« Bloggtreköver 46 | Startsidan | Bloggtreklöver 47 »

3 maj 2005

Kommentera kommentarerna

Sofia har funderat över varför en del bloggare inte ger respons på kommentarer. Det har jag själv ofta funderat på. En gång fick jag chansen att göra fredagsfyran och då ställde jag bland annat frågor om just kommentarer.

Det har diskuterats huruvida en blogg är en blogg om den inte har kommentarsfunktioner eller möjlighet att kunna sända en trackback till. Där är många oense och för min del är det solklart, att kunna kommentera är ett måste i en blogg. Trackbacks är inget måste, men en bonus.

Jag har slutat besöka bloggar där jag har kommenterat en eller flera texter som jag tyckt varit intressant och aldrig fått en enda respons. Jag tycker att vitsen med att ha en blogg är att den öppnar för en kommunikation mellan den som bloggar och den som läser bloggen. En blog ska inte vara en envägskommunikation. Ja – PJ:s blogg på SvD är väl ett exempel på det. Blogg och blogg. Notiser skulle jag kalla det, en blindtarm till övriga krönikor på SvD.

Jag och många andra har för vana att kommentera kommentarer. Kanske inte alla (om många är ungefär av samma karaktär) kommentarer, men oftast i alla fall. En del kommenterar aldrig andras kommentarer. Varför då ha kommentarsfunktionen påslagen?

Nu när det blir fler och fler som börjar upptäcka bloggen som uttrycksmedel är det än mer viktigt att vi som bloggat ett tag sträcker ut en hjälpande hand, kanske då i form av att svara på en kommentar. Det är så enkelt.

Vi har alla varit nybörjare. Ingen föddes med en blogg i käften. Det finns ett uttryck, var snäll och hjälpsam mot andra på vägen upp, för det är samma personer som du möter på vägen ned. Något modifierat, men ordalydelsen framgår nog tydligt?

Än lever liket.
Eller så är det bara dödsryckningar.
Men detta kändes viktigt att skriva om.

// Annica Tiger

Annica Tiger maj 3, 2005 04:04 EM

Kommentarer

Bloggar som enbart drar på sig kommentar-spam då? Är det okej om de bara har trackback månne?

Skrivet av: Åsk datum: maj 5, 2005 12:44 EM

Har full förståelse för att inte bloggar som drar på sig sjukt mycket komentarer tar bort den funktionen. Fast jag tycker det är roligare när man kan komentera...

Skrivet av: Magnus datum: maj 5, 2005 10:48 FM

Jo, diskussionen kan sköta sig själv - som här då många kommenterat, kommenterat inlägget och kommenterat andras kommentarer.

Andra gånger kanske bara en kommenterar, kanske med en frågeställning, och då brukar jag svara, inte för att få sista ordet utan för att visa att jag sett kommentaren.

Det där är nog olika från gång till gång.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: maj 5, 2005 05:25 FM

..jag följer debatten med stor spänning och håller helt med Kal Ström

"ett för snabbt svar av skribenten själv kan stänga diskussionen lite"...

Jag hade liksom inte orken att broder ut mig efter mitt sista post på min egen blogg. Pust ! Blogga är kul men enorm tidtjuv..*skatt*


/Sofia (som tyst..tyst.. i hjärat utnämt dig till min bloggmenter)

Skrivet av: Sofia datum: maj 4, 2005 10:09 EM

För en gångs skull är jag kärringen med Ström-men, för jag håller faktiskt med Kal. ;)

Skrivet av: Åsk datum: maj 4, 2005 09:18 EM

Vill man inte ibland låta diskussionen ha sin gång, utan att man lägger sig i? Jag har ju redan sagt mitt i inlägget liksom. Jag tycker särskilt att ett för snabbt svar av skribenten själv kan stänga diskussionen lite.

Frågor ska man väl försöka svara på, om de förblir obesvarade. Men när andra läsare själva svarar på läsares frågor i kommentarerna tycker jag nästan det fungerar som bäst.

