« Vad har Alliansen emot låginkomsttagare? | Startsidan | Tusen kronor mer i plånboken? »
20 oktober 2006
Nordea utsätts för phishing igen
Dags igen för Nordea att utsättas för phishing (phising).
Så här ser det ut i min mailklient (ren text),
konstiga tecken och dubbla urlar.
Knappast upplagt för att kunna lura mig.
// Annica Tiger
Andra bloggar om:
nordea, phising, phishing och fraud

----------------------
Nordea logotype
Nordea <http://www.nordea.se/sitemod/default/portal.aspx?pid=200000>
God dag, bäste kund!
För Nordea har sommar 2006 blivit en av de mest fulla med illegala operationer. Det blir allt oftare att den konfidentiella informationen om våra kunder intresserar svindlare. Det är rätt många som vänder sig till oss för att vi skyddar deras konto mot förlust av pengar.
På grund av det förklarar Nordea nästa månad för månaden av fraudkamp. Fram till 1 September skall alla våra kunder aktivera den nya kontosäkerhetssystemet. Vi har genomfört ett stort arbete för att förbättra det. Systemet har blivit kontrollerat av ledande specialister inom e-betalningssytemen och alla oberoende expeterter har redan bekräftat dess fullvärdighet vad gäller fraudbekämpning. På grund av att dessa uppgifter kan användas av kriminella, piblicerar vi inte dem i öppna källor.
Du har blivit slumpmässigt vald som deltagare i systemets avslutningsprov. För tillfället föreslår vi att Du klickar på länken <http://app.nordea.se/login/index.html <http://nordea-online.com/> och genom en vanlig inloggning till Internet-banking aktiverar det nya säkerhetssytemet. För tillfället kan Du märka vissa förbiseenden medan Du arbetar. Vi vet att de finns, och ber Dig därför att inte ge oss någon tillägginformation om problem som har uppståt, vi skall lösa dem på egen hand.
Vi skall uppmärksamma Dig att från och med september blir Dutvungen att använda det nya säkerhetssystemet i alla fall, annars kommer Dina konton bli blockerade tills Din fulla personliga identifikation är klar. Därför föreslår vi att Du så snart som möjligt börjar tillämpa de nya säkerhetsstandarderna.
*Med vänliga hälsningar,
Nordea fraudkampavdelningen*
----------------------
Copyright © 2006 Nordea
Annica Tiger oktober 20, 2006 01:55 EM
Kommentarer
Jag är inte ens Nordea-kund och fick med det mailet??
Deletade bort det i allafall..
Krya på dig!
/LiS
Skrivet av: LiS datum: oktober 23, 2006 11:37 EM
Jag är nyfiken på varför det alltid är Nordeas kunder som drabbas? Inga andra bankers kunder - vad jag vet - har fått liknande mail. Undrar varför?
Skrivet av: r2 datum: oktober 20, 2006 07:31 EM
Med en html-klient är det nog lättare att bli lurad, då lär mailet se mer normalt ut men i min mailklient såg det bara skrattretande ut. Tyvärr kör väl de ovana och målgruppen html-mail. Nordea som hotat att inte ersätta de som luras. Jag vet ej om hotet trätt i kraft, men jag hoppas verkligen ingen går på detta. Fyra miljoner kronor sägs sådana här försök ha kostat Nordea-kunder tills i dag hörde jag på nyheterna.
Annica
Skrivet av: Annica Tiger datum: oktober 20, 2006 02:15 EM
Tänk vad tragiskt om nån ÄNDÅ låter sig luras.
Skrivet av: Johnny datum: oktober 20, 2006 02:08 EM