« Kika i backspegeln | Startsidan | Nonsensbludder »

31 oktober 2004

100 000 för ett löp

PR-byråer erbjuder sig att sälja TV-utrymme eller en löpsedel, artikel eller ett helt uppslag i kvällstidningarna eller andra branschtidningar. Prislappen kan ligga någonstans mellan 50 000 och 150 000 kronor påstår tidningen Resumé.

Jag skrev en text om detta i bloggen i april i år.
En sann historia om hur det kan gå till, se längre ned.

Jag är orolig över att det kan bli en oönskad "symbios" mellan PR och media. En ekonomisk symbios, det vill säga att eftersom detta lär vara allmänt känt bland media att PR-byråerna agerar som ovan så kanske en eller annan tidning/TV-kanal börjar fundera i banorna om att de kanske i sin tur ska ta betalt för vad som måste betecknas som redaktionell reklam. Eller gör de det redan?

// Annica Tiger

Jag såg Mediemagasinet i går och det handlade inte om detta. Men många frågor ställdes och det var intressanta sådana. Krav på att tidningarna tar sitt ansvar och producerar bättre journalistik framfördes. Det är väl bättre att gräva i skumraskaffärer än att gräva strunt i dokusåpornas banala värld. Konsumentjournalistiken har tryckts tillbaka av en mer företagsorienterad journalistik. Jag skulle hellre vilja se och läsa mer om företeelser, händelser och annat som angår mig som privatkonsument och som jag har nytta av. A-ekonomi är ett bra exempel på företagsinriktad journalistik. Det är inte ofta jag som privatperson får något serverat där som jag har nytta av.

Jag har ett strålande exempel på hur journalister kan "köpas" och manipuleras. Tyvärr kan jag inte skriva om det här eftersom det debatterats på en mailinglista där inget får föras vidare utan tillstånd.

Men om jag säger så här. Ta ett företag som säljer exempelvis kalasbyxor (typ av tjockare strumpbyxor). De tycker de säljer lite dåligt och funderar på att satsa på lite marknadsföring. En helannons i en tidning kostar en hel del. Varför inte få en journalist att skriva en hel story, helt gratis – och på så sätt få en marknadsföringseffekt som vida överstiger vad en annons skulle ge? En liten undersökning kanske kan presenteras där det påvisas att fler och fler unga kvinnor väljer kalasbyxor. Kan det kanske väcka någon journalists intresse? Helst en manlig dito, en kvinnlig journalist kanske inte skulle tycka att det var mycket till nyhet. Ja, ungefär så här går det till ibland. Så var kritisk när du läser tidningarna. Alla artiklar är inte objektiva. Alla undersökningar är inte objektiva. Reklam är inte alltid märkt med orden "Reklam" eller "Annons", som gör det lättare att värdera och sålla bort.

Annica Tiger oktober 31, 2004 09:38 FM

Kommentarer

"Barnkanalen är en TV-kanal som visar de BÄSTA barnprogrammen på BÄSTA sändningstid, HELT UTAN reklam."

K-Street 1-0 Nader

Skrivet av: fudge manchu datum: november 1, 2004 09:03 EM

Jag har länge misstänkt det. Bra om det kommer fram och synas.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: november 1, 2004 05:36 FM

Symbiosen finns redan där. Skillnaden är att det nu blir mer transparent och att kritiken kan komma. Förr var det mellan skål och vägg som uppgörelserna gjordes.

Skrivet av: N/. datum: oktober 31, 2004 11:12 EM

Förresten apropå klockor så har jag satt dit en gratis analog klocka på min blog...snygg Flash...

De säljer även designade klockor som är anpassade till din site om du vill betala för det...

Så gratisklockorna är reklam..

Skrivet av: Bengt datum: oktober 31, 2004 07:10 EM

Schyst reklam för klockorna. Ja, alla TV-program ska vi inte ens tala om :). Fast fyran har ju mage att säga inna, programmet sponsras av XXXX färg osv.

Det finns nog mer än vad som kan anas bakom alla artiklar och blänkare om ditt och datt. Jag tycker inte att kommersiell TV eller att vissa tidningar längre är trovärdiga.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: oktober 31, 2004 03:04 EM

Komiskt strax efter jag hade läst om din reflektion så blev det automatiskt bekräftat....

Kolla om vintertid...
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,554787,00.html

Observera länken Klockor i tiden en mode länk
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,554596,00.html

Är det journalistik eller reklam?
" Klockan visar mer än bara tiden. Den visar vem du är, säger urmakare Yngve Karlsson på Stjärn-urmakarna i Söderhallarna."

Själv tycker jag att det är oetiskt ur journalistisk synvinkel.

Skrivet av: Bengt datum: oktober 31, 2004 12:18 EM

Fundera över vilka som sponsrar program som "Roomservice", "Äntligen hemma". Just det Färgproducenter och företag som tjänar på att folk gör om hemma.

Den här symbiosen existerar redan.

Skrivet av: Bengt datum: oktober 31, 2004 12:05 EM

Det är inte så svårt att räkna ut hur det går till i musik- film- och bokbranschen va?

-Tjena Journalisten, det var kul på festen i lördags, vad FULL du blev, jävla gratissprit! Du Nisse kommer ju med en ny platta här och jag tänkte att du kanske kunde skriva nåt...

Skrivet av: Monica datum: oktober 31, 2004 10:24 FM