Skrivet av: Kal Ström datum: maj 4, 2005 04:22 EM

Jag tycker nog att det här med nätetikett ÄR problematiskt ibland. Alla som skriver inlägg i min gästbok besvarar jag med ett personligt tackmejl och lämplig kommentar.
Men så har vi mejlinglistorna. Var med i en där det rapporteras framgångar för flera individer/vecka, med resultatet att 15 personer skickar in ett kort "grattis-mejl" till listan, varvid den lycklige besvarar alla med ett "tack för gratulationen". Det kan bli 30-40 korta mejl i inlådan för varje individ som det har gått bra för. Visst man kan klicka bort, men det blir otroligt tjatigt till sist, så tjatigt att jag gick ur listan.
Ibland tycker jag privata mejl är både mer praktiska och mer hänsynsfulla mot andra besökare eller läsare.

Skrivet av: Kerstin datum: maj 4, 2005 03:26 EM

Hej,
det kanske ligger något i det du skriver, men..nu har du här 18 kommentarer. Då ska du kommenterar alla? Det går ju inte. :-)
Jag undrar mer över varför folk för det mesta inte kommenterar något eller skriver i gästböckerna eller tacka för inlägget. Tidsbrist? Ingen lust? Inte vet jag men kanske någon annan?
Ha en fortsatt trevlig vecka
Hälsningar Romy

Skrivet av: Romy datum: maj 4, 2005 01:57 EM

PJ är inte den enda. Titta på http://expressen.se/bloggen, samtliga har inte kommentarfunktionen.

Skrivet av: Tobbe datum: maj 4, 2005 09:33 FM

Jag kan känna igen mig i vad Kerstin skriver. Jag har ofta avstått från att kommentera kommentarer eftersom jag redan gjort det ett antal gånger.

Skrivet av: Jinge datum: maj 4, 2005 08:11 FM

Åsa - gästböcker var föregångaren till kommentarsmöjligheter. Det funkade bra, men visst har utveckligen gått framåt med de olika verktygen, som MT, WordPress och gratistjänsterna blogger, blogsome och bloggi.

"jag vill absolut ha sista ordet-attityden" - det tror jag inte du behöver vara rädd för Kerstin.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: maj 4, 2005 06:36 FM

Visst är det trevligt om bloggaren svarar på ens kommentarer, det uppskattar man ju, men - jag känner mig väldigt vilsen här ibland eftersom jag får en känsla av att om jag svarar på varje inlägg på min blygsamma blogg så blir det lite av "jag vill absolut ha sista ordet-attityden", och det vill man ju inte heller ge intryck av.

Skrivet av: Kerstin datum: maj 4, 2005 02:00 FM

"Vissa vill ha kommentarer, andra inte, bara att välja." Med den raden menade jag just att det inte behövde finnas någon kommentarsmöjlighet, trots att jag tycker att det är en blogg. Alltså just som du skrev, är bättre att det inte finns möjlighet att kommentera om personen bakom bloggen inte vill ha kommentarer. :)

Jinge: Många, de flesta?, hemsidor har du möjlighet att kommentera i t ex en gästbok, så skillnaden mot bloggar behöver inte vara speciellt stor.


Skrivet av: Åsa datum: maj 3, 2005 10:48 EM

Intressant diskussion det här.

Jag tycker heller inte att en kommentarsfuktion är nödvändig för att få kalla sin "blogg" för "blogg".

De enda funktionerna jag kräver av en blogg är datummärkta poster och möjlighet att länka till de permanenta posterna (perma-länk). Och givetvis att de uppdateras någotsånär regelbundet...

Annars tycker jag det är fritt fram.

Allt beror väl på vilken typ av bloggning man håller på med.

Tack för en fin blogg förresten Annica.

Skrivet av: Sebastian datum: maj 3, 2005 10:36 EM

Ojdå! Har det gått sex veckor sedan jag svarade på mina kommentarer? Kanske dags nu. Men många svarar jag via mejl då jag tycker att all korrespondens inte behöver vara offentlig.

Skrivet av: Jontas datum: maj 3, 2005 09:15 EM


...till Er alla som orkat följa denna debatt och kanske ännu deltar"
Tack !
"Som ett varmt täcke av känslor " käns det innom mig, av att ni berörts och orkat kommetara en av för mig i dag största " förbjudan får inte tänka tankar" Men med Annikas hjälp och Er på traven vågar jag ta ännu ett kliv framåt...
..( ska snart gå och lägga mig... Om jag kan efter denna fina dag med allt tankeutbyte )...känner mig så glad.....

