« Homfobi ingen sjukdom | Startsidan | Weblogs.se up and running »

23 juli 2004

Bondfångare i nya kläder

En viktig prejudicerande dom i Marknadsdomstolen. Domen gäller Teloperatören Callmedia i Malmö. Företaget förbjuds att ta betalt för uppkoppling mot betalsidor mot ett vite på 400 000 kronor.

Svenska postorderföreningen har branschregler för Internetförsäljning och det är dessa regler som Konsymentombudsmannen och Marknadsdomstolen har ansett vara vägledande. I dessa branschregler framgår det tydligt och klart att kunden måste aktivt klicka tre gånger för att det ska anses ett avtal har ingåtts. Ett klick i en uppflygande popup-ruta räcker alltså inte. Hur lätt är det inte för en novis, även kanske för avancerade användare, att klicka OK i en ruta bara för att bli av med den – utan att förstå vad detta enda klick innebär.

Denna dom glädjer nog många, i synnerhet de 1573 personer som anmält företaget för felaktiga fakturor. De behöver nu inte betala fakturorna. Hur många som redan betalat är dolt i mörker. Men det finns nog ganska god chans att de kan kräva pengarna tillbaka. Om de får tag på någon från företaget Callmedia vill säga.

Modemkapning är en utdöende bransch, den tynar bort i samma takt som folk skaffar bredband. Dessutom finns det numera skydd för att förhindra modemkapning på Konsumentverkets hemsida. Det som är hett nu är sms-tjänster där det kostar mer än det smakar. Chatta för 15-20 kronor sms:et är en variant. Det är inte många ord man hinner byta med varandra innan det drar iväg till orimliga summor. Det är samma geschäft som dessa betalsamtal som debiterar 15-20 kronor i minuten för samtal, ofta gäller det sexrelaterade tjänster.

Jag misstänker att en annan målgrupp är i farozonen för diverse skumma kostsamma tjänster och det är barn och ungdomar, vilka är de flitigaste användarna av sms. Andra skumraskmetoder florerar, för inte så många dagar sedan varnade Telia för att svara på okända inkommande samtal till mobilen. Det kan bli dyrt för nyfikna.

En annan variant som jag ogillar är när TV-program kopplas till betalnummer. Folk uppmanas att ringa för att delta i olika tävlingar. Det kan bli hur många samtal som helst om det vill sig illa. Det är nog inte alla som begriper att det kostar pengar för varje samtal, oavsett om man kommer fram eller bara möts av en telefonsvarare som uppmanar personen ska försöka igen. Jag tänker då mest på barn och förståndshandikappade som kanske inte kan tillgodogöra sig den finstilta informationen om kostnaden som visas längst ned i rutan.

// Annica Tiger

Annica Tiger juli 23, 2004 05:14 FM

Kommentarer

Du skriver:
Nej, när jag gör en sökning på Annica Tiger och InternetWorld hittar jag faktiskt bara dina meningsmotståndares uppgifter om att du skulle ha lagt ut en hatsida och att InternetWorld skulle ha påpekat detta.
----

Söker du på Annica Tiger och InternetWorld hittar du på Google en träff på en som påstår detta. Vad säger att det som skrives på just den sidan är sant? Det är inte många siffror, ursäkta bokstäver, på den sidan som innehåller ens några promille av sanningshalt. Jag tycker kanske att den sidan mer kvalificerar sig för den benämningen du använder.

Jag minns att J.M tipsade en journalist som ringde i mitten av augusti 2000 och hon skulle skriva en artikel om hatsidor/konsumentmakt på nätet, typ Telia suger och andra. J.M kom att tänka på min sida var nog den första ut i Sverige med en sådan sida som kritiserade ett företag/kommunal verksamhet. Så det var till kategorin konsumentmakt min sida skulle hamna på. Men jag tackade nej och vad jag minns nämndes inte min sida ens i tidningen. Jag har kvar alla gamla nummer, men de finns inte här i kåken utan på ett annat ställe, så jag kan inte kolla vilket nummer artikeln publicerades i. Det var J.M som skrev det finstämda porträttet av mig i samma tidning, www.atiger.se/press.html.

Jag har medverkat i två radioprogram, varav det ena också handlade om detta, bland annat då Telia suger, och jag framhöll där att jag inte anser att den tillhör den kategorin av sidor. Det är bara läsa den och se själv, www.tiger.se/dagbok/index1.html och den handlar om Kunskapslyftet och hur både Komvux och elever blev lurade av alla Kunskapsföretag som ploppade upp på marknaden när det satsades pengar på datautbildningar. Många av dessa företag var icke seriösa. Jag deltog även i programmet Reportrarna som handlade om just detta. Skulle inte min sida ha varit seriös hade givetvis inte jag och min klasskamrat få delta.

Kikar du på sidan så är det ingen enskild person som ens nämns. Det är inget hat utan bara kritik blandat med positiva kommentarer om Komvuxs övriga grundutbildningar. Men just datautbildningarna hade de noll koll på. Jag var klassrepresentant i vår kurs och givetvis kritiserade jag kunskapsföretaget på våra möten, men de utlovade förbättringarna uteblev. Folk fick betyg i kurser de aldrig en gått. En del fick praktikplatser på ställen som inte ens sysslade med datorer.

