« Grattis fredagsyran | Startsidan | Äntligen slut! »

augusti 29, 2004

Säljande nyheter, för vem?

I morse såg jag på filmen "Rånarna", en halvtaskig svensk film. Men den gick att se, mer var det inte. En film med ett dåligt manus och handlingen var ganska förutsägbar. Jag blev förvånad över den ohöljda varumärkesexponeringen av ett visst väktarföretag. Företaget namn nämndes flera gånger filmen och var alltså inskrivet i manus. Företagets logotyp var mycket väl placerat inom kameravinkeln ett flertal gånger, på dörrar, på bilar och speciellt effektfullt i en scen som utspelades på en mack i närheten där företaget har sitt säte. Företagets namn på en neonskylt brann som en eld i mörkret över skådepelarna. Denna exponering kan inte ha varit helt gratis misstänker jag. Jag ogillar detta sätt att smyga in reklam i filmer. Det tar loven av filmens konstnärliga ambitioner, fast denna film kanske nu inte hade några sådana?

När B. kommer hem med tidningarna slår jag upp en av kvällstidningarna och hamnar på en sida där rubriken är "Kvinnorna älskar det nya sexpillret". I tidningen är rubriken delvis täckt med en text i röd färg "mer med". Produkten som avses nämns i artikeln som sexpillret bara för kvinnor är en succé. En bild av förpackningen syns tydligt och klart lite längre ned på sidan och läsaren får veta att Bio Nordica har sålt 6.000 burkar vid årsskiftet. Men vilket nyhetsvärdet var i artikeln listade jag aldrig ut. För mig såg det helt klart ut som en reklamfinansierad artikel, kanske inte helt olikt som det jag beskrev ovan i filmen.

Tänk om någon en dag skulle kunna reda ut det här, en gång för alltid. Säljer kvällspressen ut sig och skriver artiklar som egentligen är ohöljd reklam? Eller skulle nyheten vara att Aftonbladet Söndag nyligen lät en kvinna testa medlet och att hon tyckte sig bli lite kåt efter ett par timmar och att hon fick två orgasmer? Tron kan försätta berg sägs det. Redan den gången reagerade jag på detta, men söndagsbilagorna är mer eller mindre nedlusade med förtäckt reklam och jag orkar inte bry mig om det. Men nyheter ska vara nyheter och inte reklam.

Placeringen av artikeln var av stor vikt. Sidan sex och sju handlade om mannen som gick bärsärkagång med ett järnrör och sidan åtta handlade om att några franska journalister hotas att dödas om inte Frankrike drar tillbaka lagen om slöjförbud i franska skolor. På sidan nio kommer då denna artikel, mitt bland nyhetssidorna för övrigt. Sidan tio till tretton handlade om att legionellabakterier antagligen har smittat tre personer via grönsaksfuktmaskinen på ett varuhus i Umeå. En person har avlidit, dock är det oklart om det var hans cancer eller legionärssjukan som tog hans liv.

Inom tryckeribranschen finns två uttryck, horungar och änkor (en del säger enkel och dubbel horunge). En horunge är när sista raden i ett stycke står överst på nästa sidaoch en änka är omvänt när den första raden i ett stycke står ensam längst ner.

Det finns tydligen även ett uttryck som heter horannons inom branschen såg jag nyligen på en mailinglista. Det innebär att en tidning skriver en artikel om ett företag, helt gratis och den ingår i tidningens redaktionella text. Företaget i artikeln förväntas som motprestation boka en dyr annons, som av en händelse händelsevis brukar publiceras i samma nummer.

Nu kunde jag inte hitta en horannons i tidningen. Då uppfinner jag ett nytt uttryck på stående fot, hortext – redaktionell text där det kan misstänkas att tidningen fått betalt för att skriva artikeln. Bara tanken svindlar. Jag hoppas jag har fel.

Svenska Akademiens ordlista
hor|unge s. <särsk. boktr.> utgångsrad överst el. begynnelserad underst på en sida el. spalt.

