« Epo | Startsidan | Skrämmande polismentalitet? »
4 februari 2009
Bloggar som reklampelare
Börsbolaget Q-Med erbjöd flera unga bloggare att testa produkten Macrolane som används för bröstförstoring. Om de skrev om produkten skulle de få den gratis.
Jag undrar vad marknadschefen tänkte på eller vad han kanske borde ha tänkt på? Varför uppmuntra unga människor att använda konstgjorda medel för att.....ja - för att vadå? Varför unga människor ens kan fundera på att plastikoperera sig eller manipulera kroppen via olika produkter är för mig förunderligt. Det man begåvats med både kroppsligt och psykiskt är arv att förvalta väl. Men på naturligt sätt. Jag tror inte att speciellt många blir lyckligare av bröstförstoringar, ansiktslyft eller botox-injektioner - eller vad nu plastkirurgerna har på sin meny.
BTW? Är det inte fel målgrupp? Unga bloggare? Mardrömmars mardröm om Q-Med eller liknande företag skulle lyckas i sina försök att värva nya patienter - via bloggande reklampelare. En blog är en blog och hur många skulle kunna särskilja en manipulerad blog från en vanliga blog? En tankeställare hur lätt det egentligen är att påverka människor via en blog.
// Annica Tiger
Annica Tiger februari 4, 2009 02:29 EM
Kommentarer
Svårt att skija - många gånger omöjligt skulle jag säga. För ett par år sedan bodde jag i Sydafrika. Under ett helgbesök i Kapstaden hörde jag mycket svenska röster och det visade sig att man gjort en turistsatsning och just då bjudit ner ett antal svenska journalister på ett kostnadsfritt besök som även inkluderade en nystatad järnvägslinje - i lyxturiststil. Det tog ett par veckor och så började mina svenska vänner höra av sig och fråga om denna tågtripp som "lät så trevlig". Alla hade läst reportage i olika tidningar. Reklam? Tror ingen uppfattade det som sådan utan "rena" journalistiska produkter.
Detta är inget försvar mot textreklam på bloggar utan mer att de beter sig som trad-media
Skrivet av: Katta datum: februari 10, 2009 11:18 EM
Jämförelsen med journalister är ganska intressant. Vad är redaktionell text eller insmugen reklam? Ibland är det svårt att skilja dem åt.
Skrivet av: Annica Tiger datum: februari 9, 2009 05:42 FM
Nog tänkte den marknadschefen liksom andra som skickar gratissaker till bloggare. De flesta är dock "smartare" än att de lämnar skriftliga bevis efter sig. Men hur är det med resor till bilmässor eller turistmål - hur många journalister har inte deltagit i sådana. Visst är Q-Med mer osmakligt men det är mer en gradskillnad än artskillnad
Sedan ska vi inte glömma de bloggare, eller deras assistenter, som efterfrågar produkter eller tjänster mot att de ska skriva om dem. Nej det är inte enbart en blondin person som gjort detta. Nu verkar det dock som ett antal företag tröttat på detta tiggeri och publicerat deras mejl.
Och det kan verkligen vara tiggeri för hela familjen. Själv fick jag ett telefonsamtal från en bloggare som undrade om inte hans dotter kunde få delta gratis i en kurs vi anordnar mot att han skrev om hur bra den var på sin blogg. Innan jag tackade nej med hänvisning till Marknadsföringslagen frågade jag honom
1. Hur kunde han redan i förväg utlova att den var bra - Hans svar var att han var van att vrida till saker till det bästa
2. Vad hans läsare skulle ha för intresse av att läsa om vad hand dotter gjort och på vilket sätt det skulle påverka dem att gå utbildningen. Svaret: Jag skriver ju inte att det var hon utan formulerar det så att det låter som en av oss.
Även om jag tycker bäst om reklamfria bloggar och använder adblocker för att göra de andra så kan jag acceptera att folk har annonser så länge de är åtskillda. Men jag tror att vi har många "köpta/sålda" bloggare som inte tar så allvarligt på det
Skrivet av: Katta datum: februari 8, 2009 04:01 FM