Du skriver:
Du valde att inte kommentera alla mina undringar. Det kan tolkas som att uppgifterna stämmer. Utgår ifrån att du är medveten om detta.
----

Ja, det är jag. Men jag ser ingen mening med att diskutera med någon som inte ens kan stå för sitt namn utan postar anonymt och med avsikter som inte verkar vara direkt trevliga. Så uppfattar jag det. Dina påståenden baseras från en sida som sprider felaktiga uppgifter. Vad är vitsen med att kommentera det?

För min del är detta slutkommenterat.
Har du ytterligare frågor kan du maila privat.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: juli 24, 2004 11:17 FM


Nej, när jag gör en sökning på Annica Tiger och InternetWorld hittar jag faktiskt bara dina meningsmotståndares uppgifter om att du skulle ha lagt ut en hatsida och att InternetWorld skulle ha påpekat detta.

Du valde att inte kommentera alla mina undringar. Det kan tolkas som att uppgifterna stämmer. Utgår ifrån att du är medveten om detta.

Skrivet av: Frågvis datum: juli 24, 2004 07:28 FM

Varför skulle jag vara arg på InternetWorld? Det är en bra tidning och jag prenumererar på den.

Huvudmeningsmotståndare? Jag ligger inte i fejd eller krig med någon eller något.

Förstår inte vad du menar. Jag vet att det finns en person som tycks ha fått mig på hjärnan sedan fyra år tillbaka, men tyvärr är det inget jag kan göra något åt. ¨

Jag har försökt de vägar som man kan använda, men tydligen är det så att man får lägga ut vad som helst nuförtiden på nätet. Det drabbar inte bara mig utan det finns många hat- och uthängningssidor på nätet. Det är ett eskalerande problem.

Väldtäktsmän hängs ut med namn, personnummer, adress. Läkare som säges ha felbehandlat någon hängs också ut med namn, adress, telefonnummer osv. Homosexuella hängs ut. Pedofiler hängs ut. Lokalpolitiker hängs ut för småbagateller bara för att någon fattat agg mot dem. Listan kan bli lång.

---
dämpa intryck av den typen
---
Jag förstår inte vad du är ute och far efter faktiskt. Jag är jag och jag kan inte vara annorlunda.

Jag tror inte att jag ger "vanligt folk" vissa obehagskänslor. Varför skulle jag göra det?

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: juli 24, 2004 05:15 FM


Du verkar rekommendera InternetWorld. Men är inte du arg på dem? Eller har jag förväxlat dig med dina huvudmeningsmotståndare?

Apropå dina huvudmeningsmotståndare, förresten: Är det sant att du lagt ut en bild på en s**** på nätet? Om det är sant så tror jag att det skadade dig som opinionsbildare. Fast det är ju klart, dina motståndare verkar ju också göra en del misstag. Jag tror att både du och dina meningsmotståndare kan ge en del "vanligt folk" vissa obehagskänslor. Får nästan intrycket att du är medveten om att sådana reaktioner kan uppkomma och att du i viss mån försöker dämpa intryck av den typen. Har jag fel här?

Skrivet av: Frågvis datum: juli 23, 2004 08:06 EM

Paypal har jag använt och det funkar okey, även om det var lite bökigt att sparka igång kontot. Det finns flera andra metoder, om jag inte minns fel tog InternetWorld upp det i senaste eller förra numret. Det kanske finns info på deras sajt?

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: juli 23, 2004 06:42 EM


Mer konkret: Vad tror du om metoder som Paypal och liknande? Borde inte Paypal-konceptet gynna mindre företag som folk är mer rädda att lämna ut sin kredikortsinfo till?

Skrivet av: Frågvis datum: juli 23, 2004 06:27 EM

Frågvis: Jag tar inte betalt för att besöka html-guiden och har ingen dold information man måste köpa en CD för att få ta del av. Däremot har jag då istället banners, vilka är helt frivilligt att klicka på alternativt blockera helt.

Däremot kan hela guiden köpas på CD, för dem som inte har möjlighet att tanka ned eller så.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: juli 23, 2004 07:58 FM

Frågvis:

Det finns bättre metoder och mer reko än modemkapning.

Man gör helt enkelt så att man måste registrera sig mot en summa pengar...

Webdesignskolan har en CD man måste köpa för att få åtkomst till mer material.

Det finns många metoder...

Att kapa modem är endast ett sätt att lura och bedra...

Se upp med vad du betalar.. Det finns ju också företag som skickar ut bluffakturor. De koncentrerar sig dock mest mot företag och under sommaren då många företag har semestervikarier...

Betala inte bluffakturor. De kan föra det vidare till inkasso då de ofta har ett skumrask inkassobolag. Det går dock aldrig till kronofogden eftersom de inte har rent mjöl i påsen.

Skrivet av: Bengt datum: juli 23, 2004 07:40 FM

Om du själv skulle ta betalt på nätet för din HTML-skola, eller något liknande, hur skulle du då göra?

Skrivet av: Frågvis datum: juli 23, 2004 07:23 FM