« Ny trend inom bloggosfären? | Startsidan | Påskägg »

23 mars 2005

Vems agenda följer media?

Ska media vinna valet år 2006? Det är nästan jag tycker det verkar som att det finns på agendan att det ska bli ett regimskifte. Frågan är bara vem som äger agendan? Vem står för notan?

Ta exemplet med SSU. jag tycker inte det finns några förmildrande omständigheter för fiffel och båg. Men under tiden media hårdbevakar detta har alla andra partiers ungdomsförbund chansen att städa sina garderober. För tro mig, lik i garderoben har de också. De får chansen att städa bort registrerade hundar, andra husdjur, avlidna människor och allt vad nu förbunden kan ha som registrerade medlemmar. Medlemmar=bidrag.

Jag såg ett nyhetsinslag om att KD:s ungdomsförbund raggade 12-åringar som medlemmar, i löfte mot att de skulle få åka på en skojsam Lisebergsresa. Vad vet 12-åringar om politik? Inte mycket. Men det är jädrans kul att gå på Liseberg. Inte speciellt mycket eko gav den nyheten i media i stort.

För x antal år sedan upptäcktes det att det fanns medlemmar (som registrerats fast de var avlidna) både inom folkpartiets och centerns ungdomsförbund, säkert inom flera ungdomsförbund. Att locka medlemmar genom diskon med fri sprit var en variant moderaternas ungdomsförbund sysslade med, om jag inte minns helt galet.

Fusk och fiffel ska beivras. Men media ska bevaka opartiskt, inte som nu ensidigt – så det, i alla fall i mina ögon, känns som om det går till överdrift. Det är som om media helt plötsligt har fått ett rött skynke framför ögonen.

Förövrigt tycker jag att Göran Persson ska avgå. Nu! Ju längre han sitter kvar, desto fler billiga poäng plockar moderaterna. Moderaterna som nu liknar mer ett arbetarparti, eller vill i alla fall ge sken av det. Det ska värnas om de små människorna. Men när det är klappat och klart, då tror jag att alla dessa löften icke kommer att infrias. Det lär bli en chock för en del. Tro mig.

// Annica Tiger

Annica Tiger mars 23, 2005 05:39 EM

Kommentarer

Svar till Henrik den andre...

Texten "Borgerliga lögner: Hur många går till jobbet en vanlig dag " kan du läsa på adressen:

http://minsyn.blogspot.com/2005/03/borgerliga-lgner-hur-mnga-gr-till.html

Skrivet av: Tobias Lindberg datum: april 4, 2005 01:29 FM

Svar till Henrik den andre...

Även om alla som är med i olika arbetsmarknadsåtgärder räknas så stämmer inte borgarnas siffror om den svenska sysselsättningen, bland annat håller de nu på senare tid på och framför det absurda påståendet att den egentliga arbetslösheten ligger på 25-30%. Läs min text Borgerliga lögner: Hur många går till jobbet en vanlig dag samt titta på statistiken från SCB som jag hänvisar till så ser du att borgarna har fel.

Skrivet av: Tobias Lindberg datum: april 4, 2005 01:26 FM

Jag vet att vuxendagis, förlåt; arbetsmarknadsåtgärder gör att statistiken ändras till det bättre - så visst, arbetslöshetssiffrorna är inte så höga som de sk. borgarna påstår.

Skrivet av: Henrik, den andre datum: april 3, 2005 12:51 FM

Självklart skall man sträva efter att så många som möjligt har jobb, det är bäst. Arbetslösheten är dock inte så hög i Sverige relaterat till andra jämförbara länder som borgarna vill påskina.

Jag upprepar lite av det jag sa i förra inlägget. Din teori stämmer inte! Hade din teori stämt så skulle ju Sverige gå sämst av alla länder i världen eftersom vi har det största skattetrycket. Sä är inte fallet! Sverige går väldigt bra trots de höga skatterna! Borgarna måste omvärdera sin världssyn eftersom den de använder inte stämmer!

Skrivet av: Tobias Lindberg datum: april 1, 2005 12:59 FM

Näringslivet är drivmotorn i varje land, och om denna hindras utav krånliga regler och höga skatter - då går det åt pipan.

Du kanske vill ha ett utav det högsta skattetrycken i världen, och få ut såpass lite som vi faktiskt får - jag vill se en förändring av allt från skatter och avgifter till hur vår offentliga sektor ser ut och fungerar.

Jag anser inte att det är trygghet att vara bidragsberoende och arbetslös, t.ex.

Skrivet av: Henrik, den andre datum: mars 31, 2005 09:22 FM

Henrik, den andre!

Saken är ju den att det inte är som du säger. Trots höga skatter och många myndigheter går Sverige väldigt bra jämfört med andra EU-länder. Det roliga är att nationalekonomer och andra som tror sig veta sanningen och som tror att ekonomi är en vetenskap som går att jämföra med naturvetenskaperna inte kan förklara det faktum att Sverige går så bra trots de höga skatterna. Kanske borde borgarna inse att de nyliberala "sanningarna" inte är de enda sanningarna, kanske borde de inse att trygghet och bra liv är minst lika viktigt eller till och med viktigare än de incitament för tillväxt som de vurmar för i stil med försämring av de sociala trygghetssystemen och arbetsrätten.

