« Det stormar om Migrationsverket igen | Startsidan | Hatar att vara sjuk »
15 januari 2006
Superhero
Stopp!!!!!
Bry dig inte för mycket.
Är det så vi vill ha det?

Apan ser inte.
Apan hör inte.
Apan säger inget.
Apan gör inget.
Det är otroligt. Busschauffören riskerar sparken för att han gick in och avstyrde ett bråk. Han ingrep när han såg två killar sparka på en tredje och därned stoppade han misshandeln. Vem vet? Han kanske till och med räddade livet på människan. Det har hänt förut och kommer hända igen, folk som misshandlas avlider av sparkar i huvudet. Huvudet tål inte så mycket, som kanske en del tror. På filmen så reser sig alltid actionhjälten upp hur många sparkar han än fått, men det är på film och så funkar det inte i verkliga livet.
Busschauffören fick en skriftlig varning. VaFan, ge han en medborgarmedalj istället. Ska vi alla vända ryggen till? Gör inte tillräckligt många det? De som ingriper ska premieras och inte tvärtom. Facket grep in och menade på att som medmänniska är man skyldig att ingripa och bestred varningen. Enligt artikeln verkar företaget ha tagit tillbaka varningen. All uppmärksamhet har nog gjort att företaget fått det varmt om öronen. Däremot är jag böjd att tro om media inte tagit upp detta så hade varningen och risken för avsked funnits kvar.
Skulle jag bli misshandlad på öppen gata skulle jag vara mycket tacksam om någon skulle våga ingripa och inte bara stå och glo på under tiden jag misshandlas eller bara gå förbi och låtsas som om inget händer.
// Annica Tiger
Annica Tiger januari 15, 2006 07:27 EM
Kommentarer
Joo, det om busschaffören undgick mig inte. Det är en skrämmande spegel om var vi befinner oss idag i samhällelig utveckling. Var och en är förstås berättigad att dra sina slutsatser,... men tänk er om ni hade varit i den utsattes ställe...
MVH Eija
Skrivet av: Eija datum: januari 20, 2006 05:22 EM
Jo, Björn. Om du läste min kommentar innan u säger emot mig kanske du hade sett raden "Knappst något jag skulle tänka på när en medmänniska misshandlas, men det är inte direkt uppmuntrande heller..."
Det menar är- att det är dagens regering och fack, som har skapat regler och ekonomiska styrmedel, som ska tvinga företagen att hålla sina anställda friska, oavsett orsaken till att de insjuknat. Hur uppmuntrar det företagen att skirva en policy där de anställda ska riskera liv och lem för att hjälpa en medmänniska. Helle Klein skriver också om detta på sin blogg.
Läs min blogg så kan du bara följa länkarna:
http://lakonism.blogspot.com/2006/01/civilkurage.html
Skrivet av: Markus "LAKE" Berglund datum: januari 17, 2006 07:39 EM
En människa (bland få) som vågade visa lite civilkurage! Givetvis ska han hedras inte varnas. Men jag håller med dig, utan presstrycket hade varningen kvarstått.
Till Markus "LAKE" Berglund: Ska man stå och filosofera över socialförsäkringssystemen först är det nog för sent att ingripa oavsett vad man kommer fram till.
Skrivet av: Björn datum: januari 17, 2006 07:07 EM
Hmm, länken verkade inte funka, här kommer den:
http://lakonism.blogspot.com/2006/01/civilkurage.html
Skrivet av: Markus "LAKE" Berglund datum: januari 17, 2006 11:37 FM
Ganska så förståligt av företaget. Det är staten som, med ekonomiska styrmedel, stimulerar företag att se till att hålla deras anställda borta från farliga situationer. De måste ju bära 15 % av den anställdes sjukskrivningskostnad, oavsett varför/hur den anställde kom att bli sjukskriven.
Likaså drabbas chauffören av 15% löneavdrag om han blir skadad och sjukskriven, eller är det så att försäkringskassan ger dispens till de som begår hjältedåd? Knappst något jag skulle tänka på när en medmänniska misshandlas, men det är inte direkt uppmuntrande heller...
Läs mer:
Civikurage?
/Markus "LAKE" Berglund
Skrivet av: Markus "LAKE" Berglund datum: januari 17, 2006 11:31 FM
Detta såväl som fallet Migrationsverket verkar ha en gemensam nämnare, nämligen att vissa människor tenderar att tappa länken mellan att vara yrkesverksam och medmänniska. Jag tänker då på tjänstemännen. Institutionsskadade? Är det så att vissa yrken lockar emotionellt förslöade människor, eller blir man sådan tids nog på sådana positioner? Att ta tillbaka yttranden är ett uttryck för att falla för det sociala trycket tillfälligt. Jag tror att den nyssnämnda frågan kvarstår... hmmm... Det är säkert tryggt där bakom lagar och förordningar då man slipper ta fram en sådan obehaglig förmåga som medmänsklighet.
Skrivet av: Store datum: januari 17, 2006 01:22 FM
Pinsamt att han blev varnad. Dom kanske har regler mot att gå emellan vid bråk men att avstyra ett slagsmål kräver både mod och styrka. Medalj åt mannen.
Skrivet av: Daniel datum: januari 16, 2006 12:14 EM
För övrigt sägs det att om man får en hjärtattack / blir misshandlad / får något annat anfall på öppen gata och folk bara står och tittar på och inte gör något, ska man peka på en specifik person och säga "DU ska hjälpa mig nu". Annars vågar ingen ta initiativ.
Fast det hade ju faktiskt inte sådär jättemycket med ämnet att göra.
Skrivet av: Robin datum: januari 15, 2006 11:38 EM
Ja, det är så man kan explodera!!
Jag gissar att det handlar om att man på bussbolaget är rädd för att chaufförer ska skadas om de gör på det sättet, och att bolaget då ska få krav på ekonomisk ersättning på sig, pga skador under arbetstid eller liknande.
Du minns väl vad chefen för Estonias rederi sade i radion, det första rederiet uttalade offentligt direkt efter förlisningen: Till aktieägarna vill jag säga att vi har försäkringar som täcker skadorna som de kommer inte att drabbas av förluster (ej ordagrant dock, men det var precis i den stilen)!!!
Jag hörde det på radion och trodde jag skulle smälla av då också! "Sådan är kapitalismen", som någon sjöng en gång.
Skrivet av: Kerstin datum: januari 15, 2006 11:28 EM