« Sveriges nationaldag | Startsidan | Amcs international »

6 juni 2004

Kvinnomisshandlare

När människor missköter sina djur kan myndigheterna gå in och efter upprepade förseelser belägga dem med förbud att överhuvudtaget ha djur. Kan man inte applicera detta på notoriska kvinnomisshandlare?

Jag läste om Tomas, 41 år, som har dömts nio gånger för misshandel sedan 1986. Tyvärr kan jag inte länka till artikeln då jag inte hittade den ute på Expressens webb. Tomas har slagit, sparkat, knivskurit och hotat sina kvinnor till livet. Nu sitter han häktad i väntan på tionde rättegången. Vid varje rättegång skyller han på att han inte minns eftersom han druckit.

Den senaste misshandeln var grov. Han höll kvinnan inlåst i tre dygn. Det finns 41 dokumenterade skador på hennes kropp. Hur många det finns inombords vet bara hon själv.

9/9-86
Fängelse tre månader misshandel och olaga hot.

8/11-90
Skyddstillsyn efter en misshandel.

22/2-91
Fängelse ett år och tre månader för misshandel och olaga hot.

12/11-92
Två månaders fängelse för misshandel.

1/9-994
Åtta månaders fängelse för misshandel.

13/7-95
Ett år och åtta månaders fängelse för grov misshandel och skadegörelse.

22/1-97
Fängelse två månader för misshandel.

7/10-97
Fängelse i sju månader för misshandel och olaga hot.

30/8-00
Skyddstillsyn för misshandel och olaga hot.

(Skyddstillsynen som han ådömts två gånger har haft särskilda behandlingsplaner för misshandel. Det verkar ju ha funkat bra. NOT!!)

Och så nu väntar en ny rättegång. Borde man inte ta hänsyn till föregående domar? Ju fler tidigare likartade domar, desto strängare straff? Den här mannen verkar inte vara kapabel att ha förhållanden med kvinnor utan att banka skiten ur dem. Det är inte samma kvinna han misshandlat, i artikeln berättar fyra av dem vad som hände. Det lär finnas fler kvinnor som råkat komma i vägen för denna man, eftersom alla inte anmäler en misshandel. Det är bara cirka vart tionde misshandel som polisanmäls.

Jag vet att många hävdar att flertalet män som misshandlar kvinnor är från andra länder och kulturer. Det är helt fel. Enligt Amnestys siffror är det 80% av våldet i samborelationer eller äktenskap som de svenska männen står för.

Amnesty skriver i sin rapport att 46% av alla kvinnor har utsatts för våld av en man någon gång efter sin 15-årsdag. Det betyder varannan kvinna. Bara ett misshandelsfall av tio anmälda leder till fällande dom. Profilen på gärningsmannen är en vanlig svensk man mellan 25 och 45 år. Oftast sker misshandeln i samband med att mannen druckit.

Män som återfaller och misshandlar sina kvinnor gång på gång under fyllan borde tvångsbehandlas med Antabus, för all evinnerlig tid. Dessutom borde straffen skärpas för varje ny misshandel. När mannen samlat på sig fler än tre misshandelsdomar ska han åläggas att gå i kloster och förbjudas att ha närkontakt med det andra könet – eller något ditåt. Ja, jag vet hur orimligt det låter. Men det är lika orimligt att dessa män får fortsätta och fortsätta och fortsätta – utan att något radikalt göres för att förhindra dem att fortsätta. En annan radikal lösning vore att göra en kryssmarkering i folkbokföringsregistret och alerta den kvinna som folkbokför sig på samma adress som mannen.

// Annica Tiger

Annica Tiger juni 6, 2004 08:03 EM

Kommentarer

Jag tackar för din respons.

Bra att veta att grundsynen här inte är ur ett feministiskt synsätt utan ett generellt.

Våld är alltid fel, men om man fördömmer våld så hårt, varför låter man då polis- och sjukvårdspersonal använda detta så ofta då ? Vanligt i vården att läkare osv måste ge en örfil ibland till hysteriska patienter för att få kontakt med dem. Detta är bekräftat.

Vad jag gjorde var exakt samma som det sistnämnda, och tro mig att jag hatade göra det men jag står för det och kommer alltid stå för det. Det var en extrem situation och tjejen var absolut inte offret, snarare var vi båda offer. Hon gjorde helt oförsvarliga saker, dessutom att ljuga i rätten för att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt och förstöra för mitt barn, ta mitt jobb (statligt säkerhetsklassat) och ge mig fängelse. Detta är hämnd och nyttjande av situation.

Som jag sa tidigare trodde aldrig rätten på hennes lögner vilket är tur för mig, hon kunde varken bevisa eller övertyga dem om att hon var minsta trovärdig. Hon vacklade många gånger och min advokat (kvinna) lyckas flera gånger få henne att göra bort sig.

Jag avskyr all form av orättfärdigt våld. Då kanke man undrar vadå "rättfärdigt" ? Jo en man som utnyttjar sin fysiska styrka mot en svagare individ, man eller kvinna är en sjuk person och jag respekterar det inte även om man kan förstå det till vissa delar. Det handlar om frustration och då tar de desperata ofta till våld, samma gäller kvinnor, det är inte speciellt ovanligt att kvinnor slår män i dagens samhälle fast mycket sällan så anmäls dessa.

