« new pi'll to increase org.asm plea'sure | Startsidan | Livet är det som händer... »

januari 26, 2005

Flyttkarusell

Omkring 2.700 statliga årsarbeten ska flyttas till de orter som drabbas värst av de planerade nedläggningarna i försvaret.

Lokaliseringsutredningens förslag om utflyttning av olika myndigheter till de orter som drabbas av försvarsnedläggningen hörde jag om på nyheterna i morse och i mina ögon verkar det hela lite underligt. Att x antal tusen stockholmare förlorar jobben är kanske en fis i rymden jämförbart hur andra orter har/kommer att drabbas av nedskärningar, men för de drabbade känns det nog ganska tungt i dag.

En äldre man uppe i norr som intervjuades sa att han själv inte trodde att han skulle kunna få något jobb via denna flyttkarusell, eftersom det inte handlar om armar- och benjobb (hans uttryck). Han efterfrågade ett arbete där han fick använda de färdigheter han hade rent praktiskt (från sitt militära jobb) och han tyckte inte att sitta på en kontorsstol var något alternativ för honom. Jag förstår honom. Dessutom misstänker jag att många av dessa tjänster som nu ska utlokaliseras kräver både specifik utbildning och kompetens.

Vad blir vinsten eller förlusten i slutändan? Hur effektiva kommer berörd personal vara nu inför kommande flytt/förlust av arbete? Hur mycket kompetens kommer att gå åt spillo. Vad kommer det att kosta att bygga upp verksamheten till samma nivå som innan flytten? Vad, vilka eller hur kommer det att drabba övrig verksamhet/privatpersoner/andra företag att vissa myndigheter går på halvfart eller inte fungerar alls på ett bra tag? Tragedin att bli arbetslös är lika stor för en person som bor i Stockholm, som ute i landet. En flytt av en myndighet är inte billig. Kostnader för att säga upp alla dessa, en del har kanske jobbat i många år och får en lång uppsägningstid och en del kanske kostsamma avgångsvederlag. Rekrytera, utbilda och kompetensutveckla eventuella nya arbetssökande på den nya orten är inte heller kostnadsfritt. Att det kommer att innebära många resor från nya orten till Stockholm för möten och annat ska också in i kalkylen. Visst finns det tekniska möjligheter, video-konferanser och flerpartssamtal via telefon, men jag misstänker att det inte kommer att bli aktuellt här.

Arbetsmarknadsverket och försäkringskassan är väl en sak (de finns redan ute runt om i landet), men att flytta nischade myndigheter som Riksantikvarieämbetet, Statens institut för kommunikationsanalys och Konsumentverket? Jag tycker det hela verkar vara lite ogenomtänkt.

Ärligt talat:
Jag tycker det verkar vara rena rama snurren.
Ersättningsjobb borde kunna gå att skapa på andra sätt.
Tänk om, även om tanken inte verkar trolig,
alla väljer att följa med i flytten.
Vad vore vinsten då?

// Annica Tiger

Postat av Annica Tiger januari 26, 2005 10:57 FM

Trackbacks

TrackBack URL:
http://www.tiger.se/cgi-bin/mt/mt-tb.cgi/1427

Kommentarer

Den föreslagna flytten är ytterligare ett steg mot den sk MångKulturen, genom att förhindra svenskarna att ha tillgång till sin historia. Är vi historielösa så är vi lättare att påverka.
Vem skall ta vara på vår historia om vi inte själva gör det ?
STOPPA FLYTTEN och ge R.A.Ä ökade resurser istället.
BJL GBG

Postat av: BJL GBG februari 2, 2005 01:22 EM

De herrar som har uttalat sig om regionalpolitik i denna tråd är väl du, så ja, jag håller med.

Postat av: Johan A januari 31, 2005 01:40 EM

Jag är glad att de herrar som uttalat sig om regionalpolitik inte har så mycket att säga till om.

Postat av: N|. januari 29, 2005 09:15 EM

All militär verksamhet borde ju hålla till uppe i Norrland, av det enkla skälet att här (eller "där", beroende på hur man ser det) finns det ytor där människor sällan vistas på.

Satsa på att knyta upp samarbeten med militär i andra länder och satsa på turism och verksamhet som kräver viss sekretess; t.ex. testning av nya bilmodeller; möjligheterna är stora - bara man orkar att se dem!

Postat av: Henrik, den andre januari 29, 2005 09:54 FM

>>Ungefär samma som det finns bostäder i tokholm.<<

Mmm, det stämmer väl, antar jag. (Jag är inte Stockholmare själv och har inte så noga koll.). Alltså vore det idioti att flytta regementen till Stockholm av regionalpolitiska skäl. Men det är ju inte det som händer, regementena läggs ned eftersom det saknas en militär hotbild mot Sverige, vilket även militären själv håller med om.

Jag inser inte riktigt vad du menar att bostadsbristen i Stockholm är ett argument för.

Postat av: Johan A januari 27, 2005 10:40 FM

Jag håller inte alls med om att debatten har varit stockholmsvriden. Hur många intervjuer med negativt inställda människor från t.ex. Arvidsjaur figurerade inte i medierna då det var aktuellt. Jag tycker att både de direkt berörda och indirekt berörda hördes väl i medierna. I stockholmsfallet är det dock bara de direkt berörda som fått plats i media, inte de stockholmare som är indirekt berörda. Kanske det vore dags att se över utjämningspolitiken också....