..måste nu försöka lära mig vad html och Rss..är för något...*skratt*...

Sofia

Skrivet av: Sofia datum: maj 3, 2005 09:00 EM

”Alla verkar ha bloggat om detta, jag lovar - jag har inte tjuvtittat hos er andra, det var Sofias frågor som triggade mig.”

Även om du hade tjuvtittat så hade det knappast varit olagligt.. :-)

Nej jag tror att det uppmärksammas av alla som själva håller på att blogga. Och det är inget underligt med det. Det BERÖR oss även om deras s.k. ”bloggar” knappast RÖR oss..

En hemsida, vilken som helst, görs ju, om den hålls av en privatperson, kring det denna person vill sprida info om. Det kan vara kattklubben eller pokergänget, eller en sida om arkeologi eller knyppling.

Blogg blir det först när folk kan kommentera den. Att man kan maila sidmakaren gör det inte till en blogg. För att den uppdateras dagligen gör den inte heller till en blogg.

Men man kan givetvis lägga rabarber på ett hypat ord för att låtsas att sidan är något den inte är. Och det är vad dessa s.k. bloggar gör.

Skälet är säkert att de annars fick anställa folk som redaktörer för kommentarerna eftersom de säkert kan dra på sig extremt många kommentarer. De har de ju inte lust med.

Men ska JAG välja blogg att besöka så väljer jag hellre en med 50 sidvisningar om dagen där jag kan kommentera, än en ”blogg” med 100 000 visningar per dygn där innehållet bara är som en extra tidningsspalt.

SvD, AB och Expressen ska väl vara glada att det inte är olagligt att sno ord & begrepp…

Skrivet av: Jinge datum: maj 3, 2005 08:39 EM

Kommentarer med reella synpunkter brukar jag kommentera. De förädlar ju den ursprungliga texten och man får igång en inspirerande diskussion.

De som "bara" håller med kommenterar jag inte (vad finns att säga) men de kommentarerna är trevliga att få.

Sedan finns det de som förstärker ens text med tex mer exempel på varför det är som jag skrivit. Dessa kommenterar jag ibland (beror på).

Det är i vart fall bra att Sofia och du tar upp ämnet. Jag insåg inte att det kunde missförstås om man inte svarar...

Skrivet av: Mats datum: maj 3, 2005 08:18 EM

"Vissa vill ha kommentarer, andra inte, bara att välja."
Jo, det är sant. Men i sådana fall anser jag att de bör ta konsekvenserna av det och inte ha kommentarfunktionen påslagen, i de fall där det händer att de aldrig ids kommentera en kommentar.

Alla verkar ha bloggat om detta, jag lovar - jag har inte tjuvtittat hos er andra, det var Sofias frågor som triggade mig.

Coolamorsan - "simpel blogg" är fel att skriva. Din blogg är väl inte simpel?

Det kanske är så att vi bloggare själva är en del av detta fenomen. Vi kanske ska bjuda lite mer på oss till varandra och om vi tycker ett inlägg/en text är bra kanske vi ska kommentera, istället för att tycka att det var bra utan med en aktiv handling visa det?

Det kommenteras för lite kanske?

Jag tycker det är jättekul att läsa kommentarer i andras bloggar, nästan lika kul som själva texten. Givetvis tycker jag att det är lika kul om någon orkar kommentera här.

Att blogga är att kommunicera. Det är alltid roligare med tvåvägskommunikation.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: maj 3, 2005 08:11 EM

Annika:

-Åter igen blir jag glad och överraskad av ditt underbara sätt att bemöta mitt dilemma.

