Subject: komvux
Date: Tue, 9 Oct 2001 11:16:08 +0200
From: xxxxx@xxx.se

Hej
Kom av en anledning in här och såg dina och andras kommentarer om komvux.
Ja vad kan man säga vi är på 2001 nu och det händer som sagt var väldigt lite på fronten, en kallade utbildningen för oorganiserat lekis och faktisk jag håller på att känna det så i dag. Vi går en Pc-nätverkstekniker utbildning in norra Sverige men vi kommer inte att kunna kalla oss för pc-och nätverkstekniker då vi är klara, för dom har plockat bort de viktigaste bitarna, praktiken, certifieringen och datakörkortet det finns bara en sak att säga det är som att kasta pengarna i sjön Tyvärr
Tack ändå för en bra och innehållande information
Mvh Xxx

Subject: Kvalitetsdata - kunskapslyftet
Date: Wed, 28 Jun 2000 00:38:12 +0200

Hej Annica!
(oops ursäkta - blev lite långt detta mailet :)
Jag har läst om dina dåliga erfarenheter (och andras) om Kunskapslyftet tidigare och visste att dom fanns på din suveräna hemsida. Nu tittade jag in för att se om det fanns något om Kvalitetsdata bland kritiken om Kunskapslyftet, eftersom jag tänkte mej att detta är ju det enda "centrum" för kritik mot Kunskapslyftet som jag vet om. Och det är ju verkligen något som behövs. En samlad kompott med kritik som kanske gör att att det blir en granskning av detta. Jag har gått ADB-samordnare steg 1-3 på WM-data och den kursen var jag en hel del kritisk mot under kursens gång på många sätt och vis. Man ändrade bland annat kursinnehållet efter behag, så vad jag har för betyg i specifik kurskod är blaha blaha.

För att bredda kunskapen har jag sedan januari gått distansutbildning på Kvalitetsdata "Diplomerad Multimediaproducent" och tycker WM-datas okunskap för skötsel av utbildning var närmare proffsig jämförelsevis!! Många, många, väldigt många i klasserna innan har tydligen klagat mycket på hur utbildningen är och hur det har skötts. Och det är olika utbildningar det handlar om. Det enda svar och tröst man får är att det blir bättre för nästa klass om man klagar som gör att det blir förändring. Vi får ingen som helst undervisning och ingen introduktion till ämne vi påbörjar. Allt går ut på att man ska gå igenom en bok och sedan ställa frågor i en speciell konferens på BBSen för varje ämne. Sedan att läraren ofta inte kan svara, hjälper till att kvaliteten på kunskapen blir dålig.

Antalet elever i min klass var från början något på 90 st och det med en enda lärare! Vi har iofs flera lärare, men endast en för varje ämne och sedan en huvudlärare som tar hand om det administrativa som CSN intyg o dyl. Att detta är ett problem kan inte huvudlärare eller ledningen ta till sej verkar det som. Och år efter år av elever kommer och går - med elever som kritiserar mycket att man inte får lära sej nånting. Vi har en elevfrågor konferens som jag en hel del har framfört min kritik i. Nu senast har jag framfört min kritik om en lärares metod att ta min multimediaproduktion som jag behövde hjälp, rätta den och skicka tillbaka den med orden att "fråga mej inte om hur jag gjorde, för det vet jag inte om jag kommer ihåg imorgon och nu är jag för trött". (Jag ifrågasatte alltså hur jag då skulle kunna lära mej nåt.)

Detta skedde inte via ämneskonferensen, utan via mailboxen man har på BBSen, men jag ansåg inte att detta var privat utan framförde först min kritik i svar på det mailet till läraren och tog sedan upp det i ett sammanhang i konferensen elevfrågor. Men enligt huvudläraren och läraren ifråga ska detta mail ska jag anse som privat och jag har fått kritik för att ha framfört denna kritik mot undervisningsmetoden genom att berätta detta offentligt i elevfrågorkonferensen! Jag vet inte vad Kvalitetsdata får betalt, men om det är per elev kan man ju undra om det är pengarna dom vill åt... Det finns ju mer kritik än vad jag nu beskriver - jag vet inte om jag ska nämna allt jag kan komma på. Kände bara att jag måste skriva till dej om detta och fråga om du hört några fler som klagat på Kvalitetsdata? Och samtidigt om du vet om det idag finns någon man kan prata med om vad man har för kritik? För det är inte klokt att jag med dåliga betyg ska söka arbeten som har med detta att göra, bara för att dom inte kan ge mej den utbildning dom får betalt för att ge mej!

Subject: CIW
Date: Sun, 20 Feb 2000 15:55:07 +0100

Jag använde din html-guide när jag gjorde min första sida våren -97. Nu, efter avslutad utbildning till CIW, Certifierad Internet Webmaster, så kände jag att jag måste börja om från början, och repetera, eftersom jag enbart pluggat teori hela hösten... Och gissa var jag började, givetvis på dina sidor! Det finns oerhört mycket bra där, och det är väldigt uppskattat! Trots att jag förväntas vara rätt välutbildad idag, märker jag att det finns luckor... CIW-utbildningen har ju stora brister som du vet :-)

Jo, jag har läst din sida om Kunskapslyftet. De finns en hel del likheter! Och pengarna styr verkligen! Siffrorna på vad varje elev kostar på CIW-utbildningarna är skrämmande! Men i alla sådana här fall tycker jag att det är viktigt att fakta förs fram av gruppen, inte av enskilda personer som kör någon sorts personlig vendetta. Vi är många som framfört våra klagomål till ledningen, och det har gjorts sakligt och ordentligt. Men börjar man gå ut ock kritisera allt samtidigt utan att knappt ha varit i skolan blir det ju lite fel. Och då kan det ju i värsta fall bli motsatt effekt, vilket inte är så bra.