Postat av: Joakim januari 26, 2005 08:24 EM

"Hur är tillgången på fil. doktorer. i sötvattensbiologi i Arvidsjaur?"

Ungefär samma som det finns bostäder i tokholm.

Postat av: Claes januari 26, 2005 05:23 EM

>>Borlänge fick både Vägverket och Banverket för ett antal år sedan. Samma gnäll.>Flyttkarusellen kostar inte nödvändigtvis så mycket.<<

Jo, när man ska ersättningsrekrytera tusentals jobb kostar det en hel del. Varje tillsättning kostar minst 50.000 kr. Vi talar om minst 100 miljoner bara för att ersätta de cirka 2000 som säger upp sig. På riksantikvarieämbetet och naturvårdsverket är det många tjänster som kräver doktorsexamen. Hur är tillgången på fil. doktorer. i sötvattensbiologi i Arvidsjaur?

Postat av: Johan A januari 26, 2005 03:01 EM

"Statens institut för kommunikationsanalys"

och vad är det som logiskt säger att de måste vara i Stockholm?

Postat av: N|. januari 26, 2005 02:19 EM

Det är kortsiktigt stockholmstänkande. Även om alla 08-or följer med de statliga jobben blir det ändå fler jobb. Varför? Jo, dessa personer behöver handla i affärer, klippa håret, lämna barn på dagis, gå hos en läkare, ta en pilsner efter jobbet osv osv. Alltså blir det fler arbetstillfällen. Och att det bara skulle finnas "arbetare" i Norrland är väl fullkomligt dårigt tänkt? Bland annat finns det en hoper officerare som blir arbetslösa i samband med nedläggningarna. Själv har jag jobbat med ett antal rektorer som tidigare var officerare: det är de bästa rektorer och fr a de bästa chefer jag träffat. Officerare har en gedigen ledarutbildning.

Flyttkarusellen kostar inte nödvändigtvis så mycket. Lokaler kommer att finnas - regementsområdena är gigantiska. Förhoppningsvis lär sig Östersund och de andra också av Falun där Regementet är en arbetsplats för mer än 90 företag fr a inom media och IT respektive hälsa.

Postat av: N|. januari 26, 2005 02:17 EM

"Är det enklare för en person i Arvidsjaur att flytta till Stockholm än en stockholmare att flytta till Arvidsjaur?"

Nej - det är inte varken enklare eller svårare för endera, men de räknar ju kallt med att ingen vill flytta med ut i landet. Skulle alla göra det vore hela flyttkarusellen meningslös.

Jag tycker i alla fall att nyheterna i morse var bra eftersom de intervjuade folk på orterna dit myndigheterna ska lokaliseras och koncenterade sig inte enbart på hur det påverkar Stockholm. Som en gubbe sa där uppe i vårt vackra norra Sverige, det här är inget som hjälper mig i alla fall.

Annica

Postat av: Annica Tiger januari 26, 2005 12:31 EM

Men som mannen sa där uppe i norr. De jobb som kommer hit är inte jobb som passar oss vanliga arbetare. Det är inte kontorsjobb som behövs för flertalet. Andra satsningar bör till. Jag tycker flyttkarusellen är orimlig, kostar massa pengar och når säkert inte dem som behöver ett jobb ute i landet och inte sett ur "Stockholmsögon". För som jag skriver, det drabbar alla lika hårt vart man än bor att bli utan jobb.

Annica

Postat av: Annica Tiger januari 26, 2005 12:26 EM

Jag håller också med. Någon av de som jobbade på ett av de ställen som nu skulle flytta sa något i stil med: "det kommer att få fruktansvärda följder, någon kommer att ta livet av sig, någon kommer att få psykiska problem". Och då undrar jag bara: är det inte minst lika troligt (och ninst lika allvarligt att någon som förlorat sitt jobb på annan ort än Stockholm får dessa bekymmer? Jag fattar verkligen inte heller varför stockholmare alltid tror att de är jordens mittpunkt och att allt handlar om dem.

Postat av: Eva januari 26, 2005 12:21 EM

Samma sak har hänt förut. Borlänge fick både Vägverket och Banverket för ett antal år sedan. Samma gnäll. Blev det sämre? Knappast.

Postat av: N|. januari 26, 2005 11:58 FM

Instämmer med föregående talare...

Media är alldeles för Stockholm fokuserade...

Dock är det tragiskt att det här kommer antagligen kosta mer än om försvaret hade fått vara kvar, men eftersom det är andra ekonomiansvarig så gör man så här...

Taskig helhetssyn...ekonomisk kortsiktighet...

När det inte finns någon som har en helhetsbild så knuffar man runt kostnader och hoppas att man ska slippa vara den som betalar....

Jag tycker regeringen ska ta springnota...skratt...

Postat av: Bengt januari 26, 2005 11:51 FM

Jag tycker det mest intressanta är att när något berör stockholmare så blir det ett jävla liv. Hur många TV-inslag riktade sig in mot vad de som blev arbetslösa i samband med regementsnedläggningarna? Väldigt få, diskussionen låg bara på en politisk nivå men nu är det stockholmare som antingen måste flytta till Arvidsjaur eller skaffa sig ett annat jobb som det är synd om. Är det enklare för en person i Arvidsjaur att flytta till Stockholm än en stockholmare att flytta till Arvidsjaur? Enligt media och stockholmare verkar det vara så...

Postat av: N|. januari 26, 2005 11:19 FM