« Digital skymning | Startsidan | Straffskatt på män »

4 oktober 2004

Bloggstaffetten

Piratkopiering

Bloggstafetten.
Min stafettpinne blev att skriva lite om hur jag tror musik- och filmbranschen ser ut om tio år. Ojojoj, var min första tanke. Jag kanske inte är rätt person att besvara den frågan var min första reaktion. Men sedan slog tanken mig att jag visst har en massa åsikter om detta, även om det mest är åsikter och kanske inte så mycket fakta. Men ordet tror gav mig lite mer fria händer kändes det som.

Patricks frågor.
Har piratkopieringen skjutit hela branschen i sank, eller lever de i lycklig symbios? Finns det kanske t o m ingen märkbar piratkopiering kvar? Detta var de frågor som ställdes av Patrick i samband när han lämnade över stafettpinnen till mig. Jag har försökt att besvara dem så gott jag kunnat. Längst ned finns det korta svaret för den som tycker texten verkar vara lite väl lång.

Upphovsrätt.
Upphovsrätten känner nog alla till, mer eller mindre. Jag tar med länken bara som info, om nu någon inte känner till den.

Piratkopiering eller privatkopiering?
Privatkopiering och piratkopiering är inte samma sak anser jag. Om jag bränner ned en mp3 eller en fil för eget bruk är det privatkopiering. Det blir piratkopiering först om jag delar med mig av filen på nätet (p2p eller via andra kanaler) eller bränner kopior av min kopia och delar ut dem till kreti och pleti eller säljer dem i kommersiellt syfte. Detta gäller inte bara musik- och filmfiler utan dataprogram (warez, serials och cracks).

Jag ska börja med att gå lite bakåt i tiden.
Jag tror att det har funnits i alla tider. Allt som människor tyckt om eller förstått att de kan tjäna pengar på har de försökt att efterbilda. Ta alla kopior på konstverk, ett exempel är Edward Munchs tavla "Skriet", även konstnären själv gjorde flera kopior av samma verk. Alla historiens stilar som barock och jugend hade inte haft sådan stor spridning om inte kopiering varit ett fenomen. Gamla historier och skrönor har inte kunnat leva än i dag om inte de "kopierats", det vill säga gått från mun till mun, samma sak gäller folkvisor m.m.

Pirat(privat)kopiering är alltså inget nytt fenomen.
Jag var med på den gamla goda tiden då kassettbandspelare blev var mans egendom och sedermera videobandspelaren (VHS). Debatten gick högt om att kassettbanden, och möjligheten att spela av musik från radioprogram, var slutet på musikindustrin. Folk skulle sluta köpa skivor var ett argument minns jag. Inte gjorde folk det, musikbranschen finns kvar, än i dag. Möjligheten att spela in filmer via TV:n till en VHS-video har nog inte heller inneburit något större avbräck för filmindustrin i sig.

Lättillgängligheten ökar spridningen.
BBS-erna (Bulletin Board System) var väl första källan till spridning på Internet misstänker jag, via modem. Nu har de flesta bredband. Datorer med DVD eller CD-spelare. Ljud- och bildkvalitén har blivit mycket bättre tack vare digitaliseringen. Tillgängligheten att ladda ned och kopiera underlättas av fildelningsprogram, exempelvis som Direct Connect och Kazaa. I en diskussion på en mailinglista fick jag en uppskattad siffra (av en kille som har insikt i detta) att det är upp till 85 procent av nätets bandbredd som tas upp av denna trafik. En siffra som ISP:arna ogärna sitter i TV-sofforna och talar högt om.

Differentierade bredbandsavgifter.
Om tio år eller än tidigare har säkerligen bredbandskunderna differentierade avgifter som styrs av hur mycket de använder i inkommande- och utgående trafik i Megabyte eller Gigabyte (Mb är nog lite i underkant redan nu). Att betala för det du utnyttjar tycker jag är en rimlig lösning. Det är som att snigelbrev, ju tyngre breven väger, desto mer betalar du för portot. Inom tio år kanske det finns tekniska lösningar som kan särskilja p2p-trafik, som kanske kommer att kosta mer för användarna, än att sända mail eller surfa på hemsidor, lite likt A och B-post.

