« Internationella kvinnodagen | Startsidan | Dåligt mantra »

10 mars 2006

Porrannonser

Porrannonser i tidning för unga tjejer. Vad sänder det för signaler?

Frida - den största svenska tjejtidningen i åldersgruppen 10-14 år - har i flera nummer publicerat porrannonser. "Vi tittar inte på alla annonser. Så sådant här slinker igenom", säger vd:n och den ansvarig utgivaren för tidningen Frida.

Sämsta bortförklaringarna jag hört på länge:

– Jag vet inte vad det är för tjänst som annonseras ut.

– Jag tycker inte att jag borde ha känt till det innan annonsen togs in.

Men betalt har tidningen Frida fått, säkert ganska bra också. Vad stod det på fakturan? Annons för läppstift. Bullshit. Såklart den ansvarige utgivaren måste ha koll på vilka annonser som tas in i en tidning som riktar sig till en sådan speciell målgrupp.

Money Makes the World Go Around

Med automatik kommer jag in på det faktum att klådan i skrevet hos 17 miljoner porrsurfare kanske kommer att utbytas mot klåda och huvudvärk i huvudet. Finns det kändisar med så finns en stor risk för utpressning misstänker jag.

17 miljoner porrkunder kan vara riktigt illa ute. Privat information om kunderna har nämligen kommit på avvägar från betalfirman iBill. Nu finns informationen om de porrintresserade kunderna i händerna på hackare och bedragare.

Jag är inte skadeglad – tro inte det, utan tycker att det faktiskt är fördjävligt att information om kreditkortsnummer och privat information KAN komma på avvägar på detta sätt. Det gör att nätet känns mindre säkert. För nästa gång kanske det gäller alla som handlat med kort på Ellos eller Amazon.

// Annica Tiger

Annica Tiger mars 10, 2006 9:39 FM