« Livet är det som händer... | Startsidan | Bloggtreklöver 29 »

27 januari 2005

Många känner inte ens till Förintelsen och en del förnekar att den ens existerat

Förintelsen var ett massmord inte bara på miljontals judar, utan även zigenare, slaver, homosexuella, utvecklingsstörda, psykiskt sjuka och politiska fångar var tänkta att utrotas, i dåtida nazi-Tyskland fanns det inte plats för avvikande människor eller andra raser. Jag vill inte gärna använda ordet ras, men det går inte att undvika i detta sammanhang. Nazisterna ville stärka den tyska nationens och kulturens medfödda överlägsenhet och tyskarna skulle bli en renodlad ras, en rasernas Rolls Royce.

Jerry och Bengt skriver i dag om detta.
Surfa gärna dit och läs mer.

Jag har inte så mycket mer att säga, än vad Jerry och Bengt redan skrivit.

Saxat från Jerry:
I en undersökning nyligen i England så visste inte var 4:e skolelev (25%) var Auschwitz var för något. 40% av alla vuxna i samma land vet heller ingenting om nazisternas största dödsläger enligt BBC.

Det finns grupperingar som hävdar att Förintelsen aldrig ens har hänt, hur de nu ens kan tro på det själva med tanke på allt det material som finns om Förintelsen. Här kan du se statistik på hur många svenska ungdomar som hört dessa påståenden om att Förintelsen aldrig har hänt i verkligheten.

Jag är så besviken över att vi människor intet lärde oss något av Förintelsen. Folkmord har förekommit sedan dess, förekommer fortfarande och lär så ske i framtiden. Ända tills den dagen FN fungerar som tänkt. Vad gjorde FN åt exempelvis Rwanda? Inget. Vad gör de i Sudan? FN har lagt fram en handlingsplan som ska förhindra framtida folkmord. Må det inte bara bli mycket snack och lite verkstad.

Andra bra länkar om Förintelsen hittar du här:

http://www.27januari.se/

http://www.levandehistoria.se/infowebb/

// Annica Tiger

Annica Tiger januari 27, 2005 11:31 FM

Kommentarer

Nej! Den värsta delen av Hiltelers propaganda var att han med hjlp av rätt ord och rätt människor fick med en stor skala människor. En människa iadg kan lika gärna göra samma sak om det finns offer (ursäka ordvalet) som förnekar det. Vänta och se så kommer det hända igen!

Skrivet av: Malvina S datum: mars 1, 2005 12:52 EM

Gode Robsten. Det är du som läser slarvigt. Jag skrev inte att du skrivit något speciellt. Jag gjorde en generalism. Jag blir trött på människor som... Om du nu tog det som personlig kritik är det antagligen så att du har dylika tankar bakom. För övrigt kritiserade jag provocerandet för provocerandets skull.

Utilitarism är en filosofisk skola som bygger på tankar från filosofen Jeremy Bentham. Grundtanken är att en rätt handling ger störst lycka för flest antal människor. Diskursen om Stalin vs Hitler innebär en sorts omvänd utilitarism.

Skrivet av: N|. datum: januari 31, 2005 07:57 FM

Så trött jag blir på personer som läser slarvigt och blandar ihop personer. jag påstod INTE att stalin tog livet av fler personer än Hitler. Jag inte bara påstår utan vet att det dog 30 miljoner sovjetiska soldater och civila p.g.a. HITLERS anfall och Sovjets försvar, läs lite nogrannare tack!! och vad är den utalatistiska kanten??? Nu är det nog du som visat sig vara patetisk, du får läsa igenom inläggen lite nogrannare.

Skrivet av: Robsten datum: januari 30, 2005 09:17 EM

Så trött jag blir på såna personer som Robsten. Man försöker att vara provokativ och icke-politiskt korrekt och det är deras primära mål - skit samma vilka ruttna argument de får lov att använda för att lyckas.

Ja, Stalin tog livet av fler än Hitler. Gör det Förintelsen mindre förfärlig? Antagligen inte. Om man menar det så är man långt ut på den utilitaristiska kanten.

Herregud så patetiskt.

