« Telia Sonera gör rekordvinst | Startsidan | Jag skulle gärna vilja se Federley blanda sallad istället för att ägna sig åt politk »

13 februari 2007

Dolda reklambudskap till barn på nätet

I bland undrar jag varför vi är med i EU. Vi betalar mer än vad vi får tillbaka, bara det är ett incitament för mig att ifrågasätta medlemskapet.

Den svenska radio- och tv-lagen säger att reklam inte får vara riktad till barn under tolv år. För kanaler som sänder utifrån gäller dock sändarlandets regler.

I Sverige har vi och har haft många bra lagar som fungerar och har fungerat bra, men en del tycks strida mot EU:s direktiv och det kan äventyras dess existens.

EU-kommissionen tillåter reklam till barn, och mycket talar för att Sverige inte får behålla sitt förbud.

Det är fel. Herregud, lite självstyre måste få tillåtas inom varje land. EU är stort, det går inte att dra alla länder över en kam.

Det finns ett dokumenterat samband mellan marknadsföring av bland annat då godis och läsk som riktar sig till barn som visar att den faktiskt påverkar barnen. Det har de som skrivit den svenska radio- och tv-lagen förstått.

Svenska TV-kanaler följer detta, utom de som sänds från andra länder, exempelvis Storbritannien. Svenska TV3 och Kanal 5 som sänds därifrån kan helt strunta i vad den svenska radio- och tv-lagen lagstiftar om.

I februari tänker Storbritannien förmodligen att förbjuda marknadsföring av produkter med mycket fett, salt och socker till barn under sexton år. Hur kan det gå igenom utan att de får samma problem som oss är en 10.000-kronors fråga. Hur kommer EU-kommissionen att ställa sig till det?

Andra bloggar om:
, och .

// Annica Tiger

Annica Tiger februari 13, 2007 3:24 EM