Rättfärdigat kan vara då som på exemplet inom sjukvården eller polisiära insatser.

Kan bara avsluta det hela med att säga, om jag kunde ändra något skulle jag aldrig ha gjort dessa örfilar och istället försökt backa och få henne går ur min lägenhet lugnt. Fast man måste förstå det var inte enkelt, hon skrek och jag försökta prata med henne lugnt, men hon hade bestämt sig för att bråka med mig. Troligtvis ligger något tidigare trauma bakom för henne för jag har aldrig varit med om värre och jag har blivit ovän med andra kvinnor men aldrig på detta sättet och aldrig fysiskt våld.

Tack för ordet.

Skrivet av: Fredde (igen) datum: juli 2, 2004 04:04 EM

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Du säger att det finns orsaker till allt. Det håller jag inte med om. Inget kan ursäkta misshandel i någon form.

Sedan tror jag det är fel att påstå att folk ogillar misshandel på grund av någon form av feministisk grundsyn. Där har du nog lite fel. Även icke-feminister tar avstånd från våld.

Ofta tror jag att man gärna vill förminska sin egen roll i det hela, likt du nu gör. Jag vet ju inte hur det var - du ger bara din beskrivning. Men min erfarenhet är att många väldigt gärna vill förminska sin roll i det hela och istället försöker projicera skulden på offret.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: juli 1, 2004 05:30 FM

Hej,

Jag förstår mig inte på allt detta hat mot män som som slår kvinnor, visst misshandlare (sjuka män) ska straffas för sina gärningar men tror ni inte att man ibland förstorar saker och ting på pga ett feministiskt hat mot fysiska män som utnyttjar sin fysiska fördel för mycket ?

Jag vet själv vad jag pratar om, jag har dömts en gång. Nu undrar ni vad jag gjorde ? Det enda jag förvisso gjorde var två medelhårda örfilar som i sig var mycket illa gjort. Men absolut inte i mina ögon en misshandel.

Åklagare och "offret" drog på en massa lögner, allt för att dömma mig så hårt som möjligt som fängelse, nu trodde inte rätten som tur det på dem utan bara på mig, men jag blev shockat att åklagare som ska värna om rättvisa och sanning snarare var en manshatare och detta kan jag lätt redovisa hur jag menar att jag har kommit fram till.

Exempelvis, tror ni inte heller att jag efter många gånger och en massa psykisk terror att jag till slut skull bryta samma och försöka få tyst på den hysteriska kvinnan som gjorde allt för att höras till alla grannar ? Jag bad henne massvis med gånger att lugna ner sig, men icke utan det blev värre. Jag ska inte dra hela historien, men innan mina örfilar fick jag ett par rejäla slag i magen och vem blev dömd ? Jo jag fast bara på det jag själv erkände.

Jo önskar att folk mer kunde också försöka se varför män ibland beter sig på ett visst illa fysiskt sätt, man är inte alltid ond eller sjuk bara för att man en gång i livet av ren panik råkar slå till någon, det finns ofta orsaker till allt.

Hoppas jag gav någon tankeställare, kanske skapade jag bara mer hat och då beklagar jag för jag vill bara att alla ska bli intresserade av andra sidan mer på det sättet kan man endast komma till bukt med problemen.

Tack för ordet!

Skrivet av: Fredde (egentligen ett annat namn) datum: juli 1, 2004 01:32 FM

Ja, man tycker ju det. Men om han missköter behandlingen ska tydligen det omvandlas till fängelse. Men jag är övertygad om att det nog blir en elfte, tolfte gång...igen.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: juni 8, 2004 06:31 EM

och nu har domen kommit...

http://www.corren.se/archive/2004/6/8/1rpemkaroq9cyn8.xml?category=1mr1hejnjl1ebhm

"Du får den här chansen" säger domaren. Har inte han fått ett antal chanser?

Skrivet av: anna filipsdotter datum: juni 8, 2004 06:20 EM

Ja, det verkar vara samma man. Det är det tionde fallet som beskrivs i länken du skrev in. I Exressen drog de hela hans record samt hade en bild på honom.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: juni 8, 2004 05:23 FM

Är det den här personen du skriver om:

http://www.corren.se/archive/2004/5/15/1rl2lhu48a6ubmo.xml?category=1mr1hejnjl1ebhm

Skrivet av: anna filipsdotter datum: juni 7, 2004 09:19 EM

Snuttiferande språk. Jag förstår vad du menar. Visst är det inte helt korrekt att skriva så, men ibland när man vill snuttifiera är det enklare att skriva webb istället för webbsida.

Annica

Skrivet av: Annica Tiger datum: juni 7, 2004 08:24 FM

Expressens webb?

Är du en sån som kallar majonnäsgurka för majonnäs eller en träningscykel för träning?

Webben är www-delen av internet. Jag kan möjligen gå med på att kalla ett intranät för en intern webb, men en webbplats (eller sajt, sida, hemsida, webbsida, etc.) kan man bara inte kalla för en webb. Det är helt absurt.

Skrivet av: John E Thelin datum: juni 7, 2004 06:49 FM