Mycket kan kritiseras på utbildningen, men vissa saker vill i alla fall jag framhålla. Det är lärarnas del i alltihop. Våra lärare var inga utbildade pedagoger. Det var välutbildade unga människor utan pedagigosk erfarenhet. (med något undantag) Men trots detta så tycker jag personligen att lärarna gjort mer än vad dom behövt. Dom har kämpat oerhört för att vi ska förstå det vi läst, och dom har tom ägnat sin fritid åt att hjälpa till och hålla extra lektioner osv. Lärarna är oerhört viktiga på en sån här utbildning, och har man lärare som peppar en hela tiden, och verkligen bryr sig, då har man lättare att lära sig. Det tycker jag är viktigt att det kommer fram. Så trots alla svårigheter och problem så har det funnits bra saker! Vid vår avslutningsmiddag i fredags kom både utbildningschefen (som sagt upp sig pga alla problem...) och lärarna till stället vi satt på, och det kändes som en fin gest från deras sida. Men, detta är bara min åsikt, jag vet att andra tycker annat, t ex att lärarna i vissa fall favoriserat elever, och betett sig illa mot andra.

Eftersom utbildningschefen i Xxxxx nu sagt upp sig undrar jag om det inte hela tiden varit "högre makter" som styrt. Och i så fall är det ju bara bra om konstruktiv kritik framkommer! Så personerna bakom titlarna i Xxxxx har nog haft det svårt själva, och makten över hur utbildningen styrts har kanske kommit någon annanstans ifrån...

Vi har diskuterat utbildningen rätt så mycket i min klass och det finns ingen som är 100% nöjd, men de flesta håller med om att Semcon ändå tagit åt sig kritiken och försökt förbättra. Utbildningen i sig har varit hyfsad, men det som är riktigt dåligt, som jag själv tycker att jag kan kritisera, det är certifieringarna. Det verkar som om det bara är kuggfrågor alltihop, och man måste vara en jäkel på att lösa gåtor för att förstå vad som _egentligen_ efterfrågas... Det var lite om CIW...
// Xxxxx

Subject: Kunskapslyftet & Komvux i Märsta
Date: Wed, 16 Feb 2000 19:35:18 +0100
From: Xxxxx
To:

Hej Annica
Och massor med tack för dina mycket pedagogiska sidor om HTML etc ;-). Nu till saken, jag gick en PC/Nätverkstekniker utbildning på 3 terminer med början augusti 1997. Kursupplägget var helt fantastiskt, med massor av tunga/arbetskrävande delar, och jag var mycket glad att vara kvalificerad nog för att komma med i denna utb! Första terminen var en skrivmaskinskurs = Touch-Down metoden + Office paketet -97. Det roliga var att Office 97 var inte ens installerad förrän en månad återstod till jullovet!! Andra terminen skulle vi minnsan meka med hårdvara, pjfutt, skruva isär en 286:a och sedan skruva ihop den igen, ingen test ens om det fungerade varken före eller efter:-( Sedan skulle vi lära oss operativsystemen NT ws, NT Server, Win95, Win.3.*, UNIX, LINUX på två månader. Språken som vi skulle bli proffs på; Pearl, VB, VBA, HTML, CGI och Java-script. Behöver väl inte säga mer!? Och som alla vet så finns en del lovdagar under våterminen, så skoldagarna försvann fortare än ämnena :-( Sommarlovet regnade bort och sedan började höstterminen. Detta skule bedrivas på distans. Läraren skulle finnas tillgänglig via mail hela tiden, han skulle oxå lägga ut uppgifter som vi skulle nå via RAS. Inte EN enda uppgift fick vi den vägen!! Kvällarna i skolan gav något lite mer, vi fick klämma kabel, bygga ett eget nätverk iklassrummet, konfigurera egna proxys. Allt detta var mycket givande men alldeles för kort tid. Den mesta tiden gick åt att försöka tvinga oss att ta en certifiering på NT, läraren beklagade sig i stort sett varje lektion och han tyckte att vi i klassen inte skulle vara sämre än de i kursen som gick heltid dagtid. SUCK kan tala om att ingen i min kurs var det minsta intressserad av en certifiering utan alla skulle ha tagit till sig UNIX och Linux istället för NT. Måste säga att jag blir mycket deppad av att läsa att fenomnet datautbildningar via KomVux visar sig vara i stort sett lika blajiga på de andra skolorna :-(

Publicera gärna detta, men ta bort mitt namn //Kram och håll andan uppe allahopa

Subject: SV: CIW-utbildningen
Date: Sat, 15 Jan 2000 21:06:03 +0100


Hej Annica, Nu har jag också plöjt igenom dina sidor om Kunskapslyftet & jag kan ju bara bekräfta att CIW på Semcon Education (och andra utbildare på denna kurs) har lyckats precis lika "bra" som Kunskapslyftet... syftet var säkert gott - men se hur det blev - pannkaka!!! Att skriva ner hela vår utbildning på papper skulle bli en fars!!! :-( Tack & lov är jag en av de (få) som redan före kursstart behärskade HTML i alla fall & jag är även en av de (få) som för egen maskin fixat min praktikplats - men då har jag förmodligen varit mer än en aning dämpad i vad jag kan när jag gick ut & sökte - till skillnad mot många andra som rabblat upp allt de "kan" via kursen - vilket ju är en ren lögn. Ja, du har ju själv sett i kursplanen så löjligt det ser ut - vem blir t.ex. e-handelsspecialist på en 5 dagars-kurs?! :-O En sån sida blir ju enbart pinsam att visa upp för ev arbetsgivare.

