« Reflexer räddar liv | Startsidan | Bugg i Firefox »
25 oktober 2004
Få kvinnliga bloggare
BloggForum Stockholm 2004
Måndag, 15 november 2004, kl 18.00
Hos IDG, Karlbergsvägen 77, Vasastan, Stockholm.
Bloggfenomenet har vuxit mycket detta år, inte bara i utlandet utan också i Sverige. Det är dags att fenomenet diskuteras ur ett svenskt perspektiv. Alla är välkomna!
Frågor som står på agendan är:
* Kommer bloggar att påverka den
politiska debatten i Sverige?
* Bloggar som kunskapsstrukturer.
* Hur kommer journalistik, PR och
consulting påverkas av bloggar?
Bloggforum Stockholm 2004 organiseras av Erik Stattin och Stefan Geens och är sponsrad av Internetworld.
Ett bra initiativ. Jag kommer säkert att reta gallfeber på en del när jag berättar att min första reaktion var att det var lite underligt att det bara fanns två kvinnliga bloggare med av totalt femton bloggare. Är det ett representativt urval? Nej, det tycker inte jag. Eller är det en spegel av samhällets strukturella mönster, as it is? Ja, det verkar mer troligt. Jag tycker att det finns många kompetenta kvinnor som skriver blog och hade arrangörerna ansträngt sig lite så hade listan säkert kunnat sett lite mindre gubbig ut.
Jag saknar också några frågeställningar, för inte handlar väl bara bloggar om politik, kunskapsstrukturer, journalistik, PR och consulting? Hårda paket. Vem minns inte julklappsutdelningarna när man var liten :)? Ja, mjuka paket kanske inte var lika roliga men ofta var de i alla fall nyttiga (givaren tyckte i alla fall det).
Att skriva blog är en möjlighet att påverka även i lite mer mjuka frågor, som exempel tänker jag då på attitydfrågor, jämställdhet och humanistiska värderingar. Nej, det är inget "surt sa räven om rönnbären", utan mer en fundering över sakernas tillstånd.
För att puffa för en mycket kompetent kvinnlig bloggare i ett annat sammanhang. Monica Rolfner och Iréne Svensson Räisänen har nu utkommit med sin bok Skrivguide hos förlaget Books-on-Demands.
// Annica Tiger
Annica Tiger oktober 25, 2004 12:23 EM
Kommentarer
Här skrivs det mycket om kvinnor och gubbar. Varför inte män?
Skrivet av: Daniel datum: oktober 28, 2004 09:25 EM
Sorry, jag trodde du var tankeläsare ;-) , det var evenemanget blogforum jag syftade på.
Skrivet av: Desirée datum: oktober 26, 2004 07:08 EM
Medveten strategi? Intressant frågeställning. Vem skulle styra den strategin?
Nej, bloggar kan vara så mycket mer än bara elitistiska och teknikinriktade. Då, först då, kan bloggandes fulla potential utnyttjas.
Annica
Skrivet av: Annica Tiger datum: oktober 26, 2004 05:22 EM
Visst är det både elitistiskt och teknikinriktat. Men det är väl en medveten strategi? Det trodde jag iallafall, inriktningen på intressant pekar ju också i den riktningen.
Skrivet av: Desirée datum: oktober 26, 2004 05:10 EM
Som du skriver är det många som saknas på Sweblogs.com. Tyvärr! Att räkna antalet på weblogs topplista är nog inte heller rätt måttstock. Jag tror att 25 procent är en mycket låg uppskattning. När jag drev Dagbok på nätet var det fler kvinnor än män som skrev och många av dem skriver fortfarande, en del kör via webbpubliceringssystem och andra skriver på vanlig hemsida, men med anslutande gästbok för kommentarer. Jag lämnade över sajten till www.succe.com för cirkus två år sedan och jag tror inte att det ändrat sig så radikalt sedan dess. Många där listas även på weblogs och andra samlingssajter för bloggare.
Annica
Skrivet av: Annica Tiger datum: oktober 26, 2004 12:00 EM
Jag tog och räknade igenom antalet anmälningar till Sweblogs.com och av dem var 15-20 % bloggar som drivs av kvinnor (fler anmälningar vore bra då Sweblogs saknar många bloggare). Bland populäraste bloggarna på weblogs.se är 15 % skrivna av kvinnliga bloggare. Givet att källorna är långt ifrån heltäckande, så är min uppskattning att 25 % av svenska bloggar drivs av kvinnor.
Så ojämn könsfördelning, visst, men den tycks inte vara lika kraftig som du skriver.
Skrivet av: Henrik Torstensson datum: oktober 26, 2004 10:57 FM
Livet kretsar inte bara kring politik, teknik eller journalistik. Inte heller bland bloggarna. De som inte skriver politik, teknik eller journalistik-relaterade bloggar räknas inte de? Det kan lätt bli ett elitistist tänkande och värderande av bloggar.
Namnkunniga deltagare eller inte, det är upp till betraktarens ögon.
Jag tyckte att det var ganska intressant att se fördelningen, två mot tretton. Jag ville bara väcka uppmärksamhet på att gamla mönster sitter fast som cement, även bland dem som bloggar och som kan tyckas borde kanske vara lite mer uppmärksamma på detta.
Jag tycker det är intressant att se hur det funkar. Jag ville kanske även skapa en debatt om det.
Men givetvis!!!!
