Tillbaks

Namn: Maris
E-Mail: maris@mer.nu
Date: Fri Dec 7 11:21:51 2001 213.112.180.232
Kommentar...
Grattis till utmärkelsen! den är du väl värd!

Tack! *rodnar*
//Annica

Namn: anna
E-Mail: tossmaja@yahoo.se
Date: Wed Dec 5 23:26:46 2001 213.65.208.243
Kommentar...
Håller alla tummar jag kan! Jag beundrar att du orkar med allt!

Tack!
//Annica

Namn: Tiina
E-Mail: telluslove@hotmail.com
Date: Wed Dec 5 22:03:18 2001 212.151.135.193
Kommentar...
Jag har landat nu. Det känns lite tryggare att ha fötterna på fast mark. Hoppas det går väl för Smulan.

Välkommen hem! När kommer bredbandet?
//Annica

Namn: EvaP
E-Mail: eva@karlavagnen.nu
Date: Wed Dec 5 11:49:29 2001 193.44.157.68
Kommentar...
Nalle, hur mår han? Saknar han Smulan eller är han som fisken i vattnet?

Han var som vanligt. Men vi saknade Smulan :).
//Annica

Namn: LiS
E-Mail: lenalag@telia.com
Date: Mon Dec 3 23:01:05 2001 217.215.13.11
Kommentar...
Är det inte dags att Nodaddy köper typ ett playstation för han verkar ha för mycket fritid över att spilla på andra i onödan?......Ha en bra decemberdag *kramiz* // LiS

Ett bra tips!
//Annica

Namn: Kjelle
E-Mail: kjelleh@chello.se
Date: Sun Dec 2 19:38:24 2001 193.150.195.13
Kommentar...
Jaha, då är man alltså officiellt brännmärkt av "en viss grupp"! Av någon anledning blir jag inte rädd... Jag tar det som en komplimang och ett erkännande av att jag har stört deras cirklar... För vad dom än säger, och vad dom än gör, så kommer det aldrig bli rätt att misshandla sin partner inom hemmets 4 väggar!!!! Sen kan dom komma med vilka krystade argument som helst, jag köper dom inte. Så alla som känner sig illa berörda av det (omnämnandet på diverse tvivelaktiga hemsidor), sträck på er, det är ett bevis på att ni gjort intryck på dom och deras sjuka världsbild! Och glöm inte att polisanmäla alla konstiga telefonsamtal och vidriga mail som kan komma från dom. Tillsammans är vi åtskiligt mycket starkare än dom kan ana!!!!!

*ler*
//Annica

Namn: Carra
E-Mail: cjcybercorner@yahoo.se
Date: Sat Dec 1 02:00:55 2001 213.113.107.24
Kommentar...
Hit kommer jag varje DAG menar jag förstås... fast jag läser ju vartenda ord, så det var kanske inte helt fel :)Carra

:)
//Annica

Namn: Carra
E-Mail: cjcybercorner@yahoo.se
Date: Sat Dec 1 01:57:38 2001 213.113.107.24
Kommentar...
Hej Annica från en av dina mer anonyma läsare :)Jag oroar mig för din Smulan, och du kan vara lugn för att jag ska hålla alla tummar och tår jag har! T.o.m. min katt håller klorna, fast han ju egentligen AVSKYR hundar - men han förstår den Ägdas kärlek!Tack för alla dina kloka ord, hit kommer jag varje ord!Kram,Carra

Kul att du gillar Reloaden. Tack för att du höll tummarna och tårna :).
//Annica

Namn: EvaP
E-Mail: eva@karlavagnen.nu
Date: Fri Nov 30 17:28:09 2001 193.44.157.68
Kommentar...
Hej Annica! Jag har inget att säga dig men vill bara skicka en hälsning till dig. Tacka för allt jag inte tackat för innan och berätta att jag uppskattar dig. Jag hoppas att Smulan frisknar till på ett häpnadsväckande sätt och jag hoppas på att du slipper alla telefontrakasserier. Allt gott till dig.