Från första början försvarade jag min utbildning med näbbar & klor utåt sett för att inte ge den dåligt rykte eftersom det är med den "meriten" jag sen skulle söka jobb... nu har det gått så långt så det kvittar fullständigt. Jag har till alla ev arbetsgivare jag pratat med förklarat att vi nosat ytterst lite på ytan i flera programeringsspråk & att jag inte ur huvudet skulle kunna ens skriva ett mindre javascript... men med referensmaterial - visst... vad jag nu har fått min praktikplats på är ju att jag visat upp vad jag kan i praktiken...

Hoppas att det här kan komma fram i ljuset ganska snart - det ska ju onekligen bli väldigt intressant att se resultatet på CINT ang CIW också.... men just nu känner jag att jag måste ligga ganska lågt de närmsta veckorna eftersom jag med största sannolikhet får arbete där jag kommer att praktisera & jag vill gärna känna av stämningen där & ev också informera dem om Semcon etc när de sett att jag verkligen kan vad jag visat upp tidigare. Men att det här ska fram i ljuset är ju solklart!! Det är ju skattebetalarnas pengar man lattjar med...

Subject: CIW!
Date: Sun, 16 Jan 2000 14:38:58 +0100
From: xxx@xxx.se

Hej Annica!
Så rätt du har. Vad trodde man... Jag har precis gott utbildningen och känner mig lurad och snopen. När jag var på informations mötet kändes det så seriöst. Det skulle bli tufft jätte jätte tufft.

Ok, men jag ska klara det! Det ska gå! Jag är motiverad till 120%. Det hjälpte inte. Förkunskaperna var låga. Det kändes super seriöst. Ett prov som jag lyckades få mvg på... Borde köpt en triss den dagen :o). Ett anlagstest som visade att konflikt rädda jag borde bli företagsledare... En 50 minuters intervju med en beteende vetare. Som frågade om allt från relationer till föräldrar som semestrar. Varför, varför frågade hon efter varje sak. Hur förklara varför man lekte mamma pappa barn som 6 åring? Och dessutom hur kan hon på dessa frågor se att jag blir en bra webbmaster...

Efteråt har en lärare berättat för mig att dom gick mycket på vad dom kände. Var man trevlig och snygg. Jag måtte ha varit förbannat trevlig *asg* När vi började kursen var vi ca 20 överambitiösa killar och tjejer som nästan sprängdes av alla förväntningar och allt bra vi hört. Det verkade så seriöst så på riktigt! Efter ett tag fick vi höra att ingen klarat applikations utvecklingen. Ingen i hela Sverige. Inte ens lärarna... Nåja, vi skulle klara det! Efter en massa strul med bakfull lärare och lärare som är så egotrippade att man knappt får plats i samma rum. Så är nu kursen slut. Visst vissa lärare har faktiskt varit toppen men haft ett omöjligt uppdrag!!

Några har faktiskt fått jobb och tror alla fått praktik. Semcons förtjänst? Tror inte det. Jag är osäkrare än jag var innan på vad jag egentligen kan. Frontpage och Paint shop kunde jag innan och mig veterligen är det inte dessa program som står överst på listan hos it-folket. Webbmaster nej, det är jag inte tog inte alla certifikat och har inte lärt mig projektledning eller arbetsledning. Första praktiken jag fick visade sig innebära äckliga kommentarer och snusk. Redan via icq började ägaren av webbyrån kommentera mina stora bröst och dylikt.

Att det går skatte pengar till sjön eller till privata skolor är ett faktum och jag vet inte om jag är mest arg på mig själv som så korkat trodde på alla ord eller på SwIt och Semcon som uttalade dom.

Långt brev men behövde få det ur mig!

Subject: lite upprörd?
Date: Thu, 11 Nov 1999 10:36:09 +0100
From: xxxx xxxx xxx@xxx.se To:

Hej Annika! Jag är en xx årig tjej i Xxxxxx som råkade surfa förbi dina kommentarer om Kunskapslyftet, AF m.m. Oj, tänk att jag skulle hitta din hemsida med precis det som jag varit så upprörd över. Jag har själv gått en x månader utbildning i samarbete med AMU, vilken var helt enkelt usel. Vi hade trevligt och läraren var snäll o go, men det har ju inte med saken att göra. AF sade att det här var verkligen något att satsa på men sen visar det sig att lärarens pedagogiska nivå var lika med 0, tyvärr. De i klassen bredvid hade det värre för deras lärare var inte bara totalt okunnig, utan även aggresiv och otrevlig! Många hade studielån men avbröt utbildningen. Efter mer än halva kursen gick läraren hem och en ny stjärna togs in.

Jag har pysslat på egen hand med hemsidor i ett par år nu och jag kan utan att rodna påstå att jag vet mer än de flesta sk lärarna på de av AF anordnande web-utbildningarna i Xxxxx där just jag bor.(och det är ganska många av mina kompisar som gått/går på dessa vuxendagis) Är det inte ett enda stort lurendrejeri? Jag har själv hållit i kuser i xxx samt inom Xxxxx sedan dess och även om jag kan en del om data så känns det inte riktigt bra. Det har aldrig funnits någon läroplan. Planen har varit att hålla på med nått varje dag. Behovet av datalärare är stort men varför inte satsa rejält och i så fall låta några ta Microsoft Certifiering eller kanske en rejäl utbildning av ADOBE eller något annat företag. Nej det sk vara billiga utbildningar som håller folk från Arbetslöshets statistiken, eller hur?