Skrivet av: N|. datum: januari 30, 2005 09:11 EM

Ok. Jag hittade länken:
http://www.levandehistoria.se/intolerans/default.php?fid=16&id=14
Otroligt dåliga siffror, fruktansvärt dåliga siffror. 40% av grundskoleelever pojkar tror att förintelsen inte ägd rum!!! Stämmer verkligen detta??? Som jag sade, när jag gick i skolan visste alla det, utan alla konferenser och minnesdagar och manifestationer, någonting är fel här, hade jag tid skulle jag studera undersökningen närmare, har dock inte tid till detta, tyvärr. Alla undersökningar i dag måste man studera närmare, man kan inte ta något för givet, sist hade vi ju undersökningen "slagen dam2 som visade sig vara ett falsarium. Nu dömer inte jag ut denna undersökning utan att först ha studerat den men siffrorna är otroligt låga, om dessa stämmer borde man nog titta på vad för fel man gör idag, som man bevisligen inte gjorde förr. Minnesdagar och konferanser verkar inte ha gjort någon skillnad, tyvärr.

Skrivet av: Robsten datum: januari 30, 2005 07:16 EM

OK. länken missade jag faktiskt, vilken länk, var?

Skrivet av: Robsten datum: januari 30, 2005 07:04 EM

Robsten, följde du länken där statistik presenterades hur många svenska undomar som hört andra förneka att Förintelsen förekommit?

Hur många du retade upp?

Inte mig i alla fall.

Jag har tidigare skrivit om vårt mörka förflutna och de bruna krafter som har funnit och som fortfarande finns i vårt land. Tågen du pratar om är något min far ofta har talat om. Han såg dem som barn fara förbi.

Nu var det en minnesdag för Förintelesen och det var det de flesta ville fokusera på och jag tror faktist att det utan att ens försöka vara politiskt korrekt, Stalin och Lenin går bra att blogga om när som helst. Om intresse finns.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: januari 30, 2005 06:33 EM

Jag har nu surfat runt här bland bloggarna och läst alla inlägg om förintelsen, måste komma med ett par kommentarer bara. Alla är så inihelvete mainstream och politiskt korrekta. OK. det finns de som förnekar förintelsen, men hur många är de?? Mycket få skulle jag tro, jag har aldrig träffat någon, har aldrig träffat någon som personligen har träffat någon som förnekar förintesen engång, så hur många rör det sig om? Sannolikt fler än de som tror att jorden är platt men hur många fler?? Stalin var en hård diktator, flyttade på hela folkgrupper och satte folk i läger, massvis dog, dock var det Stalin och det sovjetiska folket som besegrade Hitler med enorma förluster, detta samtidigt som Sverige skickade mängder med järnmalm till tyskland, hur många soldater och civila dog p.g.a. den svenska järnmalmexporten till nazisterna? Sannolikt MILJONER, dessutom så tillät vi tyskarna att frakta permittenter genom Sverige, det var inte bara permitenter utan vapen kanonrör och soldater som skulle i strid!! Lite djupare kunskaper och fakta i bloggvärlden tack! Och inte bara det mest "mainstreama" som vi alla kan läsa om i varenda dagstidning tack! Hur många retade jag upp nu??

Skrivet av: Robsten datum: januari 30, 2005 05:57 EM

Ja, med risk för att återigen få på skallen, det är något som inte stämmer här, alla valsar med i positivvalsen, ingen tänker till verkar det mig. När jag gick i skolan så kända ALLA barn till förintelsen, alla utan undantag, i princip alla vuxna också. Nu plötsligt känner skolbarnen inte till förintelsen? Efter alla kampanjer, alla "Detta må vi aldrig glömma" konferanser, alla informationskampanjer, alla driver, alla hysteriska EXPO utfall, alla tidningsartiklar, alla TV program, alla minnesdagar, alla skoldriver. Detta stämmer inte helt enkelt, och stämmer det så gör vi fel idag och vi gjorde rätt när jag gick i skolan. Enligt en undersökning jag läste om var det främst invandrarelever, speciellt sådana från arabvärlden som befann sig okunniga om förintelsen, detta är ju naturligtvis politiskt inkorrekt och får inte sägas högt. Skall vi testa bloggarnas kunskaper lite förresten?? Vilket folk / land / ras förlorade mest människor under 2a värdskriget??

Skrivet av: Robsten datum: januari 30, 2005 03:56 EM

Jag tycker det är vidrigt att förintelsen ens *kunde* hända, och man hoppas att propagandan inte kan hjärntvätta en hel befolkning. O andra sidan ligger muslimer / araber pyrt till i både Europa&USA... för att inte tala om hur fundamentala judarna i Israel och andra platser kan vara i Israel vs. Palestina-frågan... Man ska inte glömma, men man kan även gå vidare - att måla ut en hel etnisk folkgrupp som offer känns groteskt, dock är det betydligt mer groteskt att förneka vår gemensamma historia, och till detta hör förintelsen av judar i 2:a världskrigets Hitler-tyskland.

