« Kenteris och Thanou | Startsidan | Könskrig? Nej tack! »

18 augusti 2004

Flygrädda ska fly Rynair

Jag är flygrädd. Jag väljer noggrant vilket flygbolag jag ska flyga med om jag måste upp i luften. Men i framtiden kanske det inte spelar någon roll? Om Ryanairs personalpolitik kommer att bli ett rättesnöre för andra flygbolag är jag övertygad om att flygsäkerheten kommer att komma i kläm. Jag hoppas att inte facit kommer i form av en flygplansolycka, eller flera.

När jag jobbade som väktare hade vi långa arbetspass, tolv timmar per pass och varannan vecka jobbade jag fem pass, vilket gav en sextio timmars arbetsvecka. Den veckan kändes i både huvudet och i kroppen och på sista passet den veckan var jag mer vrak än människa. Varannan vecka jobbade jag bara två pass och det var den veckan jag orkade göra något annat än jobba, äta och sova – nämligen leva.

Ryanairs kabinpersonal jobbar 72 timmar på åtta dagar och de har inte raster som borde vara ett krav för att man ska kunna hämta krafter för nya tag, hinna äta och gå på toa. Det är i saftigaste laget, rent av omänskligt. Att jobba på ett trångt flygplan med ibland stökiga och griniga passagerare är nog inte speciellt kul. De ska alltid vara glada och trevliga, i alla lägen. Det är en bullrig arbetsplats. Det är ett stressigt jobb. Det är ett arbete med ett stort ansvar om det händer något, det är på kabinpersonalens lott att sköta utrymningen av flygplanet vid en eventuell nödsituation. Om planet störtar kan de inte göra så mycket mer än alla andra, sitta fastspända och be en stilla bön; till den eller det man nu tror på kan få en att överleva.

Jag läste om Ryanairs anställningsvillkor för kabinpersonalen. Jag hoppas verkligen inte att detta är något som kommer att bli en norm. Sjuk blir alla någon gång per år men på Rynair får de böta 340 kronor per dag i stället för att få sjukersättning. Det innebär att flyga med Rynair är en potentiell smittorisk. Om personalen jobbar fast de är sjuka så lär de smitta ned hela planet med tanke på hur luften cirkulerar i ett flygplan, för att inte tala om hur farligt det kan vara för personalen att arbeta fast de är sjuka.

Ryanairs mål är att flygplanen ska vara i luften maximal tid, för att ge maximal vinst. Rynair har bland de kortaste landningsuppehållen av alla flygbolag och den ligger på runt 20-25 minuter och på den tiden ska personalen hinna släppa av passagerare, städa, tanka, göra säkerhetskontroll och ta ombord nya passagerare. Det säger sig självt att allt detta inte kan hinnas att göras ordentligt på den korta tiden. Jag tänker aldrig flyga med det irländska flygbolaget Rynair efter att ha läst denna artikel. Läs den och begrunda fakta. Är det så här vi vill ha det på svensk arbetsmarknad? Böter när vi är sjuka? Inte erhålla sjukersättning enligt avtal? Betala företagets utbildning, utan att ens ha garanti att få jobbet? Betala stora pengar i böter vid uppsägning inom ett år? Jobba halvt ihjäl sig?

Lågprisflygbolagen har mycket gemensamt med andra lågprisföretag som exempelvis livsmedelskedjan Lidl. Hur Lidl behandlar sin personal har jag skrivit om tidigare i bloggen. En sak kan jag säga att handla på Lidl är inget jag tänker göra. De öppnar snart ett Lidl i Kungsängen. Jag kommer inte att sätta min fot där. Jag är löjligt principfast när det gäller vissa saker.

// Annica Tiger

Annica Tiger augusti 18, 2004 06:37 EM

Kommentarer

Jag kommer att välkomna Lidl, samt hoppas på att Netto öppnar här med, varför gynna coop och ica med dyra priser. bra med konkurans äntligen.

Skrivet av: Per datum: oktober 1, 2004 10:19 FM

Han jobbar nog så mycket att han inte har tid att uppdatera :).
Nej, det låter inte positivt det du skriver "Sunkigt och trångt, oengagerad personal med skitiga uniformer, planet jag flög med hade dessutom trasig interiör".

Jag minns när jag flög inrikes i USA. Där var interiören trasig och hela planet kändes sunkigt. Det var inte kul för en som är flygrädd.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: augusti 19, 2004 04:40 EM

Jag har flugit med RyanAir en enda gång och var otroligt oimponerad av allt från flygplatserna (Skavsta är inte "Stockholm" lika lite som Rotterdam Airport är "Amsterdam - vilket Basiq Air hävdar i sina annonser; dirty marknadsföring tycker jag) till personalen och planen. Sunkigt och trångt, oengagerad personal med skitiga uniformer, planet jag flög med hade dessutom trasig interiör - usch, jag bestämde mig där och då för att aldrig flyga med dem igen. Och om anställningsvillkoren är så vidriga har jag ytterligare skäl att inte göra det. Det vore kul att höra vad Olov(http://www.olovs.net) säger om saken, han är pilot för RyanAir om jag inte minns fel.

Skrivet av: Fredrike datum: augusti 19, 2004 02:59 EM

Jag håller med dig till 100 %. Har diskuterat Lidl med folk i min omgivning, men upptäckt att jag är en av de få som bojkottar dem. Rik är jag inte, men jag har mina principer.

Hade ingen aning om att det var så illa med Ryanair. Det blir bojkott även av dem. :-)

Tack för upplysningen!

Skrivet av: Katarina datum: augusti 19, 2004 07:26 FM

Lidl och Ryan borde bojkottas av oss konsumenter. Att gynna dem innebär att en accept av deras personalpolitik.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: augusti 19, 2004 05:28 FM

Kul att du tog upp detta med lågprisflyg! Jag kunde ju inte låta bli att försöka boka en resa till Irland med SAS efter ditt inlägg om deras hemsida. Om jag lyckades? Neee, jag kom inte så långt , jag fattade noll, jag klickade ock klickade men fick till slut fram ett tur och returpris billigaste variant för två vuxna: 17000 spänn. Nä vet nån vad! Då tar jag nog Ryan och chansar! ;) Går det så går det! :)

Skrivet av: Tobbe datum: augusti 18, 2004 08:54 EM

Det läskiga är att många gör kortsiktiga vinster genom att handla i lågprisbutiker - men på sikt stöder vi ju sådana omänskliga arbetsförhållanden och så småningom påverkar det kanske våra villkor. Vi borde alla stå emot - men jag är pessimist.

Skrivet av: Chadie datum: augusti 18, 2004 08:41 EM