Köp folk en egen dator och ge dem internetuppkoppling så fixar de allt själva!! Det har funkat bra för mig! Titta sen lite på de sk Växa husen som ploppat upp!!! Jag är nu deltidsarbetslös och har därmed rätt till att gå på Växa i Xxxxxx för att ta datakörkortet, ECDL. Då försvann jag helt ur AFs rullor och nu när jag är klar med ECDL sedan lång tid tillbaka, så får jag ändå vara kvar till årets slut för att hålla statisktiken nere. Så typisk... Ok jag skulle kanske inte klaga för nu är jag ju lämnad ifred för fler dumma och usla kuser hos AF..... Man har ingen närvaroplikt på Växahusen utan kan sitta hemma och plugga om man vill.

Då ska man, hör o häpna boka in sig hos Växa i alla fall så att de får pengar från AF för varje timma som jag är bokad hos dem. Men någonting är ju fel!!! Vad har man egentligen för mål med AF nuförtiden? Det är bara folk som ska sko sig och det verkar AF inte bry sig ett dugg om! Jag tycker att landets IT satsning är helt enkelt USEL! Pengar finns men används som vanligt på ett helt felaktigt sätt!


Subject: Att lyfta kunskap utan lärarkompetens, tid och empati.
Date: Wed, 23 Jun 1999 01:59:38 +0000
From: xx <xx@telia.com>
To:


Hej Annica!
Skönt att du finns och att du vågar säga ifrån.
Väl medveten om vad jag gör, kräsen och utbildningsvan så hittade jag yrkesutbildningen framför alla andra - trodde jag. Jag har under två terminer yrkesutbildat mig på distans hos ett privatägt utbildningsföretag i Stockholm - utbildningen såldes som KomVuxutbildning av Komvux i flera kringkommuner till Stockholm.

Dum som man är trodde jag att KomVux var en kvalitetsstämpel, men ack, det var tvärtom. 16 ämnen skulle vi läsa, varav 12 webbrelaterade och 4 andra. Idag, kursen är slut, så kollar jag vad jag har samlat i min kunskapssäck och konstaterar att jag drog en riktig nitlott. I vissa ämnen var 60% av eleverna underkända och när man tittade på alla elevers resultat så hade inget ämne fler än ca 80% godkända????????? Inte berodde det på eleverna.

För det första innehöll inte kursen det man lovade i reklamen, alla lektioner blev inte färdiga så vi missade några, lärarna hann inte svara på frågor (vissa varken kunde eller ville) och några kommentarer på inlämnade uppgifter lämnades praktiskt taget aldrig, inte ens efter påtryckningar. Några facit till uppgifter eller slutprov fick vi aldrig ta del av (undrar fortfarande över en hel del fel jag gjort - vad förväntade sig läraren?) om vi ens fick reda på resultatet. Feedback, uppmuntran, empati och elevrespekt saknades helt.

Ja, allt det där var minsta problemet - yrkesutbildning var det ju och då ska man ju bli duktig på något område. Men, innan jag började utbildningen kunde jag lite om mycket och nu efter utbildningen så kan jag lite om lite och hur långt räcker det? Introduktion i det mesta och aldrig sydde man ihop kappsäcken till en helhet vilket gjorde att man tappade en del på vägen.

Nej, ett stort varningens ord till alla som vill utbilda sig inom webbyrken. Utbildningsföretag växer fortare än svampar i jorden en regning höst men deras kompetens ligger på en skrämmande låg nivå. Att ett av försäljningsargumenten är att lärarna kommer från näringslivet tyckte jag lät bra men nu vet jag, när har dom tid att bry sig om mig - aldrig och vad har dom för pedagogisk utbildning - ingen. Brinner det i knutarna kraschar en dator eller en server och eleverna lämnas ännu mer förvirrade.

Mina råd till dig som vill utbilda dig är:
Leta på webben, det finns massor av gratiskurser och mycket kunniga människor som hjälper dig.
Gå med i en eller flera grupper - där finns mycket kunskap.
Specialisera dig - det du inte kan finns det någon annan som är specialist på.
Låt dig inte luras av vackra broschyrer, kurskataloger, webbsidor, informationsträffar och reklamsnack.
Granska utbudet kritiskt, be om hjälp av någon i branschen - är utbildningen relevant med vad branschen behöver?
Be om referenser till elever (minst 5-10) som redan gått utbildningen.
Be att få tala med någon av lärarna innan du bestämmer dig.
Kolla de faktiska kostnaderna.
Granska undervisningsmaterialet noggrannt (böcker presenteras mycket bra på webben) - ligger materialet på webben (gratiskurser) så be att få adresserna.
Be utbildningsanordnaren att specificera utbildningsmålet i varje ämne - du kanske inte ens kommer fram till ån men trodde du skulle komma över den.
Fråga, fråga, fråga och fråga andra vad du ska fråga om.

Sorgligt men sant! Jag gav det här företaget nio månader av mitt liv. AF gav dem drygt 30 000 kr men ingetdera räckte för att få respekt, feedback, uppmuntran eller värdefull kunskap tillbaka.

Till råga på allt så orkar de inte ens önska sina elever lycka till eller ens tacka för den tid som varit på klassens webbsida - svagt.

Undrar om man vågar tala om att man utbildat sig. Jag tror arbetsgivarna drar öronen åt sig när snacket sprider sig. Själv är bästa dräng sägs det och jag kommer i alla fall att söka jobb med egna webbsidor som referens på mina kunskaper intemed betygen på undermålig utbildning.

