än 90% av volymerna. Kan knappast kallas för russinplockare.

2. Konkurrens gynnar både kunderna och arbetstagarna. Leverantörerna och arbetsgivarna tvingas hela tiden bli bättre, vassare och effektivare. På en monopolmarknad är det ”take it or leave it” som gäller. En ”gapa och svälj”-policy.

Ett exempel: CityMails segment är industriell post. CityMail startade år 1990.

Pris för brev 50 gram:

År 1990:
Industriell post: 4.80 SEK
Kontorspost: 5.00 SEK

År 2001:
Industriell post: 2.60 SEK
Kontorspost: 8.00 SEK

Vi kunder och arbetstagare ska inte låta monopolisera oss. Stöd den fria företagsamheten. Entreprenörerna. Stöder vi inte de fria företagen med våra inköp, går de omkull. Och sedan har vi inget annat att välja på än monopolisten.

Skrivet av: Victoria datum: februari 25, 2007 04:37 EM

>>>Jerry: Sanningen är att Posten inte _får_ konkurrera med CM då Posten räknas som marknadsledande. Märkligt. Dom russin ur kakan som CM plockar gör att just dom är marknadsledande där.

>>> Lasse: CM är väl medvetna om att Postens personal inte vill att någon ska bli utan sin post. Sånt skiter CM i och hänvisar till närmsta brevlåda. Det finns dock dom som envist returnerar till CM.

Skrivet av: Tobbe datum: februari 21, 2007 11:08 EM

Allt blir inte bättre bara för att det privatiseras, det är en sanning som är kristallklar.

Jag har jobbat som postiljon för många år sedan och det distrikt jag jobbade på fick i alla fall de försändelser de skulle ha :).

Nu har det säkert hänt en hel del sedan dess inom Posten, men jag tror ändå att de är duktigare på att leverera fortfarande.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: februari 21, 2007 08:15 FM

Samma skit, annan förpackning *skrattar*

Skrivet av: Monica datum: februari 21, 2007 07:38 FM

Men - det här måste du ha fått om bakfoten Annica. Allting blir ju mycket bättre och effektivare om det sker i privat regi, och eftersom vi hade världens effektivaste och pålitligaste postgång en gång, måste det ju vara ännu bättre nu :-(

Skrivet av: Kerstin datum: februari 21, 2007 12:06 FM

Posten fungerar än sålänge på grund av det gamla gardet - de som anställdes innan företaget blev vinstdrivande. Under min tid där såg jag äldre som liksom levde kvar i det förgångna då Posten var en god arbetsplats. Stressen och nedskärningarna verkade inte bekomma dem och de älskade sitt jobb, tycktes det. Tog också större ansvar och verkade ha en viss yrkesstolthet.

Numera rekryterar man mest tillfällig personal och det är svårt att få fast anställning. Personalen består till stor del av ungdomar som jobbar på Posten en tid medan de studerar till annat. Finns ändå ingen framtid inom företaget så vem kan klandra dem?

De skryter med att ha vänt storförlust till flera hundra miljoner i vinst men i själva verket har man lagt ner och sålt ut. Terminalen i Norrköping lades ner tex utan att det för den saken blev mindre att göra.

De försöker med konststycket att konkurrera med Citymail trots att de har samhällsuppdrag att dela ut posten i hela landet. Citymail delar endast ut där det är lönsamt. Sakta men säkert avvecklar man sig själv.

Skrivet av: Jerry datum: februari 20, 2007 08:59 EM

Jag fick andra personers post via citymail till min adress i Småland och ringde City mail och frågade vad jag skulle göra. Lägg dem i närmsta brevlåda, blev svaret. Felet är bara att jag har 11 kilometer till en sådan, och då ville jag ha betalt för att köra och lägga breven på lådan. Vilket citymail givetvis vägrade.
Jag sa då att jag lägger dem under en sten vid MIN brevlåda så får ni hämta dem när det passar.

Vad jag vet ligger de kvar där än fyra år senare. Citymail har väl skickat någon snigel att hämta dem kan jag tro.

Skrivet av: Lasse Strömberg datum: februari 20, 2007 08:54 EM

Har dom inte fakturor som skickas med mailen?

Skrivet av: Gustav datum: februari 20, 2007 04:33 EM