« Bloggtreklöver 84 | Startsidan | Ny morgonrutin »

6 september 2005

Nya pendeltåget

I går fick jag åka i ett av de nya pendeltågen. Nu satt jag ganska långt fram, egentligen skulle jag ha ställt mig och tagit en bild åt andra hållet så det verkligen skulle synts att man kan se genom hela långa tåget. Men jag ville vara diskret, samt att det satt folk i "skottläget" och då ville jag inte ta en bild. De ville nog antagligen inte vara med på bild, det utgick jag i alla fall ifrån.

Pendeltåg

Undra hur länge de kommer att se så här fräscha ut? När kommer klottrarna och vandalerna? För det är nog inte om utan när det handlar om. Pendeltåget är alldeles för fint för att det skulle förbli det. Jag misstänker att det kliar i fingrarna på somliga, som har som hobby att förstöra det som är fint just for fun.

Nya pendeltågen

En sak tänkte jag på när jag satt och kikade mig runt omkring. Jag ogillar att man kan se genom hela tåget. Det fick mig att känna mig utsatt. Det är kanske svårt att förklara vad jag menar. I vanliga pendeltåget sitter man i sin lilla vagn och det som händer i andra vagnar är inte synligt. Jag kan tänka mig att på natten, om det sitter en tjej eller kille ensam längst ned i tåget och det kliver på ett gäng ungtuppar längst fram i tåget, kanske hon eller han kommer att känna samma känsla jag fick, även om det var mitt på dagen.

Men å andra sidan, myntet har alltid två sidor. Finns det folk i mitten som ser vad som händer kanske de ingriper. Fast cynisk som jag är så förmodar jag att de inte gör det. Varför skulle de göra det? När de inte ingriper när ett gäng sparkar livet ur en ung kille på Kungsgatan?

Det var behagligt att åka med pendeltåget. Mjukt och inte alls så skakigt som de gamla pendeltågen med vagnar man själv får slita i dörren för att komma ut. Snacka om klasskillnad i teknik och komfort.

Kommer de att klara en riktig kall vinter?

// Annica Tiger

Annica Tiger september 6, 2005 04:54 FM

Kommentarer

Jag tror att de nya tågen kommer att klara snö och is betydligt bättre än de gamla tågen (som för övrigt ursprungligen byggdes för klimatet i Italien, har jag för mig ...). De nya tågen har, vad jag förstår, de tidigare så utsatta delarna på taket istället för under själva vagnarna, vilket är smart. (Öhhh...) Därför har också golven kunnat sänkas i nivå med plattformarna.

BaraVara-Lars

Skrivet av: Lars datum: september 8, 2005 04:07 EM

Tågvärd vill jag minnas att det heter. Dom vägrar att jobba (halvstrejkar?) på X60 eftersom man vill dra ner på personalen, eller så har dom kommit överens i dagarna.

Skrivet av: Tobbe datum: september 7, 2005 06:07 EM

Jag känner igen det där du skrv om att undvika vagnar med massa unga fulla människor. Nu är jag skanske inte så jättegammal, mn jag har råkat ut för ett knivviftarslagsmål precis där jag satt, inte alls kul.

Det var två gäng som tyckte att de skulle ställa sig och vifta med sina knivar mitt bland oss andra. Riktigt läskigt var det. Idioter. Får hoppas att man kan sätta sig ostörd i något hörn trots bristen på vagnar. det blir nog bra :)

Skrivet av: randler datum: september 7, 2005 03:58 EM

Nej, det satt en förare i tåget. Diskussionerna går ju bland dem som jobbar med pendeltågen, att antalet anställda ska minska, det brukar ju stå en i mitten som stänger dörrarna och har koll på att det är klart att köra. Oklart vart den personen numera står i tåget eller om den ens finns med. Jag kan inte yrkestiteln, tågvärd eller något dito.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: september 7, 2005 05:14 FM

de ser ut som de i köpenhamn, som går utåt landet till bland annat roskilde. hur läckra och sköna som helst att åka med. men har ni med förarlösa tåg? som metron i köpenhamn?

Skrivet av: Anna datum: september 6, 2005 10:04 EM

Det dröjer till nästa år innan vi får dom hit... Tills vidare får vi stå ut med att sitta i komfort a´la Renault 4 Laban...

Skrivet av: Tobbe datum: september 6, 2005 07:56 EM

Robin, jag är cynisk och tyvärr med automatik negativ, i vissa fall. För jag minns när denna generation pendeltågen kom som nu är vanligast nu och hur nya och fina de var, då. Inte fick de vara det så länge....

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: september 6, 2005 06:33 EM

Nu tycker jag att jag anar viss negativitet i Annicas stämma? "Frågan är NÄR de börjar klottra"... "förmodar att de inte ingriper" osv.

Visserligen ligger det en del i det du säger, men... jag blev så deppig när jag läste inlägget!

Skrivet av: Robin datum: september 6, 2005 06:12 EM

Åh, vilka härliga tåg. Man önskar att de fick fortsätta vara så fina. Klottrare/vandaler samt tiggarna och musikanterna är kollektivtrafikens gissel.

Skrivet av: Gustav datum: september 6, 2005 01:25 EM

De nya pendeltågen är efterlängtade av tiggarna och musikanterna. Nu slipper dom byta vagn vid varje station.... (suck)

Skrivet av: Nisse Hulth datum: september 6, 2005 10:06 FM

Snygga var de! Vi får nya spårvagnar här i Göteborg snart.

Skrivet av: Tant Monica datum: september 6, 2005 10:03 FM

En kall vinter klarar tågen utan vidare. Det är peanuts i sammanhanget.

Det är väderomslag runt noll med slask och sen minusgrader som slår ut tågen. Det tror jag faktiskt inte att de har kunnat testa i den fina klimatkammaren i Wien...

Skrivet av: Lars datum: september 6, 2005 08:24 FM

Jag gillar nya pendeln. Hoppas det finns rejält med nya fina kameror som kan plåta förstörarna.

Skrivet av: Johnny datum: september 6, 2005 07:00 FM