Må så gott.
Hälsningar
xx

Subject:
kunskapslyftet och komvux. Date: Sun, 13 Jun 1999 01:38:35 +0200
From: xxxx <xxx@telia.com>
To:


Hej Annika. Har nyss läst inläggen i din websida om komvux och kunskapslyftet, vilket inte får en att dra på munnen ( le ) precis. En eloge till dig och alla andra som säger i från. Vill med det här brevet ändå tala om att man kan som jag, ha turen att få en bra utbildnings anordnare vilket jag fann i xxx-skolan. Där fanns både kompetenta lärare med intresse och utrustning. Läste på våren -98 en datagrundutbildning innehållande kurser i standard program, datakomunikation, HTML och datorn under skalet. Mycket lärorikt för en som bara hade laggt patiens på en PC tidigare. Fick i och med detta ökat förtroende både för skolan och för min egen inlärningsförmåga vilket resulterade i att jag sökte vidare till en ny kurs terminen efter, som hade inriktning mot nätverk, programering och pc-samordning. Tyvär var tempot lite väl uppskruvat, men vad jag förstår så har det att göra med krav från politkerna om vad som skall ingå och hinnas med. Även under denna kurs var jag väldigt nöjd med de lärare vi hade.

Innan jag sökte till xxx skolan hade jag sökt till en annan utbildningsarrangör men blev på AF avrådd med motiveringen att det i och med kunskapslyftet en massa nya utb.arrangörer "som poppat upp som svampar i jorden", så det verkar som om i alla fall en del handläggare på Arbetsförmedlingen varit medvetna om de missförhållanden som har förekommit.
PS. Fortsätt klösa när det behövs. Grrrrr.

Subject: Kunskapslyftet Xxxx
Date: Thu, 15 Apr 1999 13:16:43 +0200
From: XX Xxxx <xxxx@xxxxx.com>
To:

Hej!Kul att se att det finns någon offentlig, ja ialla fall halvoffentlig person tar upp ämnet till debatt.Här i XXXX utbildas i år 80 blivande Pc- / Nätverkstekniker med två välrenommerade företag som utbildare.Jag trodde att dessa stod för kvalité men tyvärr har det visat sig att så inte är fallet.Min bakgrund innan jag började på utbildningen är tolv år som utbildare. Jag har även erfarenhet av projektladarrollen och utbildningsledarrollen från mitt förra arbete som jag sagt upp mig ifrån i tron att dettta skulle hålla av komvux utlovad standard.Vid det inledande uppropet stod studierektorn och utlovade en utmaning som skulle kräva blod svett och tårar och ödelägga allt socialt umgänge.Waow, tänkte man det här blir bra!!!Men som du förstår så blev det nu inte så... Vi började starkt med att lära oss starta datorn, gick i ett rasande tempo:) över på att lyfta på locket och därefter spurta frenetiskt i två månader med Officepaketet.Och vips var vi framme vid jul och vi insåg att den utbildningsplan som vi inte sett kunde dom nog inte följa för vi var inte ens i närheten av de mäl som presenterads när man sökte till utbildningen!Utbildningsplanen är ett intressant kapitel.En utbildningsplan skall enligt mitt förmenande innehålla mål, omfattning och lektionsunderlag med uppgift om lektionens längd, mål och omfattning. För att man på ett bra sätt skall kunna ha någon tyup av uppföjlning på en utbildning som sträcker sig över så lång tid som två terminer.När jag som elev frågade efter utbildningsplanen fick jag tillsvar att "Javisst,den finns bara inte här, jag tar med den imorgon." Detta svar fick jag otaliga gånger i min strävan att få svar på om det verkligen finns någon utbildningsplan. Veckan innan Jul ställde jag frågan som så "Jag tror inte att det finns någon utbildningsplan. Om det finns någon blir jag glad kan jag få se den?" Det svar jag då fick var att detta skulla man ta upp på ett styrgruppsmöte och svaret blev "Eleverna har ingenting att göra med utbildningsplanen!" Min slutsats blir alltså att det inte finns någon relevant utbildningsplan. Utan man har tagit underlag från förra året, mixat med målen och de kurser som ingår. Och av detta har man gjort ett schema som man anväder som plan för utbildningen.Kan resultatet bil något annat än katastrof !Det är synd och skam att man som utbildningsanordnare kan spela med människors liv och pengar på detta sätt.Om man försöker illustrera situationen med ett bilköp...-Hej jag skulle vilja ha en bil som för mig till jobbet. Har ni det?-Javisst, hur fort vill du åka?-Vad kan du erbjuda?- Den har modellen tar dig till ett jobb på ett år. Det är faktiskt den bästa bil som kan fås.-Jag tar den!Nu snart ett år efter bilköpet har man till sitt förtret insett att man inte ens lämnat parkeringen utan där kör man runt i cirklar !För det finns ingen ratt, ingen växelspak och mycket lite bensin.I början av brevet kommer du kanske ihåg att jag skrev att målet för utbildningen var Pc-/Nätverkstekniker.För tre veckor sedan erkände en av utbildarna att de vetat sen länge att vi möjligtvis skulle kunna uppnå poweruser nivå !Panik !!!Här har man sagt upp ett fast arbete iförvissning om att detta skulle vara en högkvalitativ utbildning anordnad av de erfarnaste vuxen utbildarna som står att få. Och då får man efter 7 mån veta att man inte kan bli det man trodde att man kunde bli därför att utbildarna har sänkt såväl omfattning som mål för respektive ämne.Allt detta under pågående utbildning och utan att meddela eleverna.I efterhand och efter mycket tjat har vi nu fått till en fördjupningsdel där vi själva får välja inriktning, valen är NT, Internet och Allmnä/novell. För NT och Novell skall utbildningen enligt uppgift hålla certningstandard men vem vet, inte jag. Nåväl mycket skrik om lite ull sa käringen som klippte grisen. Hade det varit en bilförsäljare hade man i alla fall kunnat gå till konsumentverket och klaga men vad gör man nu då ?Jag vet inte. Men en sak är säker jag kommer inte att rekommendera någon att söka till denna utbildning.
Tack för mig!
Det är nog lungnast om jag får vara anonym.

