« Säg att du älskar mig | Startsidan | Something, somewhere went terribly wrong »

4 oktober 2006

Nordea tröttnar - ingen ersättning till lurade bankkunder

Nordea tycks tro att alla som surfar vet vad phising är och därför vill de lasta över problemet till kunderna.

Nu kan den som blivit utsatt för bedrägeri, så kallad phising, på nätet känna sig dubbelt blåst. Nordea vill nämligen inte betala tillbaka ut någon ersättning till kunden. Hittills har bankerna gått med på att betala ut ersättning till de kunder som lurats på pengar via phishing-attacker. Men nu kan det vara slut på det. Nordea i Finland har gjort ett offentligt uttalande om att de inte längre tänker betala ut ersättning automatiskt och att alla phishingbedrägerier kommer att bli föremål för polisutredning. Svenska Nordea ser ut att följa efter.

Detta är fel tycker jag. Att folk inte har datormognad ska gudarna veta och det kommer hela tiden till nya användare, som har än mindre datorvana och kunskap om hur nätet fungerar. Att lämna dem i sticket är fel och ovärdigt ett så stort företag.

Vad blir nästa steg?

Blir ett bankomatkort scannat (s.k skimming) i en modifierad uttagsautomat eller betalningsterminal och sedan missbrukas av kriminella ska kunden stå för det också? Det kan ta ett tag innan en del upptäcker skumma uttag som de vet med sig att de inte gjort. Ska kunderna ta denna smäll också?

Dåligt Nordea!

Andra bloggar om:
, , och

// Annica Tiger

Annica Tiger oktober 4, 2006 07:55 FM

Kommentarer

Pumans dotter: samma sak hände mig på föreningssparbanken men då fick jag smita förbi kön.
Jag har fått några phishingmail gällande Nordea även fast jag inte är kund (jag jobbar dock på IT-avdelningen på en annan svensk storbank) och blir ngt förvånad att ngn kan gå på detta. Kan folk inte läsa?

Skrivet av: Patrik datum: oktober 6, 2006 12:48 EM

Jag kan inte påstå att jag är förvånad. De försöker bara rädda sitt eget skinn... sedan får var och en tycka vad man vill om det.

Det här inlägget fick mig att tänka på en händelse på banken (dock ej Nordea utan Handelsbanken). Rationellt tänkande verkar inte vara deras starka sida. Jag skulle nämligen betala in en större summa pengar till ett konto och gick glatt in på bankkontoret med mitt VISA-kort i högsta hugg. Det var ett fåtal människor före mig i kön, men väntetiden blev ändå rätt lång för att det avhandlades frökens privata angelägenheter mellan varje kund. Hur som helst, när det väl blev min tur blev jag granskad från topp till tå och behandlad som en fullständig idiot för att jag trodde mig kunna betala med kreditkort på banken! Nej du, det gick inte för sig. Jag fick snällt öppna ytterdörren, ställa mig i bankomatkön, ta ut pengar i omgångar för att få ut det jag behövde för att jag återigen gå in på banken, vänta tills föregående kund var klar, skriva en ny insättningsblankett (för den gamla hade fröken rivit av misstag) och sätta in sedelhögen från bankens automat till det kontot jag hade tänkt mig. Det är så man jublar! Det enda positiva i det här var väl att fröken glömde ta betalt för insättningen. Annars hade jag blivit 50 kronor fattigare också!

Skrivet av: Pumans dotter datum: oktober 4, 2006 10:03 FM

Jag tycker inte skimming är samma sak som phishing. I det ena fallet är det ju faktiskt bankens utrustning som blivit manipulerad, då ska banken vara villigt inställd till ersättning för de drabbade. I phishingfallet är det ju bara nån som mailat ut till en mängd personer och begärt att få deras inloggningsuppgifter, det är varken banken som mailat ut eller bankens servrar som tar emot uppgifterna som kommer in. Jag tycker inte att kunderna som orkar tänka en gång innan de glatt skickar iväg sina inloggningsuppgifter till någon okänd site ska drabbas genom kanske lägre räntor pga att banken måste ersätta de som INTE orkar tänka.

Skrivet av: Jann datum: oktober 4, 2006 08:41 FM

Johnny: Ha-ha!!! Jag också. Jag läste rubriken idag: "Nordea hotar testa kärnvapen." och tänkte, va..?

Förstår deras tanke dock, det kan bli dyrt, så de får väl slopa remsan på korten och införa nåt bättre. Som tydligen redan finns men anses för dyrt...

Skrivet av: Monica datum: oktober 4, 2006 08:25 FM

Jag har alltid tyckt att Nordea låter som Nordkorea.

Skrivet av: Johnny datum: oktober 4, 2006 08:13 FM