« Tigers tigeralmanacka 2007 | Startsidan | Datorhaveri »

2 december 2006

Tillhör god hyfs att svara på mail

Jag läste Linda Skugges krönika i Expressen i dag.

Saxat ur krönikan:

I dag ska vi prata om mejlbeteende. Varför svarar ni inte på mejl, människor? Och nu menar jag endast mejl från vänner och bekanta. Så här sköter jag min mejl: Jag svarar på samtliga mejl jag från från folk jag känner, så fort det går. Jag svarar snabbt, ibland med bara nån mening. Hinner jag inte svara för stunden så flaggar jag dem och svarar senare.

Men det är sällan folk svarar på mina mejl och jag blir lika sårad varje gång. Det finns inget mer sårande än att se att samma person som inte svarar mig skriver något inlägg på på en gemensam mailinglista. Det vill säga, hon/han prioriterade bort mig.

Hon rabblar upp en massa situationer i sitt liv och upprepar frasen nedan minst tio gånger i krönikan:
men jag svarar på mejl från folk jag känner.

Hon uppmanar oss läsare att mejla och berätta hur man beter sig på mejlen. Jag misstänker att hennes inbox är full vid det här laget med goda råd :).

Att upprepningar kan förstärka en text är sant, men ibland blir det kaka på kaka. Jag hann tröttna efter att ha läst halva krönikan. Det blev bara för mycket.

Men lite tips har jag, både till Linda Skugge och rent generellt till eventuellt intresserade.

Det finns inget default-råd att ge om hur man beter sig på "mejlen", tips finns det i alla fall här om netikett för mailinglistor, vilket även kan appliceras på vanliga mail ibland. Folk är så olika och alla har sitt sätt att förhålla sig till mail.

Men jag förstår hennes frustration när hon inte får svar från sina vänner. Att en person inte svarar en gång är ingen gång, men två gånger är en gång för mycket. Jag skulle, om jag satt i den sitsen själv, fundera på om jag inte skulle prioritera bort just den person som inte svarar på mina mail. Fast jag skulle nog testa att ringa först och fråga varför personen inte svarar på mail. Det kan ju vara så att personen inte är van att maila, inte vet att det tillhör god sed att besvara mail. Om jag inte får ett svar, varken per mail eller via telefon så är det bara att acceptera faktum och ge sjutton i att maila/svara på mail från den personen i fortsättningen. Borträknad med andra ord, tills personen ids höra av sig.

Jag tycker att det tillhör god hyfs att svara på alla mail, inte bara mail från vänner och folk jag känner, såvida det inte är spam. Om någon har tagit sig tid att sända ett mail till mig, även om det bara är en html-fråga eller en blogg-fråga, tycker jag att det är viktigt att besvara mailet. Att jag ibland kan tycka att folk kan sända ett litet tack ibland om jag hjälpt dem, är en annan fråga :). De få gånger jag får ett litet "tack för att du svarade" blir jag glad. Det händer kanske en gång per 200 mail jag svarar på. Jag tar det inte personligt. Jag bara konstaterar att ordet "tack" inte är speciellt vanligt när det gäller att kvittera besvarade mail.

Även mail som är otrevliga, typ någon som kallar mig feministsvin och manshatare brukar jag besvara. Några gånger har det slutat med någon slags konsensus, en samstämmighet mellan oss har uppstått trots att vi tycker helt olika. Det känns bra. Det är exempel på att kommunikation är viktigt, om den kan föras på ett vettigt sätt.

Företag och myndigheter är ibland dåliga på att besvara mail. Det förstår jag inte. Har de en hemsida och en mailadress är det faktiskt urbota dumt att inte besvara mail, det är rent av åt helsike. Ett obesvarat mail är inte speciellt god reklam och ger inte heller speciellt mycket goodwill för den delen heller.

En annan sak, vilket jag misstänker att många arbetslösa retar sig på till vansinne, är att jobbansökningar via mail sällan renderar till varken svar att ansökan kommit fram eller att tjänsten tillsats av annan. Det är dålig stil. Om företaget skriver att de tar emot ansökningar via mail måste de lära sig att hantera detta på korrekt sätt.

Vad har jag glömt?
Fler tips om hur viktigt det är att besvara mail?

Andra bloggar om:
, och

Update:
Linda Skugge har tydligen noterat mitt svar.

// Annica Tiger

Annica Tiger december 2, 2006 05:21 EM

Kommentarer

Så sant så sant! Jag kan bli galen på folk som inte svara på mejl och överlycklig (och jag skriver det varje gång i svaret) när nån svarar fort.
jag själv svarar jättefort på mail, är jag hemma så svarar jag direkt! kollar mailen var femte minut säkert...
Hatar också det där när myndigheter och företag som man söker jobb hos inte bryr sig om att slänga i väg ett kort svar. (Jo ibland de där färdigtryckta hemska monotona svaren...)
Tack för ordet!

Skrivet av: Anne Haavisto datum: december 3, 2006 08:50 EM

Hur många företag och myndigheter har ett mailsystem som genererar ett svar omgående? Dessa system kostar pengar eller så måste det in ett script vilket är för arbetssamt eller svårt att få dit, ofta är det amatörer som sköter administrationen av mailservern.

Skrivet av: claes datum: december 3, 2006 02:36 EM

Jag tror att det här med att inte svara kan ha att göra med att en del har så oerhört mycket kontakter på nätet, så det finns inte ens tid och kraft att svara på de som man anser vara sina vänner, utan man lägger den hellre på att underhålla och knyta nya kontakter som känns bäst just då.

Jag tycker också det är uselt av arbetsgivare att inte svara när intresserade söker arbete. Sedan tycker jag det är minst lika uselt av arbetsförmedlingen och söka jobb kurser som tvingar arbetssökande att spamma arbetsgivare med ansökningar för jobb de varken kan få eller vill ha. Det tror jag är en av orsakerna till att det inte svaras eller svaras sent. Det blir helt enkelt för mycket både mentalt och praktiskt för de som ska svara.

Skrivet av: Åsa datum: december 3, 2006 01:23 EM

Jag har reagerat på att gymnasieskolan där dottern går nu vill ha alla sjukanmälningar via mail. Men man får aldrig något kvitto på att mailet gått fram. Åtminstone ett automatgenererat mail så man ser att man skickat till rätt adress tycker jag man kunde begära i alla fall.

/Sussi

Skrivet av: Sussi datum: december 2, 2006 09:50 EM