Subject: Angående Kunskapslyftet
Date: Fri, 9 Oct 1998 02:46:13 +0200
From: xxx xxx@xxx.mail.telia.com
To:

Gick nätverkstekniker hos XXx i Malmö nu i vintras med början 9:ende februari och allt var guld och gröna skogar. Sen visa det sig klassen skulle delas upp i 2 grupper en fm grupp och en em grupp. Då börja man undra. Sen fick man reda på att man fick bara vara i klassrummet på förmiddagen eftersom man tillhörde fm gruppen. Sen att man bara hade 4 timmars ledarledd undervisning var ju ett slag i buken. Man bet ihop och tänkte jaja det skall nog bli bra senare.

Kursplanen var ju ett stort skämt som man tog bort flera ämmnen från, för dom behövde vi inte. Tex mjuklödning tog man bort för det behövdes inte i dagens data samhälle. Jaja tänkte man löda lärde man sig på gymnasiet så det kan man klara sig utan. Sen stog där Operativsystem på kursplanen och man tänkte Oj vad bra då blir det lite NT Windows Unix/Linux och lite novell. Tji fick vi. NT och win95 var det enda dom lärde ut. Eftersom jag ville lära mig mer om linux tog jag dit mina egna skivor och installera det på en av deras datorer och lärarna blev förvånde att man kunde gör sådant.

Glömde ju berätta om intagningsprovet. Jag fick en plats på kursen om jag klara deras intagningsprov och satt hemma och plugga igenom gamla böcker så ögonen blödde. Sen var det dags att skriva provet och jag var dö nervös och tänkte att jag klarar det aldrig. För att göra en lång story kort Fråga 1 Hur stor är en kb?

Resten av provet var likadana frågor så vilken som helst som har använt en dator ett litet tag skulle klara det.

För att korta ner allting Kunskapslyftet är endast för företagen så dom kan tjäna pengar och ha kul under tiden. Vi elever är ett nödvändigt ont för dom och vad jag vet så har ingen från kursen med 60 deltagare fått jobb som nätverkstekniker.

Subject: Kunskapslyftet - Seklets Svindleri
Date: Sat, 26 Sep 1998 15:28:55 +0200
From: xxxx xxx@swipnet.se
To:

Hej Tigern: Jag har inte hunnit läsa allt du och andra skriver om Kunskapslyftet, men jag är en av många som drabbas av detta på Miroi-utbildning i Spånga. Någon säljarkille med kurser i gruppspsykologi fick i uppdrag av Stockholmsstad att utbilda över 200 personer i IT-teknik på ca 8 månader. Hela utbildningen och samtliga moment var fullständig korkad: Vare sig det handlade om administration, val av kursmaterial, lärarnas engagemang eller kunskap, - det fans knappas något som dem klarade av på ordentligt sätt. I min klass var vi ca 70% invandrare och de flesta utomeuropeiska. Rektorn vid namn Lars Cederhag (den utbrände Tupper-Ware-säljaren eller något sådant), hävadade att utbildningen inte fungerad på grund av oss invandrare som inte kunde svenksa, men får att råda bot på de anställde han en skåning och ingen av oss invandrare had vistas någon gång i Skåne, så vi förstod knappas mer en 30% av vad läraren sagde! (Ingen kritik mot skåningar, det är bara fakta att skånska är en svårbegriplig dialekt för den som inte är desto vanare vid den). Liknande dialekt finns i tyskan, t d Schweitz, och inte är dem skämre för det, men en utbildad scweitsare skulle aldrig försöka ge sig ut som lärare i Tyskland).

Administrationen kunne inte ens se till att toaletterna funkerade, dsprang läck ett par eller tre gänger på toaletterna, och så fick det vara! Jo, för att det var muslimernas fel !!! En gång fick vi vada vatten i nästan sex veckor på toan! Denna Lars Cederhag, gömde sig för det mesta - och när han dök upp (om han inte var då svettig, svullen i ögon och ansikte) var det enbart för att begrava vårat missnöje utan att förbättra något. Allt vi fick när krävde förbättringar vad oendliga tomma ord och lögner.

PBI. Detta uppfattades av Miroi så att man inte skulle ställa upp med någon undervisning. Inte så märkligt eftersom nästan ingen av lärarna hade någon pedagogiskt utbildning och ännu mindre hade någon minsta hum om vad PBI var för något.

En del elever hade lånat pengar för denna utbildning och andra av oss hade sista chans på grund av ålder. Detta år på Miroi-fusk- och svindelutbildingen var för oss fullständig bortkastat. Och också bortkastat för skattebetalarna!! Glöm inte det!

Jag kommer senare att lägga ut på nätet mina anteckningar och brev till ARUF angående klagomål på Miroi. Även lista med adresser till myndigheter och politiker, så misnöjda kommer att kunna bombardera dem för deras inkompetens i att följa upp att Kunskapslyftet inte skulle utnyttjas av samvetslösa fifflare och skojare.
Hälsningar,XXX

Subject: Kundskapslyftet
Date: Fri, 18 Sep 1998 14:56:23 +0200
From: xxx xxx@ebox.tninet.se
To:

Efter 10 månader så har vi blivit experter på att ladda ner demoprogram och cracka dessa för att skolan har ej några orginalprogram. Min kommentar till kundskapslyftet lägg ner hela skiten , det är endast "utbildnings" företagen som tjänar på denna vuxendagis verksamhet.
------------

