« Troll | Startsidan | Inte bara storebror ser dig! Din granne kanske även gör det. »
7 februari 2005
Kundtjänst
Jag skrev i oktober i fjol om en stor datortillverkare och nyheten att de ska återkalla 4,4 miljoner potentiella strömförande och eldfarliga transformatorer till sina bärbara datorer som sålts i september 1998 och till februari 2002. Nyheten kablades ut via Ekot men det tog lång tid innan information dök upp på datortillverkarens egna hemsidor.
Min dator är från denna tid så jag ringde givetvis upp dem dagen efter. Ja, det skulle komma en ny transformator sades det. Tiden har gått, jag hade nästan glömt bort det hela. Häromdagen kom ett brev, postat från Budapest. Mitt namn stod överst, sedan en rad med texten "Safety advisor" och under den raden min gatuadress. Därefter följde en rad som löd så här:
Ring Innan Lev:070-XXXXXXX. Sedan kom postadressen (helt felaktig), men orten stämde och Sweden likaså.
Vad skulle du ha gjort? Jag ringde givetvis detta mobilnummer som stod förtryckt på kuvertet, eftersom jag redan hade lämnat ut alla uppgifter som behövdes och trodde att nu var det bara att bestämma tid för leveransen. Gissa vart telefonnumret gick? Ja, inte till datortillverkaren i alla fall. Det gick till en ung tjej som intet hade att göra med deml för fem öre. Jag bad om ursäkt och tänkte att jag hade nog slagit fel nuffror och provade igen. Slog siffra för siffra, noggrant efter vad som stod tryckt. Det var samma unga tjej som svarade. Vi hade ganska roligt åt det hela. Just då.
Men jag berättade vad det gällde och då insåg vi båda två att jag kanske inte skulle bli den första och sista som ringde henne, om nu detta förtrycka mobilnummer står på alla kuvert som sänts ut till köpare av denna bärbara dator i Sverige, vars transformator ska bytas ut av säkerhetsskäl.
Jag ringde datortillverkarens support och pratade med en kille som verkade helt ointresserad av detta faktum. Jag riktigt hörde hans attityd, gnällig kärring som ringer och tjafsar. Lägg ned. Först när jag påpekade att detta skulle kunna bli ganska jobbigt för tjejen, om det nu är så att tusentals uppmanas att ringa just samma mobilnummer. Först då förstod han vidden av det hela och bad mig läsa upp numret igen, jag hade redan läst upp två gånger innan dess men han hade inte ens orkat anteckna ned det.
Jag hoppas att den där unga tjejen slipper tusentals samtal och att det bara var ett tryckfelsnisse som råkade hamna på just mitt kuvert och ingen annans. Eller så är det så att de har mixat ihop allas mobil- eller telefonnummer (de kanske inte ens skulle tryckas på kuvertet) och jag kanske får en uppringning av någon som tror att jag ska leverera deras transformator :).
Dagen efter ringde jag igen deras svenska support, men samtalet besvarades av en dansktalande dam och jag förstod inte så mycket av vad hon sa och vice versa. Det ska bli intressant och se om jag får någon ny transformator eller inte. Eller om jag får ett nytt kuvert från Budapest med uppmaning att ringa någon annan :).
// Annica Tiger
Annica Tiger februari 7, 2005 3:26 EM