Det gör mig så himla glad att du tar upp detta ämen eftersom jag känt mig så änsam och tillplattad av de som inte inte kommeterat mina inlägg. Ett tag kändes det som om det var en osylig ridå som fanns mellan mig och den bloggare vars blogg jag försökte kommunicera med. " Vad var det för fel på mina kommetarer" En del av dessa deltar på bloggforum och tyvärr känns det väl i ärlighetensnamn som om de bränt ut sina kort hos mig...
Naturligvis är det upp till Mig att ta ansvar över hur vida dessa människor ev kan tillföra mig något!
Men visst hade det känts ännu roligare om dessa hade haft ödmjukheten att " orka " kommentara en ny bloggare. Kanske hade jag då också försökt lite extra att ta mig i väg till detta mycket intressanta evenemang. Tyvärr har "dessa" snarare skrämt i väg mig...men så vågade jag skriva till dig....:-)


Som sagt var Annika: Efter detta tar jag nya tag !Tack vare dig kännner jag mig mer än någonsin triggad att försöka lära mig mer och kanske hitta en nisch även jag så småning om...

Solskens kram
Sofia

Skrivet av: Sofia datum: maj 3, 2005 07:38 EM

Jag tycker det är naturligt att svara och kommentera. Det är helt enkelt en del av ett skrivande. Jag tycker ofta att kommentarerna är mer intressanta än själva grundinlägget är. Jag är rätt så hårdhudad när det gäller vad okända människor på nätet tycker om mig, men jag upplever mig som ovälkommen om jag kommenterar ett par gånger och det inte ges något tillbaka. Då slutar jag kommentera där.

Däremot håller jag inte med om att det är viktigt att det finns en kommentarsfunktion i bloggar. Vissa vill ha kommentarer, andra inte, bara att välja. Sedan skulle jag gissa att det är mindre än 5 procent av totalt alla inlägg som skrivs som överhuvudtaget får några kommentarer alls. Varför är det så viktigt att det finns kommentarsmöjlighet när de ändå används så sällan? Det är få "vanliga" hemsidor som inte har möjligheter till kommentarer, emellanåt är kommentarerna i gästböckerna av samma typ av bloggkommentarerna.

Skrivet av: Åsa datum: maj 3, 2005 06:28 EM

Jag försöker också svara på kommentarer. Inte alltid dock eftersom jag ibland inte har tid och mycket att göra på jobbet. Jag försöker att svara så gott jag kan och ge min syn på de kommentarer man får. Det tycker jag handlar om respekt.

Om någon kommenterar det jag skriver så är de värda respekt och ett svar. Ibland kan ju en del kommentarer inte vara mer retoriska och då kanske det inte är nödvändigt att svara.

Skrivet av: Bengt datum: maj 3, 2005 05:53 EM

Givetvis har du rätt Annica! Går det inte att kommentera så är det ingen blogg, då är det en vanlig hemsida. Sedan är det ju en annan sak att alla inte kommenterar, eller att man svarar på alla kommentarer. Men det ligger i sakens natur.

Johnny har tydligen bloggat om samma sak idag, så även jag.. :-) Månne är det familjen Bonnier som dragit till sig vår uppmärksamhet.. :-)

http://www.jinge.se/index.php?p=878

Skrivet av: Jinge datum: maj 3, 2005 05:36 EM

Har man en simpel blogg som min upptäcker man i bästa fall nån gång i efterhand att någon kommenterat en text man skrivit. Men självklart är det trevligt att ge respons på kommenterar, men själv kan jag omöjligt hitta eventuella kommentarer till kommenterar jag själv skrivit till andras texter eftersom jag inte riktigt minns var jag varit...

Skrivet av: Coolamorsan datum: maj 3, 2005 05:30 EM

Jag håller med, det är oartigt att inte bemöta kommentarer. Om jag kommenterar något så förväntar jag mig ju att bloggägaren ger någon respons på det - om det inte är som du beskriver - att många säger typ samma sak.

På samma sätt vill jag att dom som kommenterar i min blogg ska känna sig välkomna och lästa. Om jag inte svarar på en kommentar tror ju den som skrivit att jag inte bryr mig och så är det ju inte.

Skrivet av: sara datum: maj 3, 2005 04:49 EM

Konstigt - jag kom också in på samma ämne nyss: http://stationsvakt.blogspot.com/2005/05/skugges-blogg.html

Skrivet av: Johnny datum: maj 3, 2005 04:29 EM