Skrivet av: Henrik, den andre datum: januari 29, 2005 09:29 FM

Claes: Läs på min blogg. Där drar jag upp en massa folkmord. Dessutom var Mao tse tung värre än Stalin.

Kolla in vad jag skrev om empatitest på ledare...det borde införas nu...

Även i Sveirge..

Skrivet av: Bengt datum: januari 28, 2005 07:41 FM

Förintelsen har folk mani att prata och skriva om. Har folk glömt vad Stalin och Lenin ställde till med? Frågan är om inte Hitler framstår som en liten velpelle i förhållande till dom.

Skrivet av: Claes datum: januari 27, 2005 05:28 EM

Vill minnas att en kille på Lunds Universitet lade fram en b-uppsats i historia som förnekade förintelsen. Måste ha varit nångång 1996-97. Minns inte omständigheterna närmare men jag kan aldrig tänka mig att den blev godkänd.

Vad jag är mest nervös över är att det blir färre och förre förstahandsvittnen för varje år som går. Det är mycket lättare att förneka något som enbart finns på bild eller text, jämfört med att höra livs levande fd koncentrationslägerfångar berätta om sina upplevelser.

Skrivet av: Henrik datum: januari 27, 2005 04:33 EM

När jag gick i skolan, slutade nian 1969, hade vi mycket lektioner och diskussioner om Förintelsen.

Jag minns att jag gjorde ett specialarbete på hundra sidor om just detta. Synd att jag inget sparat från den tiden. Men däremot fick vi inte några lektioner i Sveriges egna mörka historia, vilket jag funderade över i dessa texter.
http://www.tiger.se/blog/archives/000967.html
http://www.tiger.se/blog/archives/000972.html
http://www.tiger.se/blog/archives/000969.html.

Det kanske inte läggs så mycket krut på historielektionerna om Förintelsen och första- och andra världskriget. Det tycker jag är synd i så fall.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: januari 27, 2005 02:10 EM

Carina, jag gillar din kompis. :)

Förintelseförnekare är det mest bizarra jag vet. Då jag pluggade åkte vi inte ned till Auschwitz till skillnad från Jontas - deprimerande men säkert lärorik resa. Andra världskriget skummade vi bara igenom, typ "Kristallnatten var hemsk. Prov på fredag. Tyskland invaderade si och så, England bombades, D-day, ryssland kom från andra sidan, prov på fredag." och det retade mig redan då. Jag ville veta allt som skedde innan, branden i riksdagshuset, första världskriget, den vansinniga inflationen, etcetera men det mesta lärde man sig genom hollywoodfilmer - och det är en mycket skruttig ursäkt för historieundervisning. Just propagandan som ledde till att Hitler kom till makten som han sedan såg till att (olagligt) behålla är det riktigt intressanta, hur människor "gick på det", hur ett folk kunde hjärntvättaas, att det fanns sympatisörer överallt - det är något skolelever borde få läsa mer om, för propaganda finns än. Ge eleverna facit sen - Auschwitz.

Skrivet av: Åsk datum: januari 27, 2005 01:24 EM

Jontas, ja - ett bra förslag. Speciellt om det finns anledning att tro att det är ungdomar som dras åt extremgrupperingarna som förnekar Förintelsen.

Carina, intressant och tankeväckande berättelse. En elogé till din snabbtänkte vän.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: januari 27, 2005 12:12 EM

Den högstadieskola jag en gång gick i, skickar varje år sedan cirka 10-15 år tillbaka elever (hela klasser) till Auschwitz på studieresa. För fler att ta efter?

Skrivet av: Jontas datum: januari 27, 2005 12:02 EM

Jag minns ett tillfälle i gymnasiet när jag på en fest stötte på några som just var övertygade om att Förintelsen var ett påhitt (av de allierade, i samarbete med judar, för att smutskasta tyskarna). De presenterade många övertygande argument, som jag även stött på senare.

Jag blev mållös, men min kompis höll med och tilla att hela WW2 skulle varit en mediabluff, typ. Att det ju var allmänt känt att det inte fanns någon som hette Hitler, att hela ideologin var påhittad precis som landet i Sagan om ringen (som jag då inte var bekant med). Att alla krigsbilder var bluff etc. Dessutom använde hon ALLA argument den här gruppen kom med, fast vände på dem att gälla hela kriget, nazismen och hela köret. Hon var totalt lugn och smulade sönder precis allt som den här gruppen trodde på.

De blev skitförbannade.
:-)

Skrivet av: Carina D datum: januari 27, 2005 12:02 EM