« Vardagsbrott | Startsidan | Seriestart: Faktum »

25 november 2004

SL stoppade nakenannons

SL har blivit mer restriktiv mot nakenannonser. Jag är glad att någon äntligen sätter ner foten i backen och säger ifrån.

Annonsen stoppades av SL via Clear Channel, som säljer reklamplatser i T-banan och på bussar, och de stoppade även den version där en handduk nödtorftigt dolde häcken och bröna.

En avlång bild på en naken kvinna liggande på magen med benen upp i vädret. Och? Sälja vad? Annonsens utformning är gjord så att kvinnans kropp är i fokus, för produkten som annonsen ska saluföra beskrivs lite suddigt i högra hörnet - en ungefärlig uppskattning med ögonmått är att texten upptar cirka 20 procent av bilden. Jag ser inte ens vad det är för produkt.

– Ett obegripligt beslut. Hur ska vi göra reklam för hår- och hudvård utan att få visa naken hud? säger företaget Paul de Vence.

Jag tror att han som uttalade detta ovan helt har missat debatten om det sexualiserade offentliga rummet.

BTW - som ringar i vattnet hoppas jag att Clear Channel, som har hand om ungefär halva marknaden av den så kallade utomhusreklamen, sjävständigt tar liknande beslut i fortsättningen.

// Annica Tiger

Annica Tiger november 25, 2004 1:18 EM