Norstedts stora svenska ordbok
nyhet subst. ~en ~er
ngt som inte tidigare varit känt men som nu kan förväntas väcka intresse.

Norstedts stora svenska ordbok
rekla'm subst. ~en ~er
• sällan plur. form av massinformation avsedd att påverka människor att köpa en vara e.d., vanl. med nämnande av firmanamn och uppräkning av positiva egenskaper; vanl. i tidningar, broschyrer och filmer el. på skyltar och anslag på offentliga platser.

// Annica Tiger

Postat av Annica Tiger augusti 29, 2004 03:35 EM

Kommentarer

http://www.corky.se/artikel.php?artikelid=1227
K-street har passerat omärkt förbi. Ska försöka passa på och se ett avsnitt, synd att det sänds så sent bara. Men det finns ju video :).

Annica

Postat av: Annica Tiger augusti 31, 2004 03:19 EM

Kära Monica. Visst vore det också bra om det blev fred på jorden eftersom FN säger att det ska vara det... Mer och mer sker produktplaceringen på ett tidigare plan än tidigare. PRoducenterna plockar in konton och sedan får manusskrivarna se till att James Bond måste använda en telefon etc.

Postat av: N/. augusti 31, 2004 03:05 EM

Finns sällan pengar med i bilden mellan PR-byrå och tidning. Däremot betalar företaget PR-byrån för att använda sina kontakter mm för att få press.

För den som slipper jobba i träsket kan ändå K-street vara en oerhört bra serie att följa...

Postat av: N/. augusti 31, 2004 03:03 EM

Ja Monica du borde veta och jag tvivlar inte på det du skriver. Men Rånarna är nog ett lysande undantag misstänker jag. Har du sett filmen?

Annica

Postat av: Annica Tiger augusti 30, 2004 06:51 EM

Vill bara ödmjukt påpeka att man INTE skriver in PRODUKTPLACERINGAR i filmmanus. Det är något som bestäms när det är färdigskrivet. Har man datorer i filmen försöker man få ett bra avtal med nåt datorföretag osv.

I alla fall SKA det gå till så. Det i detta fall lysande exemplet Dykaren är beviset på att motsatsen existerar. Dvs man skriver manus efter vilka varumärken man fått kontrakt med. I alla fall ser det ut så i den färdiga filmen...

Inte att rekommendera som N också skriver. Publiken gillar det inte, och då blir produkten illa sedd. Subtilt är ett honnörsord här.

Postat av: Monica augusti 30, 2004 05:43 EM

http://www.tiger.se/blog/archives/000551.html
Där beskrev jag precis du skriver efter en källa, men jag var tvungen att byta ut själva produkten. Men en annan gång så kollade jag med journalisten och då sa hon att hon hade fått jobbet uppifrån och alltså var det redaktören eller någon annan och det är då jag ställer frågan, är PR-byrån duktig och får tidningen att skriva gratis eller finns det pengar med i bilden?

Annica

Postat av: Annica Tiger augusti 30, 2004 06:06 FM

Problemet tycker jag snarare är journalisterna, eller än hellre - redaktörer och tidningsägare. De "hortexter" som du läser är initierade av PR-byråer. Och journalister är ofta alltför dåligt belästa, har för lite tid alternativt är för slöa alternativt har inte tillräcklig kunskap för att göra en rejäl research (http://researcher.se/archives/2004/04/journalister-r-dliga-p-att-svara/) och det hela blir ett re-writingraseri utan rim och reson. Men för mig som PR-människa och reklamkoncept-planerare är det en självklar "bugg" att använda sig av för att få ut sitt budskap. Om man inte använde sig av det skulle man begå tjänstefel.

När det gäller produktplacering så vet man att en alltför uppenbar sådan är av ondo: både för filmen och för varumärket. Men fortfarande är vi så pass tidigt ute när det gäller produktplacering som en del av mediamixen att det sker så flagranta misstag som bland annat "Rånarna" är känd för.

Postat av: N/. augusti 29, 2004 10:54 EM