Kassetskatt, nej tack.
För att försöka stävja pirat- och privatkopieringen finns det ett förslag om att lägga en skatt på CD-R, CD-RW, DVD-R och DVD-/+RW och det med upp till 800 % på RW varianterna. Alla som köper DVD- och CD-skivor är inte piratkopierare. DVD och CD-skivor används till mycket annat, exempelvis att lagra digitalbilder på eller att bränna en back-up på datorn. Att lägga en skatt (likt gamla kassetbandsskatten) som drabbar alla är som att tänka lika långt som näsan räcker; vilket innebär att vissa politiker måste vara osedvanligt plattnästa.

Kopieringsskydd är dömt att försvinna.
Kopieringsskyddad av skivor är inte heller rätt väg att gå, ju mer krångel det är att försöka få ut några några toner överhuvudtaget ur skivorna, desto fler väljer att strunta i att köpa skivor utan laddar ned kopior som istället – garanterat fungerar; vare sig de vill spela skivorna i musikanläggningen, i datorn, i bilstereon eller i sin walkman.

Sänk priserna.
Musik- och filmindustrin och kan få ett tips av mig direkt här och nu. Sänk priserna på era små plastbitar. Priskonkurrens verkar vara ett ord som inte finns i deras ordlista. Tänk lite som Galne Gunnar. Billigt är bra. Billigt får folk att handla storpack med 99 rullar toapapper, bara för att det är billigt, utan att folk ens tänker på vad de ska förvara dessa 99 rullar med toapapper i väntan på att de ska komma till användning.

Utnyttja nätet istället för att bli utnyttjad av nätet.
Musik- och filmmusikindustrin har inte använt Internets potential på rätt sätt hitintills. Det gäller även programvaruindustrin. De har inte till fullo utnyttjat den nya teknikens möjligheter på ett för dem lönande sätt och de har i viss mån själva haft en del i den negativa utvecklingen då de inte sålt sina egna produkter till ett hyfsat pris på Internet. Tvärtom tycks de nästan ha satt klackarna i backen och bromsat, när de istället skulle ha gasat för att hänga med i utvecklingen.

STIM har överlevt sig själv?
STIM kommer att spela ut sin roll, men det kanske tar lite längre tid än tio år. Visst ska artisterna ha ersättning för att deras verk spelas offentligt och används i kommersiellt syfte, men STIM har börjat bli lite väl snikna och en del avgifter ter sig rent av horribla. En smidigare och mindre byråkratisk lösning lär komma med tiden.

Ge kunden mervärde för pengarna.
Satsningar måste läggas mer på kringförsäljning, events och konserter. Om jag köper en skiva så ska det medfölja (vilket det ibland gör - men inte alltid) bonusmaterial som exempelvis häften med bilder, information om artisten och låttexter. Material som lockar till köp och ger ett mervärde för pengarna, än bara musiken som ju kan laddas ned gratis från nätet.

Det gäller att hänga med utvecklingen.
Den tekniska utvecklingen går i en rasande fart. Satsningar på nätförsäljningar är ett måste. Skivor och låtar ska kunna köpas nätet och det till ett rimligt pris. Jag tror även att fler artister kommer att satsa på att sälja sin musik på nätet utan att gå via de stora produktionsbolagen. Creative Commons-licenser när det gäller musik är även något som framtiden har med sig i sitt sköte.

Filmindustrin får köra med likartat koncept som ovan.

Lite länkar i ämnet:
Piratbyrån
Antipiratbyrån
BSA

Slutsats.
Musik- och filmindustrin kommer inte att skjutas i sank.
Piratkopiering och privatkopiering kommer inte försvinna.
Någon lycklig symbios kanske det inte kommer att bli,
men de kommer ändå att existera parallellt med varandra.

Mina tio cent.

Jag lämnar härmed över stafettpinnen till Peter. Ämnet är Palestina- och Israelkonflikten. Är det grundbulten till terrorismens ökning i världen? Hur ska konflikten lösas? Går den att lösa? Blir världen en bättre plats om konflikten löses? Vad tror du Peter?

 1. Eva: Fotboll
 2. Jorun: Vardagsromantik
 3. Patrick: Turkiet och EU
 4. Annica: Piratkopiering
 5. Peter
 6. Martin
 7. Sanna
 8. Chadie
 9. Henrik Ström: valleballong
10. Virre
11. Dennis
12. Steffanie
13. Trueto
14. Carina
15. Bengt
16. Jonas

// Annica Tiger

Annica Tiger oktober 4, 2004 6:34 FM