Allt gott åt dig oxå EvaP.
//Annica

Namn: Chris
E-Mail: chris_w@telia.com
Date: Fri Nov 30 13:07:30 2001 213.67.104.65
Kommentar...
Hej Annica! Min gamla tik fick operera bort livmodern vid 8 års ålder. Hon levde länge och mådde bra efter detta, den enda förändringen blev att jag satsade på bättre foder, jag tänkte att jag ville ge henne dom bästa förutsättningarna. Hennes humör och personlighet förändrades inte av ingreppet, hon blev 13 vilket är bra för en riesenschnautzer. Att det är jobbigt med veterinärbesök och operation vet jag av erfarenhet, men man får ju betänka alternativen. Hoppas att det blir bra med SmulanChris

Vi får hoppas det gäller även Smulan.
//Annica

Namn: Irene
E-Mail: hekate@home.se
Date: Wed Nov 28 23:17:23 2001 212.75.64.137
Kommentar...
Hej Annica! Jag har några kommentarer angående det du skrev om prostitution den 23/11. Tyvärr missade jag TV-debatten i fråga, men kan tänka mig hur argumentationen fördes. Jag känner mycket väl igen det du skriver om hur vissa prostituerade bara talar om de rättigheter de borde ha, utan att samtidigt ta fasta på de därtill hörande skyldigheterna. Sanningen är att det redan i dag är fullt möjligt för en prostituerad att driva sin verksamhet som ett eget företag. Som framkommer av denna artikel i Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,6512,00.html är prostitutionen på intet sätt skattebefriad. Jag har själv också varit i kontakt med Riksskatteverket om saken och därifrån fått beskedet att det går att ta med dessa inkomster under hobby-/näringsverksamhet i deklarationen och att de egenavgifter som därmed också betalas in ger den prostituerade samma villkor som andra näringsidkare i fråga om sjukförsäkring, pension etc. Det stora problemet för de prostituerade som verkligen vill sköta sitt arbete på ett hederligt sätt är dock att kopplerilagen i sin nuvarande utformning gör att verksamheten inte öppet kan äga rum i en fast lokal. Däremot går det ju att sköta arbetet i form av besök hos kunderna - ungefär som en hemsamarit. Något som dock innebär en väldigt otrygg arbetsmiljö. Detta problem skulle dock kunna lösas genom en ändring i kopplerilagen och kräver ingalunda någon total legalisering av koppleri och hallickstyrda bordeller.

Intressant inlägg och informativt.
//Annica

Namn: Elin
E-Mail: elin.johansen@privat.utfors.se
Date: Wed Nov 28 17:09:25 2001 213.66.79.223
Kommentar...
Hej!Håller med dig ang. virusangreppen i dag. Det verkar som om det bara ökar. Själv får jag så gott som dagligen mail innehållande virus. Vad är detta? Jag tycekr ju att människor borde ha börjat lära sig att inte öppna bif. filer eftersom det trots allt hojtas en hel del om det i medierna m.m. Hoppas att trenden snart vänder så att massutskicken av virus minskar...Ha det bra!!//Elinhttp://www.elinsite.com

Jag hoppas oxå att virusvågen tar slut.
//Annica

Namn: Emma
E-Mail: emmis@hot-shot.com
Date: Wed Nov 28 02:51:55 2001 130.236.224.112
Kommentar...
Hoppas du inte fortsätter försvara Qristina efter kvällens avsnitt av Farmen. Att vara annorlunda och förfäkta sina egna åsikter är inget självändamål. Det finns saker som är viktigare. Är det en vuxen kvinna som skriker åt en annan människa att "om inte du slaktar en höna så jag får kött åker jag hem!"?

Hon var omotiverad elak. Nej, jag blev besviken. Allt verkade underligt konstruerat.
//Annica

Namn: Kjelle
E-Mail: kjelleh@chello.se
Date: Sat Nov 24 16:03:22 2001 193.150.195.13
Kommentar...
Den polisen skulle inte vara polis!!!! Det är deras förbannade plikt att ta emot en anmälan, och göra nåt åt idioterna! Eller tror han att dom slutar om någon annan säger åt dom? IQ-golfboll! Det lär bara bli värre....Du kanske ska bussa njuffarna på dom????

Visst blir man förbenad! Njuffarna? :) De har nog inga anlag för att vakta. Mer än att skälla då.
//Annica

Namn: Agnetha
E-Mail: agnetha@gamma.telenordia.se
Date: Sat Nov 24 14:00:22 2001 213.116.238.243
Kommentar...
Jag tror att ungdomars dåliga respekt för äldre är en följd av samhällets sätt att separera äldre från yngre. Och att människor i allt högre grad flyttar runt så att barnen har dålig kontakt med sina mor och farföräldrar. Jag är nämligen övertygad om att en ung människa som har god kontakt med sina äldre släktingar inte kan behandla en människa i samma ålder illa. Det vore som att ge sig på älskade mormor Märta typ.Dessutom är det väl tyvärr så att äldre människor över huvud taget har dålig status i dagens svenska samhälle - en syn som smittar av sig på dom yngre.För djävligt är det i alla fall. Man blir inte mindre värd av att bli äldre. Men oftast klokare!