När jag går dit tänker jag lyssna på dem allihop utan att fundera över vilket kön de nu har och jag misstänker att de alla har något intressant att förmedla och att debatten kommer att vara givande.
Annica
Skrivet av: Annica Tiger datum: oktober 26, 2004 10:15 FM
Med tanke på hur tekniskt det verkar och låter med det där arrangemanget har de nog öht inte räknat med bloggar som inte handlar om politik, teknik eller journalistik. Och där tror jag män väger över.
Gissar - och kan ha fel - att man ser på bloggar om "mjuka" ämnen mer som dagböcker. Vilket inte är lika viktigt och statusfyllt.
Detta är absolut inget surt sa räven. Det är hur jag uppfattar det bara.
Själv tycker jag ett inlägg mest bara bestående av länkar är tråkigt, men det är jag det.
Skrivet av: Monica datum: oktober 26, 2004 09:20 FM
Jag har svarat Torsten privat eftersom jag inte vill rabbla upp namn i bloggen - de har jag xxxx:at i svaret. Jag gav förslag på ett antal kvinnor som mycket väl skulle platsa i panelen.
------------
Den frågan borde du själv kunna svara på. För du läser väl inte bara dina manliga kollegors bloggar?
Bara några namn ur högen, xxxx, xxxx, xxxx, xxxx, xxxx, xxxx och xxxx :). Listan kan göras lång. Facklig verksamhet, journalistik, annan mediabakgrund, juridik och andra yrkesroller har dessa kvinnor erfarenhet av.
Med tanke på de debattpaneler OPK grejade på sin tid har det visat sig att man inte behöver vara akademiker eller vara ett känt namn för att få fram ett budskap. Jag tycker det ligger lite elitistiskt tänkande bakom panelen.
Du borde inte ens behöva ställa denna fråga till mig, vilka kvinnliga bloggare som har förbisetts. Fråga dig själv varför du ställde frågan och inte kom fram till svaret själv.
Att samhällets struktur är sådan att män väljer män och så några kvinnor för syns skull, det är en sak, men jag trodde faktiskt att de som bloggar och ligger i framkanten inte bär med sig denna sociala ryggsäck.
Femton paneldeltagare och bara två är kvinnor. Tycker du inte själv att det är en ojämn fördelning, med tanke på att det säkerligen är fifty-fifty som bloggar?
Annica
Skrivet av: Annica Tiger datum: oktober 26, 2004 05:16 FM
Annica själv kanske kunde ha suttit med i panelen.
Hon har ju massa erfarenheter.
Skrivet av: Bengt datum: oktober 25, 2004 07:35 EM
Vilka kvinnliga bloggare tycker du har förbisetts och borde ha suttit med i panelerna?
mvh
Henrik
Skrivet av: Henrik Torstensson datum: oktober 25, 2004 07:04 EM
Claes>> lyft luren och ring då? LunarWorks har ALLTID svarat i telefon - jag gjorde det själv i två år - och jag har svårt att tänka mig att de inte gör det längre. LunarWorks är ett optorligt seriöst företag när det kommer till säkerhetsarbete på nätet.
Skrivet av: brother datum: oktober 25, 2004 04:19 EM
"Problemet är väl bara att få gubbarna där att släppa ifrån sig väldet?"
Kan vara en förklaring, en annan är att en del inte ser att de själva använder de maktstrukturer de till och med ibland kritiserar själva.
Annica
Skrivet av: Annica Tiger datum: oktober 25, 2004 03:19 EM
Nej. Jag ser inte heller mycket positivt med Lunarstorm i sig, men faktum kvarstår att det och andra kommunities lockar in allt fler kvinnor och tjejer på internet.
Det brukar också leda till att de får ökad kunskap om teknik och hur datorer används. Det är också positivt.
Fast det är klart man har ju nu också använt lunarstorm för forskning om ungdomskultur...så något positivt kanske man kan ha lunarstorm till.
Skrivet av: Bengt datum: oktober 25, 2004 02:25 EM
Bengt!
Lunarstorm ser jag absolut själv inte något bra med. Det är en sida för att dess utövare ska kunna tjäna pengar på ungdomar. Dom svarar inte på mail om man jobbar som admin på en skola. Utan man får ta till den hårda vägen om man ska blockera skiten.
Däremot att fler kvinnor har tagit sig till teknikens värld är otroligt roligt och bra. Problemet är väl bara att få gubbarna där att släppa ifrån sig väldet?
Skrivet av: Claes datum: oktober 25, 2004 02:16 EM
Minns 90-talet och hur jag satt och chattade via IRC med en japan.
Då var det bara hårda paket internetvärlden.
Teknik krävdes och man var tvungen att kunna så mycket mer för att kunna få tillgång till den information vi dag tar för givet.
Jag har sett att det faktiskt har förändrats. När jag växte upp var inte flickor det minsta intresserade över teknik och datorer.
Nu ser jag horder av tonårsflickor som hänger över Lunarstorm på biblioteken. Det är förändring det.
Det är nog så att tjejerna har tagit del av en del av tekniken och datorerna, vilket bara är bra. Jag avskyr att det ska vara kallt och tekniskt. Nej in med värme och känslor.
Det är då som tekniken används till något konstruktivt som kan lyfta mänskligheten.
Förändra världen du med. Kvinna som man. Berätta varför du tycker illa om cigarettfimpar eller brinner för iLife.
Skrivet av: Bengt datum: oktober 25, 2004 01:08 EM