Fick ett mail med en bifogad Word-fil som jag konverterat och lagt in här, läs och begrunda. Synd men på riktigt, tyvärr! Men tur att fler säger ifrån, till synes har denna skrivelse valsat runt. Men som sagt, till vilken nytta? Ingen tycks lyssna eller bry sig i större utsträckning. Jo, ett program i serien Reportrarna tog upp detta ämne. Men sedan då? Har själv skickat in massor av mail till press och regeringen, men nada! Nada!
Subject: (no subject)
Date: Sun, 21 Jun 1998 21:26:31 +0200
From: L.O
To:

Det är för dåligt betalt, så dom med kompetens söker sig åt annat håll. Vilket jag själv skulle göra, istället för att hålla på med undervisning på Komvux. Själv har jag andra ämnen som jag läser, några som har med data att göra. Där är kompetensen urusel. Vi har en fd "skrivmaskins-fröken", som ska lära ut grunderna i data. Tur att jag redan kan det. Men dom som inte har några kunskaper är det synd om. Dom har föresten hoppat av....

Subject: Angående TV-programmet Reportrarna
Date: Thu, 04 Jun 1998 23:56:27 +0200
To: Annica Tiger

Hej Annica! Jag såg dig på TV härom veckan, i programmet Reportrarna som handlade om Kunskapslyftet. Kände att jag måste skriva ett par rader till dig, eftersom jag själv går en så kallad webmasterutbildning genom Kunskapslyftet. Jag känner igen mig mycket väl!

Vår utbildning är ett stort skämt. Studieplanen följs inte; vi har inte fått lära oss ens hälften av vad som står i kursplanen. Vi har lärarlösa lektioner lite då och då. Många av de som går utbildningen är inte alls intresserade av varken webbyrket eller att lära sig nya saker verkar det, utan sitter mest och surfar hela dagarna.

Kursen hålls på en gymnasieskolan vilket innebär att vi får dela lektionssalar med gymnasieelever. Ofta får vi inte sitta i fred, utan får tränga ihop oss med skränande tonårskillar som surfar efter nakenbilder, spel eller häftiga ljud. Mycket kreativ miljö, eller hur?

Nu har vi gått en termin och har sommarlov, men en termin återstår. Det finns mycket mer att berätta om utbildningen som stärker mitt påstående att den är ett skämt och jag vet inte om jag orkar hänga kvar en hel termin till. Men som arbetslös är man ju beroende av sina CSN-pengar också...

Detta blev ett låååångt brev. Hoppas att jag inte har uppehållit dig för länge. Jag tycker att du gjorde mycket bra ifrån dig på TV. Stå på dig! Ha det så skönt i sommar!

Subject: Inte bara kunskapslyftet
Date: Wed, 6 May 1998 22:00:56 +0200
From: x@x.se
To:

Hej

Här kommer ett surt brev från en kille som har blivit klar med en kurs med inriktningen XX-xxxxxxx. Visst låter det fint, men jag fattar inte hur dessa kurser upphandlas. De måste vara otroligt duktiga på att sälja sig själva dessa utbildare.

Under min kurs xx V så blev man i början imponerad tills man själv började fatta mer. Ingen lärare verkar komma på att det finns dom som vill lära sig mer än grunderna i t ex HTML.

Lärarna undvek att svara på frågor och när dom gjorde det så var det ofta fel svar, men hur ska jag veta det? Det var inte så kul när jag senare praktiserade och ställde en massa konstiga frågor och påståenden som var helt galna (bortgjord eller?)

Det stora kunskapslyftet borde vara till för lärarna själva istället.

MVH Xxx

Subject: Hej!
Date: Wed, 06 May 1998 20:58:54 +0200
From: xxx@xxx.se
To:

Läser din komvux sida. Jag har iförsig inte gått samma kurs samordnare som dig, utan hos ett företag som heter xxxxxx och ligger bromma. Men konstigt nog så känner jag igen allting som du beskriver ifrån din kurs samordnare passa exat in i xxxxx första år som kurs samordnare. Inga scheman, lärarens komptens variera ifrån nada till duktigt och framförallt mycket skitsnack. Nu vet jag iförsig att xxxxx har börjat införa intagits test, vilket gör att det filterar bort det värsta päronen. Det är inget kul att som elev sitt i en klass där folk inte kan grunderna i ämnet, sedan skall det lära ut UNIX och NT..
// xxx

Subject: kunskaps lyftet
Date: Tue, 14 Apr 1998 23:27:46 +0200
From: x@x.se
To:

Hej AT! Jag måste först säga att din sida är bra. Sedan att som du säger i dina kommentarer att "många slussas in av AF, oavsett förkunskaper" Stämmer fruktansvärt bra på komvux i Xxxxx, tyvärr. Jag går själv cne kursen och hälften av klassen kan inte ens installera programmen som behövs, väldigt synd för oss som är motiverade och vill lära oss i ett visst tempo. Färdig klagat... för min del, ha det bra!

Subject: Kunskapslyftet
Date: Tue, 14 Apr 1998 13:53:07 +0200
From: xxx@xxx.se
To:

Hej,

Jag läste nyss dina sidor om kunskapslyftet, och det är trevligt att se någon som är kritisk mot detta valfläsk. Det ger ju fina siffror i statistiken, men det verkar som om det i många fall är bortkastad tid.

