« Grattis fredagsyran | Startsidan | Äntligen slut! »

29 augusti 2004

Säljande nyheter, för vem?

I morse såg jag på filmen "Rånarna", en halvtaskig svensk film. Men den gick att se, mer var det inte. En film med ett dåligt manus och handlingen var ganska förutsägbar. Jag blev förvånad över den ohöljda varumärkesexponeringen av ett visst väktarföretag. Företaget namn nämndes flera gånger filmen och var alltså inskrivet i manus. Företagets logotyp var mycket väl placerat inom kameravinkeln ett flertal gånger, på dörrar, på bilar och speciellt effektfullt i en scen som utspelades på en mack i närheten där företaget har sitt säte. Företagets namn på en neonskylt brann som en eld i mörkret över skådepelarna. Denna exponering kan inte ha varit helt gratis misstänker jag. Jag ogillar detta sätt att smyga in reklam i filmer. Det tar loven av filmens konstnärliga ambitioner, fast denna film kanske nu inte hade några sådana?

När B. kommer hem med tidningarna slår jag upp en av kvällstidningarna och hamnar på en sida där rubriken är "Kvinnorna älskar det nya sexpillret". I tidningen är rubriken delvis täckt med en text i röd färg "mer med". Produkten som avses nämns i artikeln som sexpillret bara för kvinnor är en succé. En bild av förpackningen syns tydligt och klart lite längre ned på sidan och läsaren får veta att Bio Nordica har sålt 6.000 burkar vid årsskiftet. Men vilket nyhetsvärdet var i artikeln listade jag aldrig ut. För mig såg det helt klart ut som en reklamfinansierad artikel, kanske inte helt olikt som det jag beskrev ovan i filmen.

Tänk om någon en dag skulle kunna reda ut det här, en gång för alltid. Säljer kvällspressen ut sig och skriver artiklar som egentligen är ohöljd reklam? Eller skulle nyheten vara att Aftonbladet Söndag nyligen lät en kvinna testa medlet och att hon tyckte sig bli lite kåt efter ett par timmar och att hon fick två orgasmer? Tron kan försätta berg sägs det. Redan den gången reagerade jag på detta, men söndagsbilagorna är mer eller mindre nedlusade med förtäckt reklam och jag orkar inte bry mig om det. Men nyheter ska vara nyheter och inte reklam.

Placeringen av artikeln var av stor vikt. Sidan sex och sju handlade om mannen som gick bärsärkagång med ett järnrör och sidan åtta handlade om att några franska journalister hotas att dödas om inte Frankrike drar tillbaka lagen om slöjförbud i franska skolor. På sidan nio kommer då denna artikel, mitt bland nyhetssidorna för övrigt. Sidan tio till tretton handlade om att legionellabakterier antagligen har smittat tre personer via grönsaksfuktmaskinen på ett varuhus i Umeå. En person har avlidit, dock är det oklart om det var hans cancer eller legionärssjukan som tog hans liv.

Inom tryckeribranschen finns två uttryck, horungar och änkor (en del säger enkel och dubbel horunge). En horunge är när sista raden i ett stycke står överst på nästa sidaoch en änka är omvänt när den första raden i ett stycke står ensam längst ner.

Det finns tydligen även ett uttryck som heter horannons inom branschen såg jag nyligen på en mailinglista. Det innebär att en tidning skriver en artikel om ett företag, helt gratis och den ingår i tidningens redaktionella text. Företaget i artikeln förväntas som motprestation boka en dyr annons, som av en händelse händelsevis brukar publiceras i samma nummer.

Nu kunde jag inte hitta en horannons i tidningen. Då uppfinner jag ett nytt uttryck på stående fot, hortext – redaktionell text där det kan misstänkas att tidningen fått betalt för att skriva artikeln. Bara tanken svindlar. Jag hoppas jag har fel.

Svenska Akademiens ordlista
hor|unge s. <särsk. boktr.> utgångsrad överst el. begynnelserad underst på en sida el. spalt.

Norstedts stora svenska ordbok
nyhet subst. ~en ~er
ngt som inte tidigare varit känt men som nu kan förväntas väcka intresse.

Norstedts stora svenska ordbok
rekla'm subst. ~en ~er
• sällan plur. form av massinformation avsedd att påverka människor att köpa en vara e.d., vanl. med nämnande av firmanamn och uppräkning av positiva egenskaper; vanl. i tidningar, broschyrer och filmer el. på skyltar och anslag på offentliga platser.

// Annica Tiger

Annica Tiger augusti 29, 2004 3:35 EM