« Journalistik och bloggning | Startsidan | Systematisk spamning »
17 augusti 2004
Biljetterna far upp i det blå
SAS har som mål att hälften av biljettbokningarna ska ske via nätet inom en snar framtid. I dag är det bara två av tio resenärer som bokar biljett via nätet. Tidningen Internetworld utsåg nyligen SAS hemsida till en av Sveriges sämsta med motiveringen; "Vi klickar och klickar, men kommer aldrig fram till resan".
De som lyckas trassla sig fram och genomföra en bokning kan få en riktig kalldusch på flygplatsen, enligt DN. Folk bokar sin biljett på SAS hemsida, betalar med sitt kreditkort och får en bekräftelse på hemsidan att biljetten är reserverad. Allt till synes frid och fröjd, så som det är tänkt att det ska fungera att boka och köpa något via nätet.
När de kommer till flygplatsen för att checka in finns inte deras bokning i SAS system. Vignette V6 används som content management-applikation, de använder biljettbokningssystemet Amadeus och sitt eget gamla bokningssystem ResAid Ju fler kockar, desto sämre soppa verkar applicerbart även här. Det är kommunikationen med bankerna som inte fungerar. SAS får ingen kvittens på att resan är betald och då plockas den bort med automatik i deras system.
SAS menar på att problemen berott på att kunderna missförstått informationen på hemsidan och avbrutit bokningen innan den varit slutgiltigt genomförd. Det finns ingen sådan ursäkt. Kunden har alltid rätt. Rätt till en begriplig och funktionell hemsida. Rätt att slippa besvär på grund av att säljaren inte har ordning och reda. En hemsida ska designas så att ingen ska kunna missförstå informationen och i SAS fall därmed inte kunna slutföra en bokning. Det är nog bara en del av sanningen.
Det som får SAS att tappa i anseende är när bokade och betalade biljetter bara försvinner upp i det blå. Det är resenärerna som ni ska ta upp i det blå!
// Annica Tiger
Annica Tiger augusti 17, 2004 11:15 FM