Jag har inte personligen varit i kontakt med kunskapslyftet, men irriterar mig ändå något oerhört på detta. Jag studerar på XXXXXX Tekniska Universitet, och har nu (April -98) fått årets första utbetaling från CSN. Vad har detta med kunskapslyftet att göra? Jo, alla dessa människor ska också ha sina pengar från CSN, och eftersom CSN inte fått några utökade resurser så hinner de inte med alla ansökningar. Jag är inte den enda som har drabbats - aldrig tidigare har så många studenter tvingats låna av sina släktingar för att ha råd med mat och husrum. Det är rent ut sagt förjävligt att vi som har påbörjat våra studier ska lida för att Regeringen vill bättra på statistiken, speciellt om utbildningarna inom Kunskapslyftet har tveksamt innehåll och värde. Tänk om pengarna till Kunskapslyftet hade lagts på vård och omsorg istället...

(Du får gärna använda detta mail på dina sidor om mitt namn och adress tas bort)

Subject: kunskapskraschen...
Date: Sat, 06 Dec 1997 01:21:36 +0100
From: X X@algonet.se
To:

Hej igen Annica!

skummade igenom dina sidor om kunskapslyftet som kraschat så totalt. jag började själv på en kunskapslyftskurs nu i höstas som heter "skapande svenska med xxxxx inriktning". det är mitt tredje år på komvux, och jag kan bara säga det att några jobb har jag INTE fått av mina kurser (för det skryter de ju så fint med). dessa kurser för arbetslösa är endast och ENDAST till för att få ner statistiken över arbetslösa.

jag har inte kunnat fortsätta på kursen jag började på i höstas eftersom CSN inte vill ge mig mer studielån (har redan läst 4 år på gymnasienivå...). har inte pratat med AF om det än, men det höjer ju statistiken med en person nu.

såg på tv4:a Uppland igår att våra kära kommunpolitiker här dragit igång ytterligare ett projekt för att "rädda de arbetslösa ungdomarna". hu! det skulle tydligen bli något liknande det som de körde för några år sedan fast då hette det visst ALU... att de inte ger sig! antingen vill man ha ett fast jobb, eller så vill man plugga en redig utbildning som verkligen ger någonting. inte något j-a mellanting! gratis arbetskraft (ALU) eller statistiksänkande åtgärder (kunskapslyftet) är ju bara ett spel för gallerierna!

vad ska jag säga mer, att komvux får de lärare som inte får jobb någon annan stans. att det är lärare som vill tjäna extra. tyvärr verkar det ju så. hade en bra lärare på min förra komvuxkurs (en datakurs faktiskt), och han var inte ens utbildad lärare! lärare utan utbildning som är bättre än de med! uäk! lärde mig iallafall en hel del bildbehandlingsprogram och html, men är just nu som sagt var arbetslös, igen. inte för att jag lider av det, men jag hatar sättet regeringen behandlar oss arbetslösa på!

kram!
:o)

Subject: komvux
Date: Mon, 01 Dec 1997 07:41:19 +0100
From: g <g@mbox.se>
To:

Hej o god morgon. Läste om mail bombningen det visar än en gång att det måste hända ngt på komvux snart. Bröder flickvänner kompisar det är tydligen rena svängdörren där på kvällar helger och nätter. Inte undra på att det blir konstiga inbrott att det försvinner både det ena och det andra. Slutsatsen måste bli att det behövs någon "vuxen" somm tar tag i verksamheten. Lekstugan har nog kostat oss skattebetalare alldeles för mycket. Vem har ansvaret för verksamheten ,vem anställer personal, vem köper in varor och tjänster.

NU FÅR DET VARA NOG !!
//g

Subject: Skandal
Date: Sat, 29 Nov 1997 08:07:36 +0100
From: XXX<XXX@bahnhof.se>
To:

Hej Annica!!
Man blir bara mer och mar förvånad är det verkligen sant att man skall starta upp en ny Pc-kurs . Jag trodde faktiskt att ALLA hade kommit till insikten att Komvux Xxxxxxx Xxx inte klarar att hålla i den typen av utbildning. När blir inkompetensen kriminell?? Jag hörde ett ryckte på stan att en av skolans personal på betald övertid sitter och bränner/kopierar data program för försäljning, men det kan väl inte vara sant? Var ligger ansvaret för de missförhållanden som råder, är det skolledning eller politiker?? Att man har satt bedrägerierna i system? Man lurar statsmakten, CSN och sist men inte minst eleverna. Varför tar ingen tag i detta smutsiga byk?

Det här var en del hårda ord men verkligheten är tyvärr sådan. Trevlig helg och jag har full förståelse om du tycker att mina synpunkter är felaktiga och onyanserade.
--
//XXX

Subject: Flera frågor - om du hinner...
Date: Mon, 17 Nov 1997 21:40:39 +0100
From: X <xx@algonet.se>
To: <>

Du är en baddare på att svara snabbt. Du skickade ett mail till mig i går med lite svar på några frågor jag hade angående min utbildning inom Web. Tusen Tack! Vill du slippa allt som jag skrev av mig i ilskan kan du hoppa över detta och läsa efter det streckade strecket igen...

Jag tror att flera oseriösa konsulter kastar ihop ett *bra* material på papperet och ger sig in i striden med att få undervisa och bryr sig inte om hur det går eller om de har uppfyllt kraven. Eller också håller organisationen (typ KomVux) på och drar ner på folk och de lärarna som blir kvar skall hålla ställningarna och *läser in* några ämnen (som avskedade kollegor undervisat i).

Vårt första papper vi fick från våra lärare på vad vi skulle läsa innehöll bl a Perl, Java, Html m m. men utav detta bidde det en tummetott. Känner mig ännu mera vilsen och lite lurad när man ändrar kursplan och målsättning rätt som det är. Detta gör mig skeptisk.
-------------------------------------
- ett mycket långt mail jag fick som berörde mig djupt. Har saxat hårt på hennes begäran för att ingen ska se vartifrån det kommer. Men denna dam är mycket besviken, och med rätta, på sin s.k utbildning.