« Energibrist | Startsidan | November »

november 05, 2003

Offentlighetsprincipen

Jag är lite orolig över utvecklingen och vad nätet används till.

Det jag diskuterade häromdagen när jag skrev anteckningen om våldtäkten var i allmänna ordalag. Jag skulle aldrig drömma om att hänga ut domen på min hemsida eller ens länka till domen i pdf-form. Då hänger man inte bara ut offret utan även killarna. Även om de nu varit riktiga skithögar hela bunten skulle i alla fall jag dra mig för att medverka till att deras namn publicerades, samt givetvis då offrets.

Ja, och? Kanske en del säger. Men det är skillnad om några personer sitter runt ett fikabord och läser domen. Men när den läggs ut på nätet är det tusentals och åter många tusentals som får tillgång till domen, med alla namnuppgifter och hela köret. Ja, vi har yttrandefrihet i Sverige. Vi har öppenhet när det gäller offentliga dokument. Det är bra. Men vart ska vi dra gränsen? När övergår yttrandefrihet till att bli ett övergrepp på den personliga integriteten? Hur långt ska offentlighetsprincipen dras på nätet?

Det finns sidor som exponerar namn och personnummer på folk som blivit dömda för rattfylla eller kvinnomisshandel. Är det rimligt? Visst går allt att gräva fram ur register. Men till vilken nytta? Att använda maskerade och avidentiferade rättegångsprotokoll för att påvisa ett sammanhang, en tanke eller av andra skäl är en sak. Men då är det bara brottet i sig man fokuserar på. I dombesluten hängs både offer och gärningsmän ut. Till vilken nytta?

// Annica Tiger

Postat av Annica Tiger november 5, 2003 06:48 EM

Kommentarer

Visst kan domen i sig spridas, delar eller hela - beroende på syfte. Men på nätet kanske man bör fråga sig vilken nytta gör det att namnen står kvar ograverade? Inte ens en värsta skvallertidning skulle publicera det omaskerat.

Annica

Postat av: Annica november 6, 2003 08:12 EM

och eftersom jag var den som gav Eva länken...
Visst jag kunde dra ner den och maska av namn, det var en fundering jag hade men i det här fallet valde jag att inte göra något åt texten. Av lathet och något okänt odefinierbart. Domen bör spridas till så många som möjligt då den belyser allt det som skvallerpressen inte belyser och ger människor intresse att skriva på aftonbladets protestlista t.ex.

Postat av: brother november 6, 2003 03:23 EM

Jag tror det blir resultatet när t ex våldtäktsmän blir friade. Man vill att de ska få något straff åtminstone, medan de flinande yrkar på skadestånd. Jag förstår fuller väl varför man vill hänga ut sådana. Sen om det är rätt eller inte är en annan sak. Känslan av vanmakt och ilska föreställer jag mig utan problem.

Postat av: Monica november 6, 2003 02:24 EM

Nätet är så lättillgängligt. Du har rätt Jontas att vi ofta går på fel ände i vår kritik.

Annica

Postat av: Annica november 6, 2003 05:22 FM

Det är inte alla gånger domstolarna dömmer som vi tycker, men det är det rättsväsende vi har. Att offenliggöra namn på inblandade personer gagnar ingen, särskilt inte offer, gärningsmän (-kvinnor??) eller deras släktingar och familjer. Ska man hänga ut något är det själva rättsväsendet i sig med sina fel och brister.

Postat av: Jontas november 5, 2003 11:50 EM

Du har helt rätt, Annica. Jag läste ditt inlägg och har tagit bort länken. Det var fel att länka - jag borde ha tänkt längre än näsan räcker.

Fel av mig.

Postat av: EvaP november 5, 2003 09:01 EM