Skrivet av: Tobias Lindberg datum: mars 31, 2005 09:16 FM

"Nej, men när de har vunnit valet lär de börja sänka skatterna och jag tror inte att det i längden gynnar de små människorna. Då kommer många att bli blåsta av snålvinden, inte i toppen, utan de i botten av samhällspyramiden."

Skatterna *måste* sänkas, det *måste* löna sig att jobba, och jobb måste kunna finnas. För att detta skall ske måste vissa reformer genomföras, att se över skattesystemet är en sådan faktor, och en stor sådan.

Dessutom; Det funkar inte att skapa myndighet efter myndighet, och sedan dessutom ovanpå detta prata om att höja skatterna. Socialdemokrati har blivit synomymt med byråkrati, och är det någonstans det skiljer mellan "top och botten" så är det inom nämnda socialdemokratin, tyvärr.

Alla de som har det svårt nu, kommer att få det svårare framöver om detta håller i sig...

Skrivet av: Henrik, den andre datum: mars 26, 2005 02:20 EM

"De har fattat att det inte funkar med "sänk skatterna" som argument för att kunna vinna valet."

Nej, men när de har vunnit valet lär de börja sänka skatterna och jag tror inte att det i längden gynnar de små människorna. Då kommer många att bli blåsta av snålvinden, inte i toppen, utan de i botten av samhällspyramiden.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: mars 26, 2005 06:34 FM

"Moderaterna har genomgått en total extreme makover. Jag tror inte att det håller i längden. Jo, de kommer att framstå som pajasar efter valet när Reinfeldt inte kan stå upp till allt som lovats."

Detta har SAP pysslat med i decennium, och att M lägger om strategin och image är bara smart. De har fattat att det inte funkar med "sänk skatterna" som argument för att kunna vinna valet.

Skrivet av: Henrik, den andre datum: mars 26, 2005 02:27 FM

Jag tror det korrekta ätr att Moderaterna vill ge sken av att vara ett arbetarparti, att de skulle vara ett arbetarparti för de små människorna är ju bara larvigt. Jag är övertygad om att väldigt många vid eventuell borgerligt valseger 2006 kommer att bli chockerade när Moderaterna återigen visar sitt rätta ansikte.

Skrivet av: Tobias Lindberg datum: mars 25, 2005 11:01 FM

Jag skrev inte att media är högervridet, utan undrade över vems agenda som styr den totalt ensida rapporteringen.

Moderaterna har genomgått en total extreme makover. Jag tror inte att det håller i längden. Jo, de kommer att framstå som pajasar efter valet när Reinfeldt inte kan stå upp till allt som lovats.

Dessutom, med tanke på det som pågår i EU nu, så kommer han kunna skylla på att "det hindrar EU, det är en EU-fråga osv.

Den totala förvandlingen av moderaternas politik är ett rävspel. En moderat är en moderat. Moderaterna har aldrig varit speciellt måna om de små människorna tidigare. Varan detta intresse? Publikfrieri!

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: mars 24, 2005 01:32 FM

Ja, och medan media talar sig glödande varma om socialdemokraternas fadäser, tiger om de borgerliga partiernas tiger man också ordentligt om vad som sker i Europa, där det den senaste tiden förekommit en mängd mycket stora demonstrationer mot nedskärningar a la Sverige. Det gäller att inte sprida missnöjet, att inte ge vanligt småfolk känslan av att de är många.
Svenska massmedia har ju goda förebilder i Fox News i USA och vet numer precis hur man ska bete sig för manipulera opinioner.

Skrivet av: Kerstin datum: mars 24, 2005 01:09 FM

Sen när blev "media" högervridet? Av tradition är ju många i tredje statsmakten mer åt mitten-vänster, jag har svårt att tro att det skulle skilja så mycket i den här vändan. Dock finns det säkert en del strategier från PR-människorna på Allians för Sverige i spalterna just nu.

Skrivet av: Fredrik datum: mars 23, 2005 11:56 EM

"Det ska värnas om de små människorna. Men när det är klappat och klart, då tror jag att alla dessa löften icke kommer att infrias. Det lär bli en chock för en del. Tro mig."

Jag håller inte med. Att ignorera alla sina mediautspel vore politiskt självmord, speciellt för Reinfeldt men även moderaterna allmänt. Vänstern varnar för att i princip allt de vill är att gynna de rika och att arbetarna inte ska lyssna på moderaterna. Att bryta löftena, vore att för alltid ge vatten på den kvarnen och man skulle förvandlas till pajasar.

Skrivet av: Erik datum: mars 23, 2005 09:56 EM

Det är uppenbart att medierna bedriver valkampanj redan nu. Det är visserligen ingen ursäkt för de misstag som SSU och en del topp-politiker gjort. Men oppositionen borde också granskas, den vill ju ha regeringsmakten och borde också skärskådas.

Skrivet av: Chadie datum: mars 23, 2005 08:56 EM

Det är uppenbart att medierna bedriver valkampanj redan nu. Det är visserligen ingen ursäkt för de misstag som SSU och en del topp-politiker gjort. Men oppositionen borde också granskas, den vill ju ha regeringsmakten och borde också skärskådas.
Håller med dig om GP, för socialdemokratins framtid borde han avgå i tid, så en ny kan etablera sig i tid inför valet.

Skrivet av: Chadie datum: mars 23, 2005 08:56 EM