I många länder så respekteras de äldre. Men inte här?
//Annica

Namn: jakob
E-Mail: jakob_jansson12@hotmail.com
Date: Wed Nov 21 19:30:56 2001 217.208.73.135
Kommentar...
hej jag vill göra en hemsida
Namn: Kjelle
E-Mail: kjelleh@chello.se
Date: Wed Nov 21 17:39:41 2001 193.150.195.13
Kommentar...
När det gäller politiker, så känns det som om många "valt karriär" inom politiken, inte för att det känns viktigt eller av annan övertygelse, utan för att tjäna pengar utan alltför mycket arbete.... Man börjar i ett lämpligt ungdomsförbund, sedan går man via olika uppdrag och ev. facket till en bekväm stol i stat, kommun, eller landsting.... Men ytterst få har varit ute i verkligheten och sett hur det går till på gator och torg, levt med missbrukare som grannar, eller varit åsyna vittne till ett brott... När man besöker verkligheten sker det med poliseskort, och skulle man mot all förmodan få påhälsning hemma, så kommer polisen med blixten.... Till skillnad mot kreti och pleti, som får ta hand om allt själva, gå TILL polisen och göra anmälan (för att få ut på försäkringen, ingen annan anledning).... Jag önskade att vi kunde ställa lite krav på våra politiker, som att man har ett yrke man utövat x antal år, innan man blir heltidspolitker. Då kanske det skulle vara lättare att få fram vettiga beslut och lagar....Skulle kunna skriva flera sidor om såna här saker, men slutar nu, innan jag blir totalt rabiat!

Vi röstar fram dem, år efter år. Vi kanske skulle ställa lite större krav på dem?
//Annica

Namn: Tiina
E-Mail: telluslove@hotmail.com
Date: Wed Nov 21 14:31:00 2001 130.236.83.6
Kommentar...
*läser ikapp* Hur gick det med journalisten som hörde av sig? *spricknyfiken*

Nyfiken i en strut, tittar ut :).
//Annica

Namn: Emma
E-Mail: emmsan@brevet.nu
Date: Tue Nov 20 19:59:32 2001 213.66.4.243
Kommentar...
Varför kallas det avundsjuka när tjejer kritiserar utseendehets eller liknande? _Sånt_ gör mig förbannad...

Visst blir man förbenad!
//Annica

Namn: Martin
E-Mail: martinlamse@yahoo.se
Date: Tue Nov 20 17:06:05 2001 194.237.142.12
Kommentar...
Råkade surfa in på din sida för första gången. Normalt kommenterar jag inte, men idag kunde jag inte låta bli. Läste först om din syn på H&M. Har väl inte så mycket att tillföra, H&M är ju inget att uppröra sig över, David M verkar ha en skruv lös, fast till skillnad från dig gillar jag bilderna, och har extremt svårt att lägga dina värderingar på dem. Jag tycker de är ganska harmlösa i jämförelse med mycket annat. Men sedan läser jag vidare om Bodström ... vad fan är det som gör att när manlig politiker med fördelaktigt yttre pratar floskler (minns B Westerberg), då tycker kvinnorna att det är fantastiskt. Snacka om att vara fast i sin könsroll. Barnen ska betraktas som brottsoffer, låter väl iofs bra. men hade det varit på 70-talet hade även de misshandlande betraktats som brottsoffer, misshandlad av staten och icke ansvarig för sina handlingar. Och hos vem svider sådana åsikter? Inte hos någon, så vitt jag vet. Men jag är väl lika insnöad som alla andra män. Nej, när han gör något åt situationen då får vi se - men det lär tyvärr inte hända, han skyller väl på moderatstyrda Stockholm som sossarna brukar. /Martin

Nu hänger jag inte med. Vem har fördomar? Jag tycker inte Bodström kommer med bra förslag bara för att han är någorlunda fräsch att se på. Det är inte hans yttre som för fram hans budskap. Westerberg säger du? Karln är ju inte ens snygg. Men han har en mjuk framtoning, som person, likt Bodström. Se - så olika man kan tycka och tänka samt tro. Det du skriver om inte ansvarig för sina handlingar. Det kanske det talades om på 70-talet. Men nu blåser det andra vindar och jag säger dem inte emot. Man kan inte skylla samhället för allt eller sin hemska barndom.
//Annica

