« Våld föder våld | Startsidan | Grodorna ramlar ur munnen »

17 oktober 2004

Bollkalle blir bollbimbo

Ordet bollkalle har fått en ny innebörd, bollbimbo. I Madrids ATP-turnering ersätts bollkallarna med snygga fotomodeller. En bollkalle ska vara liten, snabb och bra på att hämta bollar. Jag misstänker att de flesta bollkallar (både killar och tjejer) även är intresserade av sporten och kanske när drömmar om att själv bli en tennisstjärma. Vad fotomodellerna drömmer om är säkert något helt annat. Men arrangörerna har nu bestämt att fotomodeller ska vara bollkallar.

– Förhoppningsvis har de en positiv inverkan på spelarna, säger turneringens general manager Gerard Tsobanian till Sportbladet.

Spelarna struntar nog i om det är snygga bruttor som hämtar bollarna och är säkerligen mer intresserad av att det funkar med bollhämtning och bollreturnering, så att matchen inte får onödiga avbrott eller att spelarna störs och irriteras över att bollkallarna inte gör sitt jobb som tänkt. Fotomodellerna är nog mer ögongodis för publiken, både på plats och i media – samt kanske då för att ge mer klirr i kassan åt arrangörerna.

Fotomodellerna har trimmats i tre veckor nu för att lära sig de elementära grunderna hur tennis fungerar. De ha fått lektioner i vad ett game, set och ett serveess är och hur de ska returnera bollarna till spelarna. Ändå verkar en del vara oroliga för att de inte ska klara jobbet som bollkalle.

Som plåster på såren eller som en ursäkt för att inte verka vara sexistiska ska det vara manliga modeller som är bollkallar när tjejerna ska spela i turneringen. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta :(). Är det inte sporten och dess utövare som ska vara i fokus? Är de inte säljande nog?

Sporten är en mansdominerad värld. Kvinnlig fägring, som inte har ett dugg med själva sportutövandet att göra, används i många sporter. Fenomenet cheerleaders i sina små utstyrslar som används i amerikansk fotboll har väl ingen missat? Det är verkligen en del av den amerikanska kulturen och på college slåss nästan tjejerna om att få bli cheerleaders.

Cheerleader

Boxningen har sina bikinibrudar som går runt med en skylt och talar om vilken rond som ska påbörjas och det är inte heller någon ny företeelse. Formel 1 och speedway använder sig också av sexiga brudar, oftast väldigt lätt klädda, i olika sammanhang och har så gjort länge.

Nu när kvinnor i allt större utsträckning tar sig in i de tidigare så mansdominerade sportgrenarna, hur kommer det att bli då? I kvinnliga boxningsmatcher ska en snygg manlig fotomodell gå omkring i stringbikini med en skylt som talar om vilken rond som gäller?

Fenomenet finns även kvar inom bilbranschen, trots massiv kritik under åren. Fortfarande är det snygga fotomodeller som "smeker" bilarna på bilmässorna, ofoget att de ska åma och kråla sig sexigt över huven tycks dock ha försvunnit. Men varför ska en bil behöva säljas med kvinnlig fägring? Är inte bilen bra nog att kunna säljas ändå?

Bilar och brudar

I Sverige är det inte så ofta dessa bondfångarknep används i marknadsföringen. Men övertramp förekommer. Att annonsera om en motorsåg genom att visa en bikinibrud som håller den i på ett utmanande sätt torde anses vara historia. Ibland reagerar jag dock på en del annonser och reklamspottar och undrar hur de tänkt, egentligen. Har hela samhällsdebatten passerat dem omärkt förbi?

Själv skulle jag aldrig köpa en produkt
som marknadsförs på ett sexistiskt sätt,
vare sig det gäller diskmedel, borrmaskin,
filmjölk, cykel eller en bil.
Kan inte produkten sälja sig själv,
så antar jag att den inte är något att ha.

// Annica Tiger

Annica Tiger oktober 17, 2004 7:24 FM