« Kenteris och Thanou | Startsidan | Könskrig? Nej tack! »
18 augusti 2004
Flygrädda ska fly Rynair
Jag är flygrädd. Jag väljer noggrant vilket flygbolag jag ska flyga med om jag måste upp i luften. Men i framtiden kanske det inte spelar någon roll? Om Ryanairs personalpolitik kommer att bli ett rättesnöre för andra flygbolag är jag övertygad om att flygsäkerheten kommer att komma i kläm. Jag hoppas att inte facit kommer i form av en flygplansolycka, eller flera.
När jag jobbade som väktare hade vi långa arbetspass, tolv timmar per pass och varannan vecka jobbade jag fem pass, vilket gav en sextio timmars arbetsvecka. Den veckan kändes i både huvudet och i kroppen och på sista passet den veckan var jag mer vrak än människa. Varannan vecka jobbade jag bara två pass och det var den veckan jag orkade göra något annat än jobba, äta och sova nämligen leva.
Ryanairs kabinpersonal jobbar 72 timmar på åtta dagar och de har inte raster som borde vara ett krav för att man ska kunna hämta krafter för nya tag, hinna äta och gå på toa. Det är i saftigaste laget, rent av omänskligt. Att jobba på ett trångt flygplan med ibland stökiga och griniga passagerare är nog inte speciellt kul. De ska alltid vara glada och trevliga, i alla lägen. Det är en bullrig arbetsplats. Det är ett stressigt jobb. Det är ett arbete med ett stort ansvar om det händer något, det är på kabinpersonalens lott att sköta utrymningen av flygplanet vid en eventuell nödsituation. Om planet störtar kan de inte göra så mycket mer än alla andra, sitta fastspända och be en stilla bön; till den eller det man nu tror på kan få en att överleva.
Jag läste om Ryanairs anställningsvillkor för kabinpersonalen. Jag hoppas verkligen inte att detta är något som kommer att bli en norm. Sjuk blir alla någon gång per år men på Rynair får de böta 340 kronor per dag i stället för att få sjukersättning. Det innebär att flyga med Rynair är en potentiell smittorisk. Om personalen jobbar fast de är sjuka så lär de smitta ned hela planet med tanke på hur luften cirkulerar i ett flygplan, för att inte tala om hur farligt det kan vara för personalen att arbeta fast de är sjuka.
Ryanairs mål är att flygplanen ska vara i luften maximal tid, för att ge maximal vinst. Rynair har bland de kortaste landningsuppehållen av alla flygbolag och den ligger på runt 20-25 minuter och på den tiden ska personalen hinna släppa av passagerare, städa, tanka, göra säkerhetskontroll och ta ombord nya passagerare. Det säger sig självt att allt detta inte kan hinnas att göras ordentligt på den korta tiden. Jag tänker aldrig flyga med det irländska flygbolaget Rynair efter att ha läst denna artikel. Läs den och begrunda fakta. Är det så här vi vill ha det på svensk arbetsmarknad? Böter när vi är sjuka? Inte erhålla sjukersättning enligt avtal? Betala företagets utbildning, utan att ens ha garanti att få jobbet? Betala stora pengar i böter vid uppsägning inom ett år? Jobba halvt ihjäl sig?
Lågprisflygbolagen har mycket gemensamt med andra lågprisföretag som exempelvis livsmedelskedjan Lidl. Hur Lidl behandlar sin personal har jag skrivit om tidigare i bloggen. En sak kan jag säga att handla på Lidl är inget jag tänker göra. De öppnar snart ett Lidl i Kungsängen. Jag kommer inte att sätta min fot där. Jag är löjligt principfast när det gäller vissa saker.
// Annica Tiger
Annica Tiger augusti 18, 2004 6:37 EM