Namn: EvaP
E-Mail: eva@karlavagnen.nu
Date: Tue Nov 20 09:39:01 2001 164.9.107.165
Kommentar...
"Jag läste att en statsvetare hade sin egen teori om huru detta rabalder uppstod. David Mohsen menade på i Aftonbladet att: - Radikalfeministerna är bara arga för att ingen tjej som visas på reklampelarna, filmer eller andra mediakanaler påminner om hur de själva ser ut.......De flesta av feministerna är ju inte snygga. Det är det som bränner i deras själar." Annica, jag tror helt enkelt att som man känner sig själv känner man andra. Själv tycker jag det är befängt att tro som Mohsen. Däremot tror jag att H&M hade tjänat betydligt mer pengar på en modell som var lite äldre och med former. Då hade jag blivit inspirerad och funderat på att köpa. Det jag ser nu är inget som tilltalar mig för det passar inte min kropp. Är det bara jag som tycker att det är så enkelt?

Nopp! Jag blir inspirerad av reklam som riktar sig mot mig som mogen kvinna. All annan reklam (med omotiverade bikinibrudar) bara irriterar mig och får mig inte att vilja köpa produkterna. Skavanker har alla, även de snyggaste - men de retuscheras bort.
//Annica

Namn: Jontas
E-Mail: 306nilsson@telia.com
Date: Mon Nov 19 08:50:36 2001 213.66.84.243
Kommentar...
Justitieministern är ung, nytillträdd, högutbildad och inte uppfostrad inom partiet (förutom hans far då). Kanske det är fördelar? Han blev populär i Gbg vid diskoteksbranden och han verkar fortsätta den banan. En tänkande man som dessutom försöker genomföra förändringar i rättvisans namn. Det är väl det som är meningen med att vara justitieminister? *ler* När jag funderar på det så tror jag att hans största fördel trots allt, är att han redan haft sin karriär som advokat och inte hade partiet som självklart ändamål. Så många verkar ha det och strular då de utnyttjar en maktposition för egen vinning. *analys klar*

Bra analys!
//Annica

Namn: Micke
E-Mail: mikael.olsson@gmx.net
Date: Fri Nov 16 08:13:16 2001 193.41.170.225
Kommentar...
Kommentar om filmen och dess kommentarer. :) Om jag har fattat saken rätt, så kommer den här tjejen att se överviktig ut under delar av filmen, men när killen i filmen blir kär i henne så blir hon "Hollywood-vacker" (Se där, ett nytt sammansatt ord? :) ) Poängen de vill ha fram verkar iaf vara att oavsett hur hon ser ut på utsidan, så är hon i hans ögon väldigt vacker när han har lärt känna henne och de illustrerar det genom att visa upp en bild av någon vi normalt förknippar med skönhet. Men visst spelar de på klyschor och fördomar...

Vacker kan en överviktig vara. Det kanske inte alls är den personens dröm att bli smäcker som en filmstjärna.
//Annica

Namn: Kjelle
E-Mail: kjelleh@chello.se
Date: Thu Nov 15 21:14:57 2001 193.150.195.13
Kommentar...
Har inte varit inne och kikat på ett tag (damer och jobb...), och kan bara konstatera att "våra vänner" är lika aktiva och insnöade som vanligt.... Och med tanke på kyrkostölderna, så kanske polisen skulle ta tummarna på dom aktivaste av "våra vänner"? Lev väl, alla andra där ute, ni behövs!

Hej! Jag har saknat dina kommenterarer :).
//Annica

Namn: Eva-Lena B
E-Mail: xj900@spray.se
Date: Thu Nov 15 12:08:00 2001 195.163.237.59
Kommentar...
Tänkte just skriva ett inlägg när jag nu såg att Jontas här under skrivit exakt det jag tänkte. Så... jag får bara tillägga att filmerna alltid är så förutsägbara. De väljer alltid samma mallar. Dessutom ser man att glasögon åker av och uppsatt hår släpps ut när fula ankungar plötsligt ska bli svanar som håller måttet jämfört med idealbilderna de målat upp (ingen "snygg" tjej får t.ex ha glasögon). Intellektuella har brillor med spegelglas. Alla ser ut som skådisar, inte som de roller de försöker gestalta. Och så kommer det antagligen även att bli med en "utklädd tjockis" i den där filmen.

Håller med!
//Annica

Namn: Jontas
E-Mail: 306nilsson@telia.com
Date: Thu Nov 15 08:25:10 2001 213.66.84.243
Kommentar...
Varför måste man klä ut en smal aktris till tjockis? Varför inte leta fram en betydligt bättre fet skådis som dessutom kanske är snyggare "trots" övervikten? Eller ska man göra ett "lyckligt slut" i filmen där hon går ner i vikt? Av någon anledning är det magra normen - från fet till mager? Varför inte från mager till fet? Varför öht koncentrera sig kring vikten om det går ut på att göra sig lustig över det? Nej, jag vill nog inte se den filmen.

Ja, jag håller med dig.
//Annica

Namn: Linda Sandqvist
E-Mail: samma som förut
Date: Sun Nov 11 17:38:37 2001 212.151.128.143
Kommentar...
Fast jag trodde det var okej om jag skrev "tycker jag", efteråt. För då har jag ju inte sagt ATT x är xxxxxxxxxx o xxxxx utan att jag tycker det verkar som det:)) Jag håller fast vid mina xxxxxxx teorier, men jag skriver dem inte. Jag har massa böcker om xxxxx efter mina studier i psykologi vid universitetet o det var häpnadsväckande hur mycket xxxxxx som kunde härledas till x...Om jag hade haft någon som x att göra studier på när jag skrev mina uppsatser om xxxxxx o xxxxxxx, oj oj oj...

xxx xxxx xxxxxxx xx xxxxxx xx.
//Annica

Namn: Linda
E-Mail: alindak@rocketmail.com
Date: Sun Nov 11 17:20:35 2001 212.151.128.143
Kommentar...
Hej Annika! Har varit inne på nodaddys sida o jag häpnar. Det är ju hemskt. Mannen i fråga lider av xxxxxxxxmani, han har xxxxxxxx drag som är riktigt otäcka tycker jag, burr... Det finns så många olika sorters pappor, men denne nodaddy verkar vara en nobody. Fram för de normala fäderna som delar föräldraskapets fröjder och svårigheter med glädje, i samarbete med mamman. Må misshandlare, incestutövare och övriga parasiter dö ut på vägen mot jämlikhet (ja, jag menar båda könen, fast det ena är överrepresenterat när det gäller ovannämnda brott) Tills dess så kämpar vi på. O du gör det så jäkla bra! All heder!

Burr..här fick jag censcurera lite :). Sjukdomar får man inte skriva om på webben, se Bodil som blev dömd för att hon skrev om en vrickad fot. Men lögner och falserier får man tydligen publicera, men de blir för all del inte mer sanna. De flesta reagerar som dig Linda. Jag fick ett annat mail som sa ungefär samma sak:
Slutsatsen är väl att det finns indicier på att upphovsmannen är aningen
xxxxnoid. Om hans historia f.ö. stämmer så kan det kanske förstås varför,
men det kan knappast gagna hans/deras sak att lägga så mycket energi på
detta.
De länkar (mest inscannade bilder) stöder knappast hans version. Snarare
tvärtom.

//Annica

Namn: Marie
E-Mail: nja
Date: Sat Nov 10 08:52:08 2001 212.151.173.155
Kommentar...
Som sagt, kokobängare... När man som mamma har ett barn som bevisligen behöver skyddas och läser hur lätt Frisare tror att det är att bara genom att bestämma sig för att djäklas kan lyckas få igenom ett nollumgänge så undrar jag faktiskt genast vad de egentligen gjort för att inte få träffa sina barn... Jag vet, som sagt, att det är näst intill omöjligt att få igenom ett nollumgänge även om det är påvisat från flera olika håll att barnet far mycket illa av ett umgänge såväl oskyddat som skyddat. Jag tror jag sett någon siffra på att 1% av barnen har nollumgänge med en av sina föräldrar. Jag har dock ingen säker källa för denna siffra. Jag fattar då inte att de inte kan inse att det kanske är så att de faktiskt inte räknas till de lämpliga. Att de faktiskt tillhör den lilla skaran direkt olämpliga och att det största problemet med den lilla skaran av föräldrar är att de själva har noll insikt om barnets behov och hur man gör när man sätter barnets behov främst. Det är mycket föräldrarättigheter som florerar. Enligt lagen så är det faktiskt barnets bästa det ska handla om. I vissa, enstaka, undantagsfall så är det det kanske barnets bästa att slippa ett umgänge...

Barnens rätt och barnens bästa måste gå före föräldrarnas rätt.
//Annica

Namn: Maria igen
E-Mail: hyperven@hotmail.com
Date: Wed Nov 7 18:43:38 2001 213.64.153.124
Kommentar...
Ops.....DIN åsikt skulle det vara...men det kanske alla fattar ändå......
Namn: Maria
E-Mail: hyperven@hotmail.com
Date: Wed Nov 7 18:42:16 2001 213.64.153.124
Kommentar...
Hej! Kan inte låta bli att kommentera sin åsikt om att man borde tvinga mammor och pappor att dela på föräldraledigheten. Det skulle ju faktiskt betyda att mamman mer eller mindre tvingas sluta amma redan när barnet är 6 månader! Är inte det lite tidigt? Det är ju allmänt känt att amning förebygger allergier. Dessutom borde mammorna få ha kvar sitt previligeium att vara hemma eftersom det är de som har den ofta jobbiga graviditeten på 9 månader...;) Tack för mig!

Mitt förslag var 6 månader till, förutom de som redan finns. De får bara tas ut av pappan. Men de nuvarande ska givetvis delas frivilligt *as it is*.
//Annica

Namn: Tiina
E-Mail: igen
Date: Wed Nov 7 14:25:15 2001 195.17.87.128
Kommentar...
"br" i en tagg skrev jag innan "fast jag vet att det inte går". Ha en bra dag ;)
Namn: Tiina
E-Mail: telluslove@hotmail.com
Date: Wed Nov 7 14:22:57 2001 195.17.87.128
Kommentar...
Den mannen som du skriver om uppsökte själv intervjuteamet. (Hört på morgon-tv.) Han tyckte att han hade något att tillföra programmet. Jag tyckte inte man fick någon klarhet, som ledde till någon slags förståelse. En massa dåliga ursäkter, som du skriver. Stackars barn som i TV får höra att pappan promt ska träffa henne. Där var det inte frågan om, om hon själv ville. Övergrepp igen. (Fast jag vet att det inte går.)Kanske hittar jag något intressant, på stället jag surfar på ;)

Jag fick dåliga *vibbar* av just honom och hans fall. Lycka till med sökandet, nu när jag vet vilken sajt det gällde :).
//Annica

Namn: Marie
E-Mail: Mmmm
Date: Wed Nov 7 06:37:55 2001 212.151.173.82
Kommentar...
Jag säger bara Jisses! Hur orkar de? Jag hoppas och tror att fler och fler inser vad det är för "gäng" som vi har att göra med här... Kokobängare känns ju väl milt uttryckt...

Ja du, det undrar jag oxå - hur länge. De flesta inser nog vad det handlar om.
//Annica

Namn: Tobbe
E-Mail: tobbe.rapp@tyfon.com
Date: Wed Nov 7 00:56:54 2001 217.27.162.23
Kommentar...
Jisses! Att du orkar svara kokkobängarna!:) Tyvärr är det väl som sädeskornet på hälleberget, men skam den som ger sig! Keep it up!

Född artig, eller kanske bara dum :).
//Annica

Namn: Jontas
E-Mail: 306nilsson@telia.com
Date: Wed Nov 7 00:36:37 2001 213.66.84.243
Kommentar...
Det är självklarheter du skriver om. För min del handlar det om medhåll, när jag inget säger. Förutom nu. Vissa "män" måste kanske se att de är ensamma om sina ståndpunkter. Att vara karl är så mycket mer än vad de nånsin kan bli...

*kram*
//Annica

Namn: Maggan
E-Mail: Nä, e-post
Date: Mon Nov 5 01:37:02 2001 195.67.202.106
Kommentar...
Jag undrar hur man kan veta vilka misstankar om övergrepp som är berättigade resp vilka som är falska? När blir en story tillräckligt sann för att vara sann? Och vad skulle hända om man börjar betrakta alla övergreppsmisstankar som sanna trots att man vet att en hel del inte är det? Hur många barn skulle då förlora kontakten med en förälder, oftast pappan? Kort sagt, hur väljer man ut de barn som är sant utsatta och skyddar dem?

Inte genom att slentrianmässig skriva av solklara fall. Mer utbildning behövs till alla som kommer i kontakt med detta.
//Annica

Namn: Karin
E-Mail: pannkaksla@yahoo.com
Date: Sun Nov 4 14:23:08 2001 130.238.5.5
Kommentar...
Det var ju ett fantastiskt roligt "virus"! Jag har fått ytterligare ett bevis på att min make tänker som en kvinna - han klickade på 'Yes'.

Trevlig karl du verkar ha :).
//Annica

Namn: EvaP
E-Mail: eva@karlavagnen.nu
Date: Sat Nov 3 14:19:29 2001 164.9.107.165
Kommentar...
Annica! Jag tror minsann att du är lite skånsk i själ och hjärta! Zoegas! Du är välkommen och hälsa på mig om du har vägarna förbi - jag lovar att du ska få gott kaffe.

Tack. Jag ser fram emot det! Jag tar det som en *raincheck*.
//Annica

Namn: Jerry
E-Mail: jerryolsson@telia.com
Date: Sat Nov 3 12:16:46 2001 213.67.149.253
Kommentar...
Bra, Annica! Jag blir glad och varm i hjärtat av din dagbok 3/11. Det är bra att det finns människor som står upp mot den smygrasism som Illustrerad Vetenskap visar i reportaget om romerna. Det är sådana här saker som håller människor kvar i fördomsfulla tankebanor. Att fördomsfulla uttalanden bara skall passera som normala normer, att det bara är så att vissa grupper är på ett visst sätt, det gör mig ledsen och uppgiven. Vi är alla enskilda människor och var och en skall synas utifrån det perspektivet och inte utifrån ett grupperspektiv. Tack för ordet!

Tack själv Jery!
//Annica

Namn: Mats Andersson
E-Mail: mats.andersson@stefa.se
Date: Sat Nov 3 10:55:23 2001 213.204.140.92
Kommentar...
Hej Marie. Det är tydligen inte bara en mening som kan missförstås utan även ett längre inlägg. Må väl!

Det är mycket känslor med i bilden.
//Annica

Namn: Marie
E-Mail: jäpp
Date: Fri Nov 2 20:20:09 2001 212.151.249.105
Kommentar...
Jag ville bara klargöra att jag inte alls tog illa vid mig av att Mats skrev att han mår illa. Det är den reaktionen jag önskar att fler hade. Jag själv mår ju illa och ville med min kommentar bekräfta att det som ni andra läser om inte bara är nonsens utan att mitt barn och jag faktiskt lever i den verkligheten. Så Mats, jag menade inta alls något illa, utan tvärtom så är jag positivt inställd till att du gör just det och inte är oberörd. Tänk om alla som mår illa av detta kunde ta kontakt med justitieministern och kräver en förändring _nu_! Största förändringen som krävs är inställning till detta vidriga, kompetens (framförallt hos soc) och direktiv om hur lagarna skall tolkas!
Namn: Mats Andersson
E-Mail: mats.andersson@stefa.se
Date: Fri Nov 2 17:42:14 2001 213.204.139.238
Kommentar...
En mening kan ju tolkas olika. Jag menade att vissa saker blir man bara jävligt illa berörd av. Det var inget illa ment med det, bara en spontan reaktion som Annica mycket riktigt gissade sig till. Och nä, sluta inte skriva om verkligheten, det är ju där de flesta av oss tillbringar våra liv.

Ja, det är där de flesta av oss tillbringar våra liv :).
//Annica

Namn: Marie
E-Mail: jodå
Date: Thu Nov 1 08:50:21 2001 212.151.232.207
Kommentar...
"Viss rättssäkerhet"... Barns rättsäkerhet då??? Det är ju knappast troligt att 19 av 20 polisanmälningar är falska eller hur? Är det bra med en rättsäkerhet som innebär att man struntar i barns berättelser, barnpsykologers utlåtanden, den misstänktes erkännanden, är det det vi menar med rättssäkerhet? Är den bara ensidig, eller borde den innebära någon slags säkerhet för offret också? OK då, jag inser att det är svårt att döma någon om man inte bevisat brottet. Men vad är det som säger att barnet inte skall ha rätt att skyddas då en risk är påvisad? Är det rimligt att en nedlagd undersökning leder till ett oskyddat umgänge? Tänk om 20 anmälningar är korrekta och 19 av de läggs ner. Om vi då antar att det handlar om en bilogisk förälder som utsatt barnet. Skall då 19 barn alltså ha ett oskyddat umgänge??? Sorry, men så ser det ut i dagens Sverige. Det hjälper inte att tro att det fungerar och att barnen får skydd. Den smärtsamma sanningen är att det faktiskt är så illa som jag beskrivit i kommentarerna nedan...

De dömer ju inte även om fallen är solklara. Så behandlar vi våra barn.
//Annica

Namn: Magnus
E-Mail: visst
Date: Thu Nov 1 04:36:32 2001 168.143.112.8
Kommentar...
Förfärligt med folk som ger sig på barn. Vi måste dock ha en viss rättssäkerhet... 7% av flickorna och 3% av pojkarna blir nog snarare 5% av alla barn (vid 50/50 fördelning)

Barnens rättsäkerhet då? Det spelar ingen roll om du vill förminska antalet. Det är lika illa så.
//Annica

Namn: Marie
E-Mail: jodå
Date: Wed Oct 31 17:16:39 2001 212.151.234.223
Kommentar...
Kände bara att jag måste skriva igen idag då jag läste Mats inlägg. Mats mår illa... Tänk då på mig och mitt barn som lever i skiten! Önskar att alla som mådde illa och reagerar på hur vi behandlar våra barn idag inte bara skrev här utan agerade. För att få till en stark förändring krävs opinion. Jag m fl behöver hjälp å det snaraste att få igång den opinionen. Lagarna är det inget större fel på utan felet sitter i att kompetens, civilkurage och förmåga att tolka lagarna till barnes bästa saknas idag. Jag vädjar alla att reagera så det syns och hörs så vi föräldrar som sitter i denna härva får en möjlighet att skydda våra barn mot fortsatta övergrepp. Det är bråttom då samhällets övergrepp mot dessa barn pågått länge nu. Många barn har, trots vetskap om vad de utsatts för, fått leva i många år med att träffa sin förövare mot sin vilja. Många barn är redan överflyttade till sin förövare p g a att deras andre förälder straffats på det sättet genom att de har umgängesvägrat för att skydda sitt barn.

Jag tror att han inte menade något illa med sin kommentar utan den var nog mer en spontan reaktion. Men jag håller med dig. Upprör jag...låt det inte stanna där. Se till att agera och reagera.
//Annica

Namn: Mats Andersson
E-Mail: mats.andersson@stefa.se
Date: Wed Oct 31 16:36:25 2001 213.204.144.30
Kommentar...
Fan, ibland mår man illa av att läsa din dagbok...

Inte meningen, men verkligheten överträffar ibland dikten. Jag kan ju inte försköna det hela.
//Annica

Namn: Kjelle
E-Mail: kjelleh@chello.se
Date: Wed Oct 31 15:19:24 2001 193.150.195.12
Kommentar...
Läste din dagbok, och även artikelen; Ett ord räcker; ARG! Ilsken! Galen!

Visst blir man förbenad!
//Annica

Namn: Anders Eriksson
E-Mail: ja
Date: Wed Oct 31 10:43:00 2001 62.20.253.18
Kommentar...
Ibland upprör du mer än du förstår. Men dagens text fick mig att fundera om det inte finns åklagare som inte har rent mjöl i påsen.

Något dito undrar jag oxå. Jag vet dessutom att det är så.
//Annica

Namn: Marie
E-Mail: återigenvillintebliförföljd
Date: Wed Oct 31 07:39:16 2001 212.151.194.155
Kommentar...
Det du skriver om idag Annica är mitt och mitt barns vardag! Mitt barn har ganska detaljerat berättat om övergreppen som den bologiske fadern utsatt barnet för. Barnet berättar också att pappa slår. Trots det har mitt barn umgänge idag, än så länge med kontaktperson. Dock mår barnet mycket dåligt av umgängena. Att mitt barn fått kontaktperson är ganska ovanligt då barn som utsatts för övergrepp allt som oftast får oskyddade umgängen. Som en känd advokat sa "om barnen utsatts för övergrepp finns bara en sak att väla på i framtiden - övergrepp på deltid eller heltid". Med det menade hon att om föräldern som misstänker övergrepp väljer att skydda sitt barn så är risken stor att vårdnaden överflyttas till förövaren vilket innebär övergrepp på heltid för barnet. Därför tvingas idag barn och dess förälder som valt att försöka skydda sitt barn att gå med på ett visst umgänge. Det handlar alltså att väla på pest eller kolera - skydda barnet åtminstone lite eller mista barnet till dess förövare. Jag har valt att skydda mitt barn så långt som möjligt utan att riskera att bli av med vårdnaden. Det är en plåga varje dag för mig att ha gjort det valet, men detta lands inkompetens och ovilja att se att barn faktiskt utsätts för övergrepp ger mig inget annat val. Jag hoppas att mitt barn en dag förstår det...

Verkligenheten gör ont att läsa om. Hur är det då för dem som sitter mitt i det? Du vet! Jag kan bara ana.
//Annica

Namn: Tiina
E-Mail: telluslove@hotmail.com
Date: Tue Oct 30 12:47:02 2001 130.236.83.6
Kommentar...
Jag är lite nyfiken på vem journalisten är. Må gott!

Nyfiken i en strut...
//Annica

Namn: nahoj
E-Mail: nahoj@nahoj.nu
Date: Tue Oct 30 10:59:33 2001 217.208.10.146
Kommentar...
Om du nu släpper loss musen efter den har fastnat i fällan för att du är så blödig, varför står då fällan där i första taget? ;-)

Jadu, fler frågor